|

سرهنگ بهزاد معزی خلبان پرواز فرار شاه درگذشت

سرهنگ بهزاد معزی خلبان پرواز فرار شاه درگذشت. بهزاد معزی در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفت

لینک کوتاه کپی شد

سرهنگ خلبان بهزاد معزی خلبان شاه در پاریس درگذشت. سرهنگ بهزاد معزی پس از بازگشت از آمریکا در ستاد کل نیروی هوایی ایران مشغول به کار شد. سرهنگ معزی بارها در همان روزگار برای خرید هواپیما به عنوان کارشناس مطلع به کشورهای اروپایی سفر می‌کرد. سلامت نفس و رشوه ناپذیری او در انجام معاملات زبانزد بود. با خرید هواپیماهای بوئینگ سوخت رسان ۷۰۷ او به عنوان فرمانده گردان و در ادامه به عنوان معلم خلبان به فعالیت پرداخت. وی خلبان هواپیمایی بود که در روز ۲۶ دی ۱۳۵۷ شاه با آن از ایران خارج شد.

سرهنگ بهزاد معزی خلبان پرواز فرار شاه درگذشت

سرهنگ خلبان بهزاد معزی زاده ۱۳۱۶ در تهران یکی از خلبانان مشهور ایران است. او در زمان حکومت سلطنتی خلبان اختصاصی شاه بود. سرهنگ خلبان بهزاد معزی همچنین فرمانده گردان پرواز هواپیماهای سی - ۱۳۰ در پایگاه هفتم ترابری بود. او برای اتمام تحصیلات و آموزش‌های خود مدتی در آمریکا بود و پیش از سال ۱۳۵۲ به ایران بازگشت. سرهنگ بهزاد معزی پس از بازگشت از آمریکا در ستاد کل نیروی هوایی ایران مشغول به کار شد.

سرهنگ بهزاد معزی، پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران در زمره ‌ی یکی از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران درآمد. علی رغم پیروزی انقلاب اسلامی و رو شدن دست حکومت طاغوت به همکاری با وابستگان رژیم فاسد شاهنشاهی ادامه داد. وی به عنوان حامیان و طرفداران مهم گروه مجاهدین خلق بود.  او در سال ۱۳۶۰، طی عملیاتی که مجاهدین خلق آن را طراحی کرده ‌بودند، مسعود رجوی (رهبر سازمان مجاهدین خلق) و ابوالحسن بنی صدر (نخستین رئیس جمهوری اسلامی) را با هواپیما از ایران خارج کرد. سرهنگ خلبان بهزاد معزی پس از آن به شورای ملی مقاومت ایران پیوست و تا پایان عمر با مجاهدین خلق بود. سرهنگ خلبان بهزاد معزی در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۹ در سن ۸۳ سالگی بر اثر سرطان خون در بیمارستانی در پاریس درگذشت.

خلبان دو پرواز تاریخی درگشت

پرواز در خاطره ‌ها، کتاب خاطرات سرهنگ معزی، توسط مجاهد صدیق حمید اسدیان در سال ۱۳۸۵ تدوین و منتشر شد. سرهنگ معزی پرواز از تهران به پاریس را پرواز پروازهای خود توصیف کرده است. سرهنگ خلبان بهزاد معزی متولد ۱۳۱۶ فرزند سپهبد محمود معزی فارغ ‌التحصیل از دانشکده افسری در فرانسه از نوادگان عباس میرزا سردار جنگهای ایران و روس و ولیعهد فتحعلی‌ شاه قاجار است.

سرهنگ معزی به‌خاطر کارآیی و تسلط فوق ‌العاده در پرواز در نیروی هوایی، به‌ عنوان خلبان پروازهای ویژه شاه انتخاب شد و او بود که نهایتاً شاه را به مصر و بعد به مراکش برد. سرهنگ معزی هواپیمای اختصاصی از اموال مردم ایران را که شاه به نام شخص خودش ثبت کرده بود به ایران برگرداند و مورد تجلیل افکار عمومی قرار گرفت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • حجت حسن زاده ارسالی در

    نگارنده خبر فوق بخاطر اینکه درحد توان یک تهمت به شاه بزنه و تخریب کنه شاه روآخر مطلب بصورت کذب نوشته هواپیما رو سرهنگ معزی برگردوند ایران درصورتیکه شاه هواپیما روبنام خودش ثبت کرده بود اولا همگان درجریان این هواپیمای زیبا وگرانقیمت هستن که شاه وقتی از هواپیما پیاده شد جلودوربین های خبرنگاران اعلام کرد هواپیما جزو دارایی های کشور هست ودستور میدم باید به ایران برگردانده بشه دوما خود سرهنگ معزی هم توی کتابش گفتن شاه به من امر کرد هواپیما رو به تهران برگردانم.در آخر درود بر سرهنگ معزی که زحمات زیادی برای ناوگان هوایی کشور کشیدن

  • حجت ارسالی در

    درود بر روح سرافراز سرهنگ خلبان معزی،سرهنگ با وجود اینکه انسان تحصیل کرده ای بودن و روشنفکر بودن خیلی متعجب شدم جزو طرفداران رجوی و مجاهدین خلق بوده این مجاهدین شاخه کمونیستی هستن که کمتر باسوادی سیاست های رجوی و گروهش رو قبول داره،و مطلب آخرتون که نوشتید شاه هواپیما رو بنام خودش ثبت کرده دروغی کاملا روشن هست بدون مدرک و سند تهمت زدید شاه خودش اعلام کرد جواهرات سلطنتی رو به بانک مرکزی سپردم و جزو خزانه کشور هست هواپیما رو هم فرستادم ایران

  • علی شمس ارسالی در

    روحش شاد.

  • اسماعیل ارسالی در

    خدارحمتش کنه روحش شاد بهشت بریم جایگاهش

  • امیر محمد دمنده ارسالی در

    این سرهنگ یک خیانت کار بوده
    زنده باد جمهوری اسلامی ایران .

  • عليرضا ارسالی در

    روحش شاد و يادش گرامي

  • ناشناس ارسالی در

    روحش شاد

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی