|

تکنولوژی و نوآوری

آزمایش موشک فرا صوت ساخته شده توسط آمریکا

کشور امریکا در ماه سلاح هوایی جدید خود را مورد آزمایش قرار داد و نگرانی های بسیاری در همین راستا ایجاد کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

 

طی یک بیانیه نیروی هوایی اعلام کرد که قصد دارد برای انجام یک حمله موشکی آزمایشی، از بمب افکن B-52 استفاده کند و به علاوه اظهار کرد که انجام این آزمایش توانایی سلاح را در رسیدن به سرعت عملیاتی مورد نظر و جمع آوری داده های مهم، نشان می دهد. 

این موشک آزمایش در یکم مارس سال جاری وارد پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا شد و در یک هواپیمای  B-Sstratofortess 52 H بارگیری شد. 

سرتیپ هیت کالینز؛ مدیراجرایی برنامه سلاح ها و مدیر اداره تسلیحات نیز در این باره گفت: " این موشک اکنون یک سلاح کامل است و فعلا از طریق آزمایش زمینی مورد بررسی قرار می گیرد تا آمادگی آن برای پرواز توسط نیروی هوایی اعلام شود". 

این موشک معروف به AGM-183A است و نخستین سلاح مافوق صوت در زراد خانه (محل ساخت و نگهداری اسلحه و مهمات نظامی) ایالت متحده به شمار می آید. 

این سلاح ها که به آنها هایپرسونیک یا فراصوت نیز گفته می شود، به قدری سریع حرکت می کنند سیستم های دفاع موشکی مدرن نمی توانند آنها را رهگیری کنند چرا که حداقل پنج برابر سرعت صوت یا تقریبا یک مایل در ثانیه حرکت می کنند. 

 این سلاح ها همچنین برای حمل سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار می گیرند و از نظر فنی نیز می توان گفت که کشور های روسیه و چین در حال حاضر از چنین موشک هایی برخوردارند و به علاوه هر دو کشور اخیرا سیستم های پر سرعتی را مورد آزمایش قرار داده اند که انتظار می رود  طی دهه  آینده در تمام نقاط جهان تکثیر شوند. 

موشک های بالستیک قاره پیما نیز می توانند تا 200 برابر سرعت صوت حرکت کنند اما با نزدیک شدن به هدف، سرعتشان را کمی کند می کنند و از آنجایی که فناوری موشک های فراصوت نیز مانند همین موشک ها است، می توانند به راحتی قابل مانور باشند که در واقع این امر باعث  تشخیص دقیق و سریع آنها از میان موشک های دیگر می شود. 

NINTCHDBPICT000641720466

اما بسیاری از تحلیل گران از  آمادگی و قدرتمند تر شدن این کشور هایی که هر لحظه ممکن است بر سر رسیدن به منافعشان جنگی را به راه بیندازند، هراس دارند چرا که به ویژه این فراصوت ساخته شده انجام حملات دقیق و سریع به  اهداف کاملا محافظت شده را تا حد زیادی امکان پذیر می کند و بسیاری از کارشناسان نیز در این باره هشدار اده اند که کشور های تا دندان مسلح می توانندبا موشک های ما فوق صوت ویرانی های عظیمی را پدید آوردند. 

نیروی هوایی ارتش نیر در این باره گفت: "سیستم تسلیحاتی توانایی فرماندهان جنگنده را برای برای از بین بردن اهداف با ارزش و حساس به زمان را فراهم می کند". 

این سلاح ها را به علاوه می توان از طریق زمینی، دریایی و هوایی پرتاب کرد و کلاهک های هستی آنان را نیز می توان در عرض چند دقیقه از هر نقطه ای از دنیا تحویل داد. 

شرکت RAND نیز در این باره اظهار کرد که به شدت نگران این است که تکثیر این موشک هابه دست ملت های کوچک اتفاق بیفتد و خطاب به دولت چین، روسیه و آمریکا نیز گفت که پس از راه اندازی این سلاح باید سریعا به توافق نامه منبع گسترش سلاح های هسته ای موشک های مافوق صوت، متعهد شوند. 

AGM-183A_ARRW_on_a_B-52_June_2019_190612-F-HP195-0014_cropped

ARRW_Launch_PR-1536x1024-2

منبع:TheSun

 

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی