|

قیمت هر بشکه نفت برنت امریکا؛ نفت وست تگزاس منفی یعنی چه؟ نفت ایران چند؟

ریزش شدید نفت برنت و وست تگزاس اینترمدییت بیشتر به خاطر سررسید شدن قرارداد ماه اپریل در روز سه شنبه هست....معامله گرانی که تو بازار آتی…

لینک کوتاه کپی شد

قیمت نفت آمریکا روز دوشنبه اول اردیبهشت ۳۰۰ درصد سقوط کرد و به منفی ۳۵ دلار برای هر بشکه رسید که بی‌سابقه‌ترین سقوط در تاریخ تجارت نفت است.

این قیمت به آن معنی است که تولیدکنندگان ۳۵ دلار به مصرف‌کننده می‌دهند تا از شر نفت تولیدی راحت شوند، چون نه قابل فروش است و نه قابل ذخیره.

قیمت نفت شاخص برنت نیز به ۲۶.۷ دلار سقوط کرد.

قیمت نفت آمریکا در اوایل روز دوشنبه ۱۷ دلار بود.

چرا قیمت نقت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا منفی شد؟

علت اینکه افت قیمت نفت آمریکا بیشتر از نفت برنت بوده، به این نکته بر‌ می‌گردد که تاسیسات ذخایر نفت آمریکا در حال پر شدن است و نفت مازاد تولیدی کشور نه به فروش می‌رسد و نه قابلیت ذخیره‌سازی دارد.

در واقع ریزش شدید نفت بیشتر به خاطر سررسید شدن قرارداد ماه اپریل در روز سه شنبه هست….معامله گرانی که تو بازار آتی نایمکس موقعیت باز خرید داشتن (به دلایل مختلف از جمله عدم امکان ذخیره سازی) مجبور به بستن قراردادهای خرید خودشون شدن و قرارداد خرید رو به سررسید ماه ژوئن منتقل میکنن…

همچنین امروز امکان اخذ موقعیت جدید در سررسید نزدیک نیست و این باعث شده شاهد قیمت های خنده دار منفی نفت WTI باشیم.

نکته مهم این است که سررسید های دورتر همچنان در همون سطوح قبلی معامله میشوند..

نفت برنت با وست تگزاس اینترمدییت چه تفاوتی دارد؟

روند قیمت شاخص‌های اصلی نفت خام در بازه‌های زمانی مختلف در تضاد با یکدیگر بوده است؛ گاهی با افزایش قیمت شاخص برنت، شاخص وست تگزاس با کاهش مواجه می‌شود که حالت عکس آن نیز بارها مشاهده شده است. اختلاف قیمتی این دو نوع شاخص همواره یک سوال اصلی در میان کسانی بوده که آشنایی دقیقی با بازار نفت و مکانیزم قیمت‌گذاری نداشته‌اند. در این ویدئو به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چه عواملی موجب اختلاف قیمتی میان دو شاخص اصلی بازار نفت است.

چشم انداز بازر نفت در آینده

بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، با شیوع گسترده کرونا و قرنطینه نیمی از مردم جهان، تقاضای جهانی نفت هم اکنون حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز، معادل ۳۰ درصد کاهش یافته است.

اوپک و کشورهای ‌هم‌پیمان به رهبری روسیه اخیرا توافق کردند تولید روزانه خود را برای ماه‌های مه و ژوئن ۹.۷ میلیون بشکه کاهش دهند.

آمریکا، نروژ، کانادا و برخی دیگر از کشورهای تولیدکننده نفت نیز متعهد شده‌اند تولیدشان را ۳.۷ میلیون بشکه کاهش دهند و ۲۰ اقتصاد بزرگ جهانی نیز متعهد به خرید و ذخیره‌سازی ۲۰۰ میلیون بشکه نفت طی دو ماه شده‌اند.

سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) و شرکا هفته گذشته بر سر کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند. با این حال بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا، بهای نفت را به نازل‌ترین سطح در طی دو دهه اخیر رسانده است.

دیوید لنوکس، تحلیل گر امور نفت می​گوید برای به دست آوردن تصویری واقعی از مقدار کاهش تقاضای نفت باید بحران کرونا را در سطحی جهانی مشاهده کرد.

به رغم کاهش روز به روز بهای نفت، کارشناسان امور نفت هنوز امیدارند تا پایان سال جاری میلادی وضعیت اقتصادی در جهان بهبود یابد و دوباره تقاضا برای نفت افزایش پیدا کند.

نفت ایران در بازار چند دلار است؟

کاهش تقاضا در بازار قیمت نفت ایران را نیز با کاهش قیمت مواجه کرده به نحوی که قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران امروز حدود 23 دلار معامله شد.

قیمت هر بشکه نفت برنت امریکا؛ نفت وست تگزاس منفی یعنی چه؟ نفت ایران چند؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی