|

جزییات سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

حذف فیلم‌های شاخص در جشنواره فیلم فجر

با نزدیک شدن به موعد برگزاری جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های نامزد سیمرغ بلورین توسط هیئت داوران این جشنوراه اعلام شد که حکایت از حذف برخی آثار…

لینک کوتاه کپی شد

با نزدیک شدن به 12 بهمن، به موعد برگزاری جشنواره سینمایی فجر نزدیک می‌شویم که می‌توان آن را مهم‌ترین رویداد سینمایی سالانه کشور دانست. گرچه با وجود شیوع کرونا بسیاری از احتمال برگزار نشدن جشنواره فجر در سال 99 سخن می‌گفتند، اما بالاخر قرار شد سی و نهمین جشنواره فجر مانند سالیان گذشته از 12 تا 22 بهمن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا و اقدامات احتیاطی لازم برگزار شود.

تغییرات مهم در جشنواره فجر 99

شیوع کرونا در سال گذشته علاوه بر تاثیر منفی بر اکران فیلم‌ها و تعطیلی سینماها بر کمیت فیلم‌های ساخته شده در کشور تاثیر گذاشته است. در نتیجه در سال جاری تعداد فیلم‌های تولیدی در سینمای کشور کاهش یافته و آثار برخی از کارگردان‌های مطرح هم نتوانست به جشنواره برسد. با این وجود 62 فیلم به جشنواره فجر امسال ارسال شد که تعداد قابل توجهی از آن‌ها، اولین اثر بلند کارگردان‌شان هستند.

یکی از تغییرات مهم در روند برگزاری سی و نهمین جشنواره فجر امسال، حذف هیئت انتخاب بود که در نتیجه آن قرار بود همه فیلم‌های ارسالی در داوری شرکت داده شوند؛ اما در عمل این بار شورای پروانه نمایش، جایگزین هیئت انتخاب شد و نقش ممیزی آثار دریافتی را به عهده گرفت. در نهایت هم تعدادی از فیلم‌های مهم از جشنواره کنار گذاشته شدند و برخی فیلم‌ها مانند «روشن» به کارگردانی روح‌اله حجازی و «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان با ممیزی زیاد توانستند در جشنواره باقی بمانند.

داوران جشنواره و آثار برگزیده

براساس اعلام روابط عمومی سی و نهمین جشنواره فجر، داوران این دوره از جشنواره ساره بیات(بازیگر)، محمد احسانی(مدیر فرهنگی)، مرتضی پورصمدی(مدیر فیلمبرداری)، بهرام توکلی(نویسنده و کارگردان)، نیما جاویدی(نویسنده و کارگردان)،  سیدجمال ساداتیان(تهیه‌کننده سینما) و مصطفی کیایی(نویسنده و کارگردان) هستند.

آثار ارسال شده به سی و نهمین جشنواره فجر بعد از ممیزی توسط شورای نمایش وارد مرحله داوری شده و در نهایت 16 فیلم توسط هیئت داوران، کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در بخش‌های مختلف شدند که این فیلم‌ها وارد مرحله اکران در جشنو.اره خواهند شد. 16 فیلم برگزیده هیئت داوران برای نامزدی در رشته‌های مختلف سیمرغ به شرح زیر هستند:

1. ابلق(کارگردان: نرگس آبیار) 2. بدون همه چیز(کارگردان: محسن قرایی) 3. تی تی(کارگردان: آیدا پناهنده) 4. تک تیرانداز(کارگردان: علی غفاری) 5. خط فرضی(کارگردان: فرنوش محمدی) 6. رمانتیسم عماد و طوبا(کارگردان: کاوه صباغ‌زاده) 7. روزی روزگاری آبادان(کارگردان: حمیدرضا آذرنگ) 8. روشن(کارگردان: سید روح‌اله حجازی) 9. زالاوا(کارگردان: ارسلان امیری) 10. ستاره بازی(کارگردان: هاتف علیمردانی) 11. شیشلیک (کارگردان: محمدحسین مهدویان) 12. گیج‌گاه(کارگردان: عادل تبریزی) 13. مامان(کارگردان: آرش انیسی) 14. مصلحت نظام(کارگردان: حسین دارابی) 15. منصور(کارگردان: سیاوش سرمدی) 16. یدو (کارگردان: مهدی جعفری)

به نظر می‌رسد بسیاری از فیلم‌های شاخصی مانند «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌اللهی، «صحنه‌زنی» ساخته علیرضا صمدی، «راند چهارم» اثر علیرضا امینی، «چپ راست» به کارگردانی حامد محمدی و «کارو» ساخته احمد مرادپور از جشنواره فجر حذف شده‌اند. بسیاری از کارشناسان حوزه سینما پیش‌بینی می‌کردند این فیلم‌ها و بازیگران آن‌ها، نامزدهای اصلی سیمرغ بلورین در رشته‌های مختلف باشند. به ویژه مریلا زارعی برای بازی در کارو، لیلا حاتمی برای حضور در قاتل و وحشی، مجید صالحی و بهرام افشاری با نقش‌آفرینی در صحنه‌زنی از جمله نامزدهای احتمالی بهترین بازیگری زن و مرد بودند که با حذف فیلم‌های فوق از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی