|

مسکوت ماندن اجاره داری حرفه ای

مستاجران؛ محکومان شکست سیاست‌های اشتباه بازار اجاره

دولت نمی تواند نقش موثری در کنترل بازار اجاره داشته باشد و همچنین ارائه هرگونه دستورالعمل برای کنترل بازار اجاره محکوم به شکست خواهد بود

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بازار اجاره علی‌رغم پیش بینی هایی که می شد نتوانست  رو به آرامی قدم بردار است.

گفتنی است که با افزایش افسارگسیخته اجاره بها شاهد آمار بالای مهاجرت و یا حاشیه نشینی در میان بسیاری از مستاجران هستیم. اتفاقی که به یقین می تواند زمینه ساز بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی عدیده شود، اما با این حال هنوز مسئولان نتوانسته اند نسخه شفابخشی برای بازار اجاره تجویز کنند که این خود جای بسی درمان دارد.

اجاره های میلیاردی در بازار مسکن

با نگاهی گذرا به وضعیت بازار اجاره در سایت ها و یا نرخ اعلامی مشاوران املاک متاسفانه به این مهم مواجه خواهیم شد که نرخ اجاره بها با افزایش عجیب و غریبی روبرو شده است. روندی که شاید پیش بینی آن در چند سال گذشته بیشتر شبیه یک شوخی بود. اما حال این سوال مطرح می شود که چند درصد از مستاجران توان بازپرداخت این اجاره های سنگین را دارند؟ آیا بالا رفتن آسانسوری قیمت نرخ اجاره بها می تواند عاملی برای افزایش درگیری میان موجر و مستاجر شود؟ به گونه ای که مستاجر نتواند به دلیل عدم شرایط اقتصادی مناسب و افزایش بی‌رویه نرخ تورم از عهده پرداخت اجاره بها تا پایان مدت اجاره بربیاید.

بازار داغ کوچک متراژها در بازار اجاره

همان گونه که می دانیم با افزایش بی‌رویه نرخ ارز اجاره بهار شاهد اقبال بلند کوچک متراژها بودیم که این خود می‌تواند در نحوه زندگی افراد تاثیرات بسیاری را به دنبال داشته باشد،البته این احتمال هم وجود دارد که طی سال‌های آینده تعریف از کوچک متراژهای نیز به طرز معناداری تغییر یابد.

وام ودیعه گره‌گشا نبود

پرواضح است که در سال گذشته در اولین مرحله وام ودیعه مسکن به مستاجران پرداخت شد و انتظار می‌رفت در سایه ارائه این تسهیلات بازار اجاره با تغییرات گسترده‌ای مواجه شود اما به دلیل جای خالی نظرات کارشناسی شده، نه تنها وام ودیعه مسکن نتوانست یخ بازار اجاره را بشکند ،بلکه خود عاملی برای سونامی قیمت اجاره بها در این بازار شد. تا جایی که طبق گفته برخی از کارشناسان وام ودیعه مسکن فشار بسیاری را بر بانک ها وارد کرد، چرا که در حال حاضر طبق آمار متاسفانه برخی از افراد نتوانسته اند بازپرداخت اقساط خود را انجام دهند و در مقابل ارائه این تسهیلات نقش چندانی در ساماندهی بازار اجاره نداشت.

مسکوت ماندن اجاره داری حرفه ای

طی سالهای گذشته بارها و بارها مسئولین به هنگام نزدیک شدن فصل جابجایی ندای اجاره‌داری حرفه‌ای را سر دادند، اما متاسفانه تا به امروز به دلیل فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم و همچنین تعریف مبهم نقش وزارت راه و شهرسازی در بازار مسکن و اجاره هیچ‌گاه این مهم به مرحله اجرا در نیامده است که این خود می تواند نشان از ضعف قانون و همچنین وجود مشکلات عدیده داشته باشد. اجاره داری حرفه ای برگ برنده بازار اجاره با بررسی وضعیت اجاره در کشورهای پیشرفته به راحتی می توان به این مهم دست یافت که وضعیت اجاره در این کشورها به نسبت به ایران در موقعیت بهتری قرار دارد، اما این در حالی است که متاسفانه در کشور و در بیشتر موارد مستاجر دیگر نه تنها خوشنشین نیست بلکه مجبور است به طور متوسط هر ساله از خانه ای به خانه دیگر که البته در اکثر موارد این وضعیت رو به افول است (بدین معنا که مستاجران به طور متوسط هر سال مجبور می‌شوند خانه ای به مراتب پایین تر و با امکانات کمتر اجاره کنند) نقل مکان نمایند اما این در حالی است که در کشورهای پیشرفته مستاجر می تواند چند سال متمادی در یک واحد مسکونی سکنی گزیند و همچنین نرخ اجاره بها به مانند ایران افزایش سرسام آوری ندارد.

در پایان باید یادآور شد که اخذ اجاره برای بسیاری از افراد به عنوان منبع درآمد شناخته شده و با بالا رفتن نرخ تورم این مبلغ نیز به طرز معناداری افزایش پیدا می کند بنابراین در چنین شرایطی دولت نمی تواند نقش موثری در کنترل بازار اجاره داشته باشد و همچنین ارائه هرگونه دستورالعمل برای کنترل بازار اجاره محکوم به شکست خواهد بود از این رو راه اندازی نظام اجاره داری حرفه ای به صورت دقیق و کارشناسی شده شاید بتواند جان تازه ای به بازار اجاره در حال کما دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی