|

در بورس چه اتفاقی افتاده است؟

پیش بینی بازار بورس فردا دوشنبه 23 فروردین

پیش بینی بورس فردا دوشنبه 23 فروردین ماه؛ آیا روند نزولی شاخص ادامه دارد؟

لینک کوتاه کپی شد

روند بازار سهام همچنان ناامیدکننده است و شاخص روندی نزولی را در پیش گرفته و به نظر می رسد این روند نزولی شاخص کماکان ادامه داشته باشد.

بازار در یک سیر نزولی قفل شده است. روند معاملات به اخبار مثبت و منفی واکنش نشان نمی‌دهد و سهامدارانی که به دنبال نقد شدن سرمایه خود هستند، توانایی نقدشوندگی از سهم‌های آن‌ها گرفته شده است. شاخص در سیر نزولی و نمادها با حجم عرضه بالا موجب شده است مهم‌ترین عامل بازار یعنی نقدشوندگی از بازار گرفته شود.

مدیر نظارت و نهادهای مالی بورس در روز گذشته، یک متنی را در صفحه شخضی خود منشتر کرد؛ متن منتشر شده به این صورت بود: «انشالله حمایت‌هایی از بازار صورت بگیرد».

با توجه به روند و شرایط موجود در بازار به نظر می‌رسد به دنبال آن هستند که با انتشار برخی از اخبار مثبت، بازار را تا حدودی از روند نزولی دور کنند، اما بازار در روزهای گذشته نشان داده است که به این دست اخبار واکنشی نشان نمی‌دهد.

 

ابلاغیه وزیر اقتصاد بورس را از بحران خارج می کند؟

روز گذشته وزیر اقتصاد و امور دارایی ابلاغیه‌ای مبنی بر حداکثر نرخ سود ۱۶ درصدی به بانک‌ها ابلاغ کرد که بر اساس آن بانک‌ها مکلف به پرداخت سود شدند.

این امر منجر به افزایش پی بر ای (P/E) بازار موازی بالاتر شده و ریسک بازار بورس کمتر شود به طور مثال اگر نرخ بهره حدود ۲۰ درصد باشد نرخ پی بر ای (P/E) موازی ۵ واحد برای بازار بورس باید مد نظر باشد و اگر این نرخ به حدود ۱۶ درصد کاهش یابد نرخ برابری حدود ۶.۵ تا ۷ واحد می‌شود.

البته به نظر می رسد این خبر هم همانند اخبار مثبت دو هفته اخیر تاثیر چندانی روی بورس نداشت به طوریکه امروز هم شاهد قفل بودن بیشتر نمادهای بازار در صف فروش بودیم.

به زودی گزارشات ۱۲ ماهه شرکت‌ها راهی کدال می‌شود که موجب تعدیل نرخ پی بر ای (P/E) خواهد شد حتی ممکن است این نرخ تا محدوده ۹ واحد کاهش یابد که پیش بینی می‌شود بازار پس از گزارش‌های ۱۲ ماهه کمی جان بگیرد.

انتظار برای فروش ۵.۳ هزار میلیارد تومان سهام

ارزش صف فروش تشکیل شده برای ۴۸۰ نماد یعنی ۷۷ درصد بازار سرمایه در ساعات پایانی معاملات امروز به حدود پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. موردی که نشان می‌دهد تعداد صف‌های فروش نسبت به دیروز کمی کاهش داشته، اما تغییری در ارزش صف‌ها ایجاد نشده است. در آن سوی بازار امروز ۱۴ نماد یعنی دو درصد کل بازار صف خرید دارند و ارزش صف آن‌ها حدود ۱۳۱ میلیارد تومان است.

رمزارزها رقیب جدید بورس بازها

این روزها برخی فعالان بازار بورس به سمت بازار رمز ارزها رفته اند و اساتیدی که یک روزه استاد شده بودند و بورس تدریس می‌کردند حال مدرس رمز ارزها شده اند و مشاوره ارز دیجیتال می‌دهند. به هر روی بازار رمز ارزها اکنون یک رقیب برای بورس ایران مطرح می‌شود.

پیش بینی می‌شود بازار فردا تعادلی باشد و اگر فعالیت بازیگرها بیشتر شود به سمت مثبت میل کند.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی