|

4 دلیلی که استقلال را به شیرین ترین قهرمانی ممکن رساند!

استقلال پس از 9 سال به قهرمانی لیگ برتر رسید.

لینک کوتاه کپی شد
1

استقلال با پیروزی خارج از خانه مقابل فولاد و با توجه به باخت پرسپولیس مقابل سپاهان، 3 هفته زودتر از پایان لیگ، به قهرمانی رسید و به سلطه 5 ساله پرسپولیس در لیگ برتر پایان داد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال360؛ فرهاد مجیدی با قهرمانی‌ای که همراه با آبی‌ها به دست آورد، تبدیل به دومین سرمربی‌ای شد که با استقلال در لیگ برتر ایران قهرمان می‌شود. پیش از او، آبی‌ها فقط با امیر قلعه‌نویی قهرمان لیگ برتر شده بودند. قهرمانی این فصل استقلال عواملی متعددی داشت که در این گزارش 4 عامل اصلی آن را بررسی کرده‌ایم.

انتخاب‌های درست برای استقلال

فرهاد مجیدی این فصل برای اولین‌بار از ابتدای لیگ روی نیمکت استقلال نشست. انتخاب نفراتی که در استقلال به میدان بروند در ابتدای فصل، این فرصت را به مجیدی داد تا با توجه به تفکرات خود دست به انتخاب مهره برای آبی‌ها بزند. او خریدهای خیلی خوبی هم داشت؛ هم بازیکن خارجی باکیفیت (کوین یامگا) به استقلال آورد و هم بازیکنی جوان را انتخاب کرد تا برای تیمش ستاره (امیرحسین حسین‌زاده) شود. جعفر سلمانی که در لیگ پرتغال بازی می‌کرد، دیگر خرید خوب فرهاد برای استقلال بود.

فرهاد علاوه بر خریدهای خوب در ابتدای فصل، در تعطیلات زمستانی هم خریدهای کارآمدی داشت. او با وجود اینکه دو مدافع اصلی خود محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی ملی‌پوش را به دلیل سرباز شدن از اسفندماه در اختیار نداشت، با آوردن رافائل سیلوا برزیلی از لیگ عربستان جای خالی آن‌ها را پر کرد.

صالح حردانی مدافع ملی‌پوش فولاد دیگر انتخاب خوب فرهاد برای استقلال در تعطیلات زمستانی بود. با حضور حردانی، وریا غفوری کاپیتان آبی‌ها نیمکت‌نشین شد و در بازی حساس مقابل فولاد، حردانی  ستاره این تیم بود و با زدن یک گل و دادن یک پاس گل، نقش اول برتری آبی‌ها در اهواز و قهرمانی زودهنگام آن‌ها در این شب بود.

تصمیمات خوب فرهاد

استقلال در این فصل یکی از نقاط برتری‌اش نسبت به فصول گذشته، انسجام دفاعی‌اش بوده است. فرهاد مجیدی در ابتدای فصل به درستی استراتژی خود را تعیین کرد و دست به تغییر تاکتیک برای آبی‌ها زد. استفاده از یک مربی سرشناس ایتالیایی به نام گابریله پین، کمک شایانی به مجیدی برای عملی کردن ایده‌هایش بود و استقلال پس از سال‌ها دارای یک سیستم دفاعی منسجمی شد که به راحتی از حریفان گل نخورد و در پایان هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر با 10 گل خورده، بهترین خط دفاعی لیگ را هم در اختیار دارند.

فرهاد علاوه بر بحث تغییر سیستم در استقلال، در جریان بازی هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. تیم او این فصل در چند بازی زمان‌هایی که کارش گره می‌خورد، با تعویض طلایی فرهاد می‌توانست به بازی برگردد. استقلال در این فصل 11 امتیاز را در لیگ برتر از تعویض‌های طلایی فرهاد به دست آورده است. تعویض‌هایی که اگر نبودند، استقلال قهرمان زودهنگام لیگ برتر نمی‌شد.

تیم مدیریتی کارآمد

مصطفی آجورلو بعد از چند سال دوری از سطح اول مدیریت در فوتبال ایران، این فصل به عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب شد. او در استقلال کارنامه قابل قبولی داشت؛ وضعیت مالی آبی‌ها در زمان مدیریت او خوب شد و تنش‌هایی که در گذشته برخی مدیرعاملان این باشگاه با فرهاد مجیدی داشتند هم دیگر وجود نداشت. تیم حقوقی او هم عملکرد خوبی در استقلال داشتند و توانستند در یکی از پرونده‌های جنجالی این فصل (مهاجم گابنی گل‌گهر) به پیروزی برسند تا تساوی در سیرجان برای آن‌ها به برد 3 بر صفر تبدیل شود و 2 امتیاز به امتیازات آبی‌ها اضافه شود.

آجورلو یکی دیگر از کارهای خوبی که در استقلال انجام داد، آوردن انتخاب‌های خارجی فرهاد به این تیم بود. آن‌ها در زمانی که دو مدافع اصلی خود را از دست دادند، سریعا یک مدافع برزیلی را جذب کردند و 3 انتخاب خارجی دیگر فرهاد هم بدون دردسر به استقلال پیوستند. خارجی‌های استقلال مشکلاتی که در سال‌های گذشته بازیکنان خارجی این تیم از نظر مالی داشتند را نداشتند و بدون دغدغه به کار خود در استقلال ادامه دادند.

ثبات و ذهن برنده

ثبات در باشگاه استقلال یکی دیگر از عوامل موفقیت این تیم بود. مدیریت این باشگاه دست به کادرفنی آبی‌ها در فصل جدید نزد و همین امر یکی از عوامل انسجام آبی‌ها در لیگ برتر شد. فرهاد یک‌کار بزرگ دیگر هم در استقلال این فصل انجام داد؛ تیم او با ذهن برنده وارد زمین می‌شد و بارها پیش آمد که آبی‌ها در روزی که اصلا بازی تماشاگرپسندی از خود به نمایش نگذاشتند و امیدگل آن‌ها هم پایین‌تر از حریف بود، با زیرکی با برد از زمین خارج شدند. بازی با فولاد که با برتری 2 بر یک استقلال همراه شد، همین شرایط را برای استقلال داشت.

ذهن برنده‌ای که در استقلال حاکم شد، رکورد نباختن در یک فصل را هم به نام آبی‌ها زد. استقلال که 3 هفته مانده به پایان لیگ قهرمان شده، اگر در بازی‌های باقی‌مانده خود هم نبازد، اولین تیم تاریخ لیگ برتر می‌شود که یک فصل را بدون شکست با قهرمانی به پایان می‌رساند. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی