|

خواص شگفت انگیز روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس یک عصاره‌ی پرخاصیت محسوب می‌شود. ترکیبات شیمیایی مختلف این گیاه پرخاصیت موجب ایجاد خواص شفابخش شدن روغن اکالیپتوس شده است .

لینک کوتاه کپی شد

اگر به دنبال یک روغن شگفت انگیز و مفید هستید که به تقویت سیستم ایمنی بدن ، محافظت در برابر انواع عفونت ها و بهبود تنفس شما کمک کند ما به شما روغن اکالیپتوس را معرفی می کنیم. روغن اکالیپتوس یک روغن ضروری است که در کنار خواص درمانی، استفاده های کاربردی و صنعتی نیز دارد.

 

روغن اکالیپتوس چیست؟

روغن اکالیپتوس نام رایجی برای تقطیر روغن به دست آمده از برگ های درخت اکالیپتوس است که بومی استرالیا بوده و در سرتاسر دنیا کشت می شود. روغن اکالیپتوس تاریخچه کاربرد گسترده ای در موارد دارویی، ضد عفونی، گندزدا، چاشنی، رایحه و صنعت دارد. برگ های منتخب اکالیپتوس به صورت بخار مقطر شده و به عصاره روغن اکالیپتوس تبدیل می شود.

استفاده از روغن اکالیپتوس خواص و مزیّت‌های فراوانی را برای شما به همراه خواهد داشت. این روغن ارزشمند از عصاره‌ی گیاه اکالیپتوس تهیه می‌گردد و از آن برای درمان بیماری‌های گوناگون استفاده می‌شود.

Eucalyptus-Oil_-Guide-To-Essential-Oils_-Andrew-Weil-M.D_911691436-1024x768-1

 

روغن اکالیپتوس دارای چه خواصی است؟

روغن اکالیپتوس دارای خواص زیادی است که باعث می شود کاربردهای زیادی مخصوصا در مصارف خانگی داشته باشد؛ که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

تسکین آسم

خاصیت ضدالتهابی سینئول موجود در روغن اکالیپتوس به تسکین عوارض آسم کمک می‌کند. یک تا سه قطره روغن را روی سینه ماساژ دهید تا اثر آرام‌بخش رایحه را ببینید، حنجره‌ تسکین می‌یابد، رگ‌ها گشاد می‌شوند و درنتیجه اکسیژن بیشتری به ریه‌ها می‌رسد و به‌دنبال آن تنفس به حالت عادی برمی‌گردد.

 

 دفع میکروب‌های روده

روغن اکالیپتوس ماده‌‌ای کرم‌زداست که استفاده از آن برای دفع انگل‌ها و میکروب‌های روده بسیار رایج است. بنابر پژوهش‌ها مصرف خوراکی این روغن بسیاری از بیماری‌های باکتریایی و میکروبی را در قسمت‌های مختلف بدن به‌ویژه قسمت‌های حساس‌تر مانند روده‌ها، درمان می‌کند.

 

سلامت دندان ها

روغن اوکالیپتوس به دلیل ترکیباتی همچون سینئول دارای خاصیت صد عفونی کنندگی است و با از بین بردن باکتری های مسئول بوی بد دهان، نفس را تازه و خوشبو می کند.

این روغن دارای خواص ضد میکروبی است که با مشکلات دندانی مقابله کرده و به درمان حفره، پلاک دندان و گینوییت (عفونت لثه) کمک می کند.

 

درمان زخم‌ها

روغن اکالیپتوس در معرض هوا لایه‌‌ی محافظی ایجاد می‌کند که می‌تواند مانند ماده‌‌ی ضدعفونی‌کننده عمل کند. بنابراین استفاده از آن در درمان زخم‌، درمان جوش، سوختگی، بریدگی، خراش و درمان تبخال رایج است. همچنین تسکین خوبی برای نیش حشرات است. به‌طورکلی روغن اکالیپتوس به دلیل خاصیت ضدمیکروبی‌اش، در مجاوت با هوا از زخم‌های باز و قسمت‌های ملتهب محافظت می‌کند و مانع گسترش عفونت می‌شود.

1296x728_9_Unexpected_Benefits_of_Eucalyptus_Oil-ColdSores

 

رشد ریش

ماساژ روغن اکالیپتوس بر روی ریش ها به بهبود گردش خون در پوست صورت کمک کرده و با تقویت فولیکول های موی ریش باعث افزایش رشد ریش ها می شود

 

دافع حشرات

در بخش خانه داری نمناک گفتیم که روغن اکالیپتوس یک جایگزین بسیار موثر طبیعی و سالم به جای اسپری های شیمیایی حشره کش است.قرار دادن مقداری پارچه خیس خورده با اکالیپتوس در محل آفت ها مانند مورچه ها، سوسک ها و دیگر حشرات در اثر بوی اکالیپتوس، پراکنده می شوند.

 

درمان تب

روغن اکالیپتوس در درمان تب هم بسیار کاربرد دارد و به همین دلیل به «روغن تب‌بر» معروف است. هنگام بروز تب، چند قطره روغن اکالیپتوس را به کمپرس آب گرم اضافه کنید و روی پیشانی بگذارید و بردارید تا تب از بین برود.

 

کالیپتوس برای درمان آکنه

روغن اکالیپتوس باکتری هایی که منافذ پوست را مسدود می کنند، از بین می برد و مانع از گسترش آن می شود که این خاصیت آن را به یکی از بهترین درمان های طبیعی آکنه بدل ساخته است. بوی نعنا مانند بسیار آشنای ایت روغن مانند یک داروی ضد باکتری و ضد التهاب عمل می کند و نه تنها به کشتن باکتری ها بلکه باعث بهبود نواحی آسیب دیده و تسکین پوست تحریک شده می شود. استفاده از روغن اکالیپتوس بر روی نواحی آسیب دیده ناشی از آکنه می تواند روند چرب شدن پوست را کاهش دهد.

126899

 

برای از بین بردن شپش

یکی از خواص بیشتر شناخته شده ی این گیاه، ضد شپش و حشره کش بودن آن است، به طوری که به صورت رایج به عنوان یک درمان طبیعی برای شپش استفاده می شود. بسیاری از روش های درمان استفاده شده برای شپش می تواند شدید بوده و در بعضی موارد به مو آسیب بزند و همچنین حاوی مواد شیمیایی خطرناکی باشد که نباید در پوست شما جذب شود. چند قطره روغن اکالیپتوس را بر روی سر شخصی که مبتلا به شپش شده است بمالید، این لوسیون بسیار بهتر و سالم تر است.

 

بیشتر بخوانید:چگونه از شر شپش موی سر خلاص شویم؟

 

تهویه‌ی محیط

 اکالیپتوس به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و بوزدایی‌اش ماده‌ی مناسبی برای تهویه‌ی اتاق‌های بیمارستانی است. از آن برای رفع بوی ناخوشایند و تمیزی و پاکیزگی محیط استفاده می‌شود.

 

تمیزکاری

روغن اکالیپتوس را می‌توانید به‌عنوان تمیزکننده‌‌ی خانگی برای تمیز کردن سطوح آشپزخانه، حمام و دست‌شویی استفاده کنید. یک فنجان آب، نیم فنجان سرکه و یک قاشق از این روغن را مخلوط و به‌شکل اسپری استفاده کنید.

 

لکه‌بر

برای از بین بردن لکه ها چربی، لباس موردنظر را پیش از شستن چند ساعتی در آب گرم به‌همراه چند قطره روغن اکالیپتوس بخیسانید.

 

بیشتر بخوانید:بوی بد دهان را چگونه از بین ببریم؟

 

رایحه‌درمانی

روغن اکالیپتوس به‌خاطر خاصیت ضدمیکروبی و طراوت‌بخشی‌اش در حمام‌ها، سونا و مراکز تفریحی آبی استفاده می‌شود. همچنین در رایحه ‌درمانی نیز بسیار به‌کار می‌رود.

e3284492-ba5e-442d-aea0-8f887f17dbf5

 

عوارض جانبی و حساسیت های روغن اکالیپتوس

روغن غلیظ اکالیپتوس ممکن است وقتی مستقیما بر روی پوست برای اولین بار استفاده شود خطرناک باشد. روغن غلیظ اکالیپتوس همچنین ممکن است اگر برای اولین بار به صورت خوراکی مصرف شود خطرناک باشد. پزشکان می گویند که مصرف 3/5 میلی لیتر روغن غلیظ اکالیپتوس می تواند کشنده باشد. علائم مسمومیت ناشی از اکالیپتوس می تواند شامل درد و سوزش معده، سرگیجه، ضعف ماهیچه، کوچک شدن مردمک و احساس خفگی باشد.

Eucalyptus

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی