|

درخواست افزایش دستمزد پرستاران تامین اجتماعی به‌حق است

​دبیرکل خانه پرستار افزایش دستمزد پرستاران تامین اجتماعی را لازم و به‌حق می‌داند.

لینک کوتاه کپی شد

دبیرکل خانه پرستار افزایش دستمزد پرستاران تامین اجتماعی را لازم و به‌حق می‌داند.

گروهی از پرستاران در اعتراض به اجرانشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، مفاد قانون مشمولیت پرستاران به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور؛ روز یکشنبه (5 اردیبهشت) مقابل قوه قضاییه تجمع کردند.

محمد شریفی‌مقدم درباره این موضوع توضیح داد: اگرچه پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود اما شرایط بازنشستگی پرستاران با یکدیگر متفاوت است. بر اساس مصوبه قانونی مشاغل سخت و زیان‌آور در سال ۶۸، شغل پرستاری مشمول این قانون شد. بنابراین پرستاران می‌توانند با ۲۵ سال سابقه خدمت، از ۵ سال بخشودگی شغلی استفاده کنند و با ۳۰ روز حقوق، بازنشسته شوند. اگرچه این یک مصوبه قانونی است اما دستگاه‌های مربوطه با بازنشستگی با سابقه ۲۵ سال پرستاران مخالف هستند و تعداد محدودی از مزایای سختی کار استفاده می‌کنند. 

او با اشاره به شرایط بازنشستگی پرستاران تحت شمول قانون کار گفت: وضعیت بازنشستگی آنها با نیروهای رسمی متفاوت است این افراد با ۲۰ سال اشتغال مستمر و ۱۰ سال بخشودگی، وارد دوران بازنشستگی می‌شوند. 

شورای عالی سازمان نظام پرستاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان تامین اجتماعی برای اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور پرستاران، مبنی بر بازنشستگی پرستاران، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان طلب می‌کند و در موارد متعددی به طرز عجیبی، پاداش بازنشستگی این نیروهای زحمتکش را برای این منظور گرو می‌گیرد. بر اساس قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت مصوب سال ۱۳۸۸ و با گذشت حدود ۱۲ سال از تصویب این قانون، سازمان تامین اجتماعی برای اجرای مفاد این قانون ازجمله بازنشستگی پرستاران به عنوان شاغلان مشاغل سخت و زیان آور، اقدامات لازم را انجام نداده و اکنون برای بازنشستگی آنان، ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان طلب می‌کند و پاداش سال‌ها خدمت پرستاران را گرو می‌گیرد و برخلاف قوانین مصوب کشور دست به نوعی قانون فروشی زده و برخلاف انتظار عمومی جامعه اسباب بحران آفرینی و نارضایتی شدید را در بین پرستاران فراهم می‌کند. 

سال ۹۸، دیوان عدالت اداری در ارتباط با بازنشستگی پیش از موعد پرستاران، رای صادر کرده است. براساس این رای، پرستاران با بیست سال سابقه بیمه شده در تامین اجتماعی، با استناد به آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور می‌توانند با ۲۵ روز حقوق (۵ سال سنوات ارفاقی) بازنشست شوند. براساس این رای، هر سال بیمه‌پردازی در مشاغل سخت و زیان‌آور، یک سال و نیم محسوب می‌شود. 

شریفی مقدم توضیح داد: آرای صادره از سوی سازمان تامین اجتماعی و دیوان عدالت اداری علیه پرستاران است و از بی‌توجهی مسئولان حکایت می‌کند. شرایط کار پرستارانی که در دل وزارت بهداشت اشتغال دارند نسبت به پرستاران سازمان تامین اجتماعی، به مراتب سخت‌تر است. حدود ۴۰ هزار پرستار شرکتی، پرستاران ۸۹ روزه، ۶ و ۱۲ ماهه در وزارت بهداشت حضور دارند که از کمترین امنیت شغلی برخوردار هستند. 

دبیر خانه پرستار تشریح کرد: پرستاران تامین اجتماعی نسبت به همسان‌سازی معترض هستند. پرستاران استخدام رسمی با ۱۵ سال سابقه، حدود ۹ میلیون تومان دریافتی دارند، همچنین پرستاران قرارداد معین نیز حدود ۸۰ درصد از این مبلغ و شرکتی‌ها نیز حداقل حقوق را دریافت می‌کنند. همسان‌سازی برای پرستاران تامین اجتماعی میسر نشده ولی دستمزد نیروهای رسمی افزایش داشته است. این خواست و مطالبه به حق باید رسیدگی شود.

او همچنین تصریح کرد: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، خواسته به حق پرستاران، ۱۴ سال مسکوت مانده است. پس از سخنان مقام معظم رهبری، ما فعالان صنفی پرستاری نسبت به بهبود وضعیت پرستاران امیدوار شدیم اما تاکنون تغییری در وضعیت فعلی آنها ایجاد نشده است.

منبع:ایلنا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی