|

پیچ و مهره صنایع پتروشیمی

در صنایع از دو نوع اتصالات مختلف استفاده می شود که عبارتند از اتصالات پیچ و مهره ای و جوشکاری فلزات که هر یک دارای مزایا و معایبی می باشد.

لینک کوتاه کپی شد

پیچ و مهره Bolt and nut در انواع مختلفی برای اتصالات صنعتی مختلف در گرید ها و متریال های مختلف و در شکل و استاندارد های مختلفی تولید می شود. برخی از انواع پیچ و مهره ها بر حسب نوع مشخصات مکانیکی که دارند برای صنایع خاصی مصرف عمده تری دارند. در واقع در صنایع از دو نوع اتصالات مختلف بالاخص در اتصال قطعات و اجزای فلزی استفاده می شود که عبارتند از اتصالات پیچ و مهره ای و جوشکاری فلزات. هر یک از انواع اتصال جوش و یا پیچ و مهره دارای مزایا و معایب مختص خود می باشد اما در کل با توجه به قابلیت جدا پذیری و اتصال مجدد و همچنین عدم نیاز به همگون بودن دو سطح مورد اتصال کاربری پیچ و مهره ها در اتصالات صنعتی را گسترده تر نموده است. 

البته بکارگیری پیچ و مهره در صنایع به سبب نیاز به سوراخ های سطحی بر روی قطعه کار که میزان تمرکز تنش را افزایش داده و احتمال شکستگی قطعه در نقاط سوراخ شده بالا می رود دارای معایبی نیز در مقایسه با جوش و دیگر اتصالات صنعتی می باشد. در اغلب موارد پیچ و مهره های مصرفی در صنایع سنگین مانند صنایع پتروشیمی، ماشین آلات و ساختمانی که از گرید های بالای فولادی تولید و مورد استفاده قرار می گیرند با استاندارد ها و گرید های پیچ و مهره های مورد استفاده در صنایع سبک تر مانند پیچ چوب و پیچ خودکار متفاوت بوده و دارای مرحل تولید و تست دقیق تری هستند.

انواع پیچ و مهره شش گوش مورد استفاده در صنایع پتروشیمی

پیچ های شش گوش در واقع در زمره اولین و پر کاربردترین نوع پیچ های صنعتی که در تمامی صنایع از ماشین آلات سنگین، صنایع ساختمانی و معدنی و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گرفته اند مطرح می باشند. پیچ شش گوش Hex bolt که در صنایع پترشیمی اغلب از گرید های بالای فولادی و گاهی از گرید های استنلس استیل تولید می شود دارای دو نوع دنده درشت Coarse thread و دنده ریز Fine thread می باشد که دنده های ریز تنها در گرید های بالای فولادی در شرایط خاص مصرف شده و اغلب پیچ های شش گوش بصورت دنده درشت نیم دنده و تمام دنده استفاده می شوند.

Untitled

استاندارد تولید پیچ های شش گوش شامل شکل و ابعاد ظاهری آنها، سایز گل پیچ و دنده ها بوده که از استاندارد DIN933 که برای پیچ های شش گوش تمام دنده و استاندارد DIN931 که برای پیچ های شش گوش نیم دنده مورد استفاده قرار می گیرد. البته پیچ های شش گوش استاندارد DIN6914 نیز از جمله پیچ و مهره های شش گوش صنعتی هستند اما در واقع کاربری عمده آنها در سازه ها و سوله ها می باشد. مهره شش گوش استاندارد مورد استفاده در صنایع پتروشیمی نیز اغلب مهره شش گوش استاندارد تولید شده مطابق با استاندارد DIN934 می باشد.

علاوه بر استاندارد های مرتبط با شکل و گل پیچ شش گوش اغلب از گرید فولادی 8.8 در تولید پیچ و مهره های شش گوش مورد استفاده در صنایع نفت و پتروشیمی استفاده می شود. این گرید از پیچ شش گوش دارای تنسایل مقاومت کششی 800 مگاپاسکال بوده و اغلب به رنگ سیاه که بصورت پوشش سطحی فسفاته است مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربری استاد بولت در اتصالات صنایع پتروشیمی

استاد بولت Stud bolt یکی از انواع پر کاربرد پیچ های صنعتی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می باشد. استاد بولت ها شبیه به پیچ های تمام رزوه متری هستند با این تفاوت که طبق استاندارد هایی دقیق تر و از گرید های ویژه فولادی و استیل تولید می شود. کاربری استاد بولت ها همراه با دو مهره در دو طرف در اتصالات فلنچ ها در خطوط لوله انتقال نفت و گاز در صنایع پتروشیمی بصورت گسترده ای انجام می گیرد.

استاد بولت ها طبق استاندارد ASTM A193 در سیستم استاندارد آمریکایی تولید می شوند و اغلب دارای ابعاد و استاندارد های اینچی هستند. با توجه به شرای بکارگیری استاد بولت های فولادی در گرید های B7 , B16 , L7 و استاد بولت های استنلس استیل در گرید های B8, B8M تولید می شوند. در میان تمامی انواع و گرید های استاد بولت های فولادی گرید B16 فولاد دارای بهترین شرایط کاری تحت کشش و در دماهای بالای کاری و استاد بولت فولادی گرید L7 دارای بهترین شرایط کاری در دماهای فوق سرد می باشد. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی