|

امسال با کمبود مرغ و جوجه روبه‌رو هستیم

ادامه نابسامانی‌ها در بازار مرغ / قیمت مرغ گران می شود؟!

​افزایش قیمت جوجه یکروزه و ادامه نابسامانی‌ها در بازار مرغ در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح و بررسی شد.

لینک کوتاه کپی شد

افزایش قیمت جوجه یکروزه و ادامه نابسامانی‌ها در بازار مرغ در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح و بررسی شد.

مرتضی رضایی، معاون تولیدات دامی وزارت کشاورزی و فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور به بررسی دلایل افزایش قیمت جوجه یکروزه و ادامه نابسامانی بازار مرغ پرداختند.

مرتضی رضایی معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تمام مرغداران گوشتی که آمارشان را قبل از عید ثبت نکردند بازارگاه‌شان بسته می‌شود گفت: لیست تمام مرغدارانی که مرغشان را قبل از عید تحویل ندادند مشخص است.

رضایی با اشاره به اینکه دستگاه قیمت‌گذار بر روی محصولات، سازمان حمایت است گفت: اگر اعتراضی نسبت به قیمت وجود دارد، مدارک و مستنداتشان را ارائه دهند. حواله ۱۱۴ میلیون جوجه‌ریزی صادر شده است، به صراحت می‌گویم که مرغ کم نیست.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ در بازار ۲۴ هزار و ۹۰۰ هزار تومان است افزود: اگر دلسوز مردم هستند مرغ را به قیمت ۴۰ هزار تومان به مردم نفروشند. با این برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، ما شرمنده مردم شده‌ایم ،قیمت مرغ را برنامه‌ریزی‌شده گران می‌کنند.

امسال با کمبود مرغ و جوجه روبه‌رو هستیم

در ادامه برنامه حسن مهربانی‌یگانه، استاد دانشگاه تهران و کارشناس حوزه دام و طیور گفت: در ۱۰ سال گذشته پایین‌ترین جوجه‌ریزی مادر در سال ۹۹ اتفاق افتاده است، در سال ۱۳۹۰ ماهیانه ۸۸۰ هزار جوجه مادر داشتیم و در سال ۹۹ ماهیانه ۸۰۰ هزار جوجه‌ریزی صورت گرفته است لذا پایین‌ترین میزان جوجه‌ریزی مادر در سال ۹۹ در ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده است. وی با اشاره به اینکه خیلی موضوع پیچیده و عجیب نیست افزود: ما امسال با کمبود مرغ و جوجه روبه‌رو هستیم.

قیمت جوجه یکروزه باید اصلاح شود

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن تولید کنندگان جوجه یکروزه در ادامه برنامه طی تماس تلفنی افزود: سایت قیمت‌گذاری در کشور داریم، یعنی به طور متوسط جوجه یکروزه را از ۵ هزار و ۸۰۰ تا شش هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند و الباقی آن بحث واسطه‌گری است که ما هیچ دخالتی در آن نداریم.

وی افزود: میانگین فروش ما از ابتدای تولید ۲ هزار و ۹۱۲ هزار تومان شده است، در سازمان حمایت تمام شکوائیه‌های ما وجود دارد. نهاده دام گران شده است، جوجه اجداد گران شده است و جوجه مادری که ما می‌ریزیم، دونه‌ای ۲۵ هزار تومان بود و الان ۶۰ هزار تومان است، قیمت جوجه یکروزه بالاتر برایمان در می‌آید.

دبیر انجمن تولید کنندگان جوجه یکروزه خاطرنشان کرد: باید اصلاح قیمت صورت گیرد و قیمت به ۵ هزار و ۳۰۰ برسد تا جوجه‌هایمان را در اختیار بگذاریم.

دست مرغدار زیر ساطور دلال است

فروغی دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مرغداران بدون کارگر نمی‌توانند مرغداریشان را بچرخانند گفت: افزایش هزینه‌ها برای همه واحدهای تولیدی است و اینگونه نیست که فقط در یک مرغداری مشکل وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: مرغ باید ۱۷ هزار و ۱۰۰ و جوجه یکروزه ۴ هزار و ۲۰۰ باشد و بقیه فاکتورهایی که در این آنالیز وجود دارد، باید لحاظ شود. فروغی افزود: اگر بخواهیم به هم ضربه بزنیم، به نوعی خودزنی کرده‌ایم، اگر قرار است جوجه را ۷ هزار تومان بخریم، این ۳ هزار تومانی که افزایش پیدا می‌کند را چگونه می‌توان جبران کرد.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه مرغداران خودشان به اندازه کافی نقدینگی ندارند گفت: دست مرغدار زیر ساطور دلال است، آیا تولیدکننده را به گونه‌ای ساپورت کرده‌اید که در دستش زیر ساطور دلال نباشد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی