|

ده رکورد جاودانه در تاریخ جام‌ های جهانی

پس از 4 سال تنها چند روز دیگر به شروع جام جهانی 2022 قطر باقی مانده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از طرفداری؛در این یادداشت قصد داریم نگاهی به ده رکورد انفرادی تاریخ مسابقات جام های جهانی بیاندازیم که شاید تا سال های سال دست نخورده باقی بماند.

10. بیشترین گل در یک بازی؛ اولگ سالنکو

تاکنون 51 هت‌تریک توسط 47 بازیکن مختلف در ادوار جام های جهانی به ثبت رسیده که آخرین آنها توسط کریستیانو رونالدو در بازی پرتغال و اسپانیا به ثبت رسید که در آن دیدار CR7 موفق شد در تساوی 3-3 تیمش برابر لاروخا هر سه گل تیمش را بزند و به اصطلاح هت‌تریک کند. شش نفر موفق به ثبت پوکر شده اند که عبارتند از: ارنست ویلموفسکی (1938)، آدمیر (1950)، ساندور کوچیس ( 1954)، ژوست فونتن (1958)، اوزه بیو (1966) و امیلیانو بوتراگوئنو (1986). اما در بیست و یک دوره گذشته جام جهانی تنها یک بازیکن موفق به ثبت ری پوکر (زدن پنج گل در یک مسابقه) شده است و او کسی نیست جز اولگ سالنکو، مهاجم دهه نود فوتبال روسیه. سالنکو در جریان پیروزی 6-1 روسیه برابر کامرون در جام جهانی 1994 موفق به زدن پنج گل به شیرهای رام نشدنی آفریقایی شد و نام خود را در تاریخ جام‌های جهانی ماندگار کرد.

9. هت‌تریک در جام‌های جهانی مختلف؛ گابریل باتیستوتا

همانطور که در بالا گفته شد تا کنون 51 هت‌تریک در جام‌های جهانی به ثبت رسیده است و در این بین سهم چهار بازیکن، ثبت دو هت تریک در تاریخ مسابقات بوده است. ساندور کوچیس، ژوست فونتن، گرد مولر و گابریل باتیستوتا هر یک موفق به ثبت دو هت‌تریک در جام جهانی شده‌اند. کوچیس مجارستانی در جام جهانی 1954، فونتن فرانسوی در جام جهانی 1958 و مولر آلمانی در جام جهانی 1970 به این مهم دست یافتند اما باتیستوتا تنها فوتبالیست تاریخ است که در دو جام جهانی مختلف (1994 و 1998) موفق به ثبت هت‌تریک شده است. دستاوردی که نشان دهنده ثبات و آمادگی باتی گل در تورنمنت‌های مهم بود.

 

8. ثبت هت‌تریک و پوکر در دو بازی ابتدایی؛ ساندور کوچیس

جام جهانی تورنمنت حساس و دشواری است که تطبیق یافتن با فضای آن و کسب تجربه لازم برای درخشش و تاریخسازی در آن بعضا حتی برای فوتبالیست‌های بزرگ و نامدار نیز مشکل آفرین بوده است. بعضی از نوابغ دنیای توپ گرد بدون کوچکترین درخششی صحنه نمایش بزرگترین رقابت فوتبالی دنیا را ترک کرده‌اند و برخی نیز پس از بازی‌هایی چند، به فرم مطلوب خود رسیده‌اند اما یک اعجوبه در این میان استثنا بوده است. ساندور کوچیس مجارستانی معروف به "سر طلایی" که برخی او را بهترین سرزن تاریخ فوتبال نامیده‌اند، بهترین شروع یک بازیکن در تاریخ جام جهانی را رقم زده است. کوچیس ابتدا در بازی نخست مجارستان در مرحله گروهی جام 1954 برابر کره جنوبی هت‌تریک کرد و نقش پررنگی در برتری 9-0 مجارها ایفا نمود و سپس در بازی دوم مرحله گروهی برابر آلمان غربی موفق به ثبت یک پوکر تاریخی شد و نیمی از گل های مجارستان را در برتری 8-3 برابر ژرمن ها را به نام خود ثبت کرد.

7. گلزنی در دو فینال متوالی؛ واوا

تاکنون چهار بازیکن موفق شده‌اند در دو فینال مختلف جام جهانی گلزنی کنند که عبارتند از: واوا و پله (برزیل)، پل برایتنر (آلمان) و زین الدین زیدان (فرانسه). پله در فینال جام‌های 1958 و 1970، برایتنر در فینال جام‌های 1974 و 1982 و زیدان در فینال جام‌های 1998 و 2006 موفق به گل زنی شده‌اند و در این بین تنها واوا موفق شده است که در دو فینال پیاپی جام‌های جهانی گلزنی کند. واوا همچون پله در فینال جام جهانی 1958 برابر سوئد میزبان رقابت ها دو مرتبه گلزنی کرد و در فینال جام جهانی 1962 نیز یکی از گلهای سلسائو را برابر چکسلواکی بنام خود ثبت کرد.

6. جوانترین گلزن فینال جام جهانی؛ پله

پله وقتی پای به آوردگاه جام جهانی گذاشت به جوانترین بازیکن تاریخ مسابقات بدل شد (رکوردی که بعدها توسط نورمن وایتساید در جام جهانی 1982 شکسته شد). او با گلزنی برابر ولز به جوانترین گلزن تاریخ جام جهانی تبدبل شد. در نیمه نهایی با هت‌تریک برابر فرانسه، جوانترین هت‌تریک کننده تاریخ رقابت‌ها نام گرفت و با بریس بیاد ماندنی مقابل سوئد در فینال جام جهانی به جوانترین گلزن تاریخ جام جهانی بدل شد، با 17 سال و 8 ماه و 6 روز سن! رکوردی که شکستن آن در فوتبال عصر ما به افسانه ها شباهت بیشتری دارد تا به واقعیات. هر چند تنها بازیکنی که به رکورد پله نزدیک شده، ستارۀ فرانسوی‌ها یعنی کلیان امباپه است. امباپه در حالی که تنها 19 سال و 207 روز داشت، با گلزنی برابر کرواسی در فینال جام جهانی 2018، پس از پله به دومین بازیکن جوانی بدل گشت که توانسته در فینال جام جهانی گلزنی کند.

5. کسب بیشترین مدال جام جهانی؛ میروسلاو کلوزه

میروسلاو کلوزه، رکورددار گلزنی در ادوار مختلف جام‌های جهانی و نیز رکورددار بیشترین گل زده برای تیم ملی آلمان در چهار دوره مختلف جام جهانی بوده است. در جام 2002 به همراه ژرمن‌ها راهی فینال مسابقات شد و با شکست برابر برزیل به مدال نقره بسنده کرد. در جام 2006 با شکست در نیمه نهایی راهی دیدار رده‌بندی شد و با پیروزی 3-1 ژرمن ها برابر پرتغال، مدال برنز را به گردن آویخت. در جام 2010 نیز با شکست در نیمه نهایی و حضور در دیدار رده بندی پس از برد 3-2 ژرمن ها مقابل اروگوئه مدال برنز را بدست آورد. در نهایت در جام 2014 که با رکورد شکنی کلوزه نیز همراه بود تیم منسجم مقتدر آلمان با قاطعیت فاتح جام جهانی شد و کلوزه نیز به مدال طلا دست یافت.

4. بیشترین حضور در بازی فینال؛ کافو

پله، لوتار ماتئوس، پیر لیتبارسکی، رونالدو نازاریو و مارکوس کافو هر کدام با تیم‌های ملی خود به سه فینال جام جهانی راه پیدا کرده‌اند. پله به همراه برزیل به فینال جام‌های 1958، 1962 و 1970 راه یافت اما فینال جام جهانی 1962 را به دلیل مصدومیت از دست داد. لوتار ماتئوس به همراه ژرمن‌ها به فینال جام‌های 1982، 1986 و 1990 راه یافت اما در فینال جام جهانی 1982 جایی در ترکیب نداشت. پیر لیتبارسکی نیز همچون ماتئوس به فینال جام‌های 1982، 1986 و 1990 راه یافت اما در فینال جام جهانی 1986 به کار گرفته نشد. رونالدو نازاریو نیز عضوی از تیم برزیل جام های جهانی 1994، 1998 و 2002 بود که به سه فینال جام جهانی راه یافت اما در جام 1994 بازی نکرد. تنها مارکوس کافو در بین افراد یاد شده موفق به حضور در سه فینال جام جهانی شده است. کافو در فینال جام جهانی 1994 به دلیل مصدومیت جورجینیو در همان نیمه اول به عنوان یار تعویضی به میدان آمد و در قهرمانی برزیل در آن جام مشارکت داشت. در فینال جام جهانی 1998، از ابتدا در ترکیب برزیل حاضر بود ولی سلسائو آن دیدار را با شکست تلخ 3-0 به پایان رساند. سرانجام در فینال جام 2002، کافو بار دیگر از ابتدا در ترکیب برزیل حاضر بود و این بار با برتری 2-0 مقابل آلمان در پایان مسابقه به عنوان کاپیتان، جام قهرمانی را بالای سر برد.

3. بیشترین گل زده در یک دوره توسط یک بازیکن؛ ژوست فونتن

عملکرد رویایی ساندور کوچیس در جام جهانی 1954 و ثبت 11 گل در پنج دیدار بهترین رکورد گلزنی یک بازیکن در تاریخ جام‌های جهانی به شمار می‌رفت و این تصور که این رکورد برای سالیان متمادی دست نخورده باقی بماند چندان بیراه نبود اما ماشین گلزنی فرانسوی‌ها درست چهار سال بعد و در دور بعدی مسابقات رکورد کوچیس را ارتقا داده و به نام خود ثبت کرد. ژوست فونتن در جریان جام جهانی 1958 موفق شد طی شش دیدار، 13 مرتبه توپ را از خط دروازه حریفان عبور دهد و مقتدرانه‌ترین کفش طلای تاریخ جام جهانی را از آن خود کند. فونتن در این مسیر موفق به ثبت یک هت‌تریک و یک پوکر شد.

2. قهرمانی به عنوان کاپیتان-سرمربی؛ فرانتس بکن باوئر و دیدیه دشان

قهرمانی در جام جهانی برای بسیاری از بازیکنان و مربیان بزرگترین آرزوی فوتبالی است. در میان بازیکنان اما قهرمانی جهان برای کاپیتانِ تیم از لذت بیشتری برخوردار است. بازیکنی که رهبری تیم را جهت رسیدن به قهرمانی جهان بر عهده داشته و در نهایت نیز اولین نفری خواهد بود که جام زرین را بالای سر می برد. تاکنون بیست کاپیتان و بیست سرمربی (ویتوریو پوتزو با ایتالیا دو مرتبه قهرمان شد) موفق به فتح جام جهانی شده‌اند و در این بین تنها دو نفر وجود دارند که هم به عنوان کاپیتان و هم به عنوان سرمربی فاتح جام جهانی شده‌اند. قیصر فوتبال آلمان، فرانتس بکن باوئر که جام 1974 را به عنوان کاپیتان و جام 1990 را به عنوان سرمربی به کلکسیون افتخارات خود افزود و البته دیدیه دشان که جام 1998 را به عنوان کاپیتان و جام 2018 را به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال فرانسه فتح نمود.

1. بیشترین قهرمانی توسط یک بازیکن؛ پله

تاکنون 445 بازیکن از هشت کشور مختلف موفق به کسب قهرمانی در جام جهانی شده‌اند. بیست بازیکن متشکل از پانزده برزیلی، چهار ایتالیایی و یک آرژانتینی موفق شده‌اند دو مرتبه جام جهانی را تصاحب کنند و در این بین تنها یک نفر در سه جام مختلف قهرمانی را بدست آورده است و او کسی نیست جز سلطان دنیای فوتبال و اسطوره جام‌های جهانی؛ ادسون آرانتس دوناسیمنتو مشهور به « پله ». مروارید سیاه نمایش‌های درخشان خود در جام‌های جهانی را از جام 1958 سوئد و در حالی که کمتر از 18 سال داشت آغاز کرد. در چهار دیدار از شش دیدار برزیل در آن تورنمنت به میدان رفت و شش گل به ثمر رساند و بهترین بازیکن جوان مسابقات لقب گرفت. بریس او در فینال از عوامل قهرمانی برزیل در آن جام بود. قهرمانی دوم پله چهار سال بعد از راه رسید جایی که او اگر چه تنها در دو دیدار به میدان رفت و یک گل به ثبت رساند اما به لطف درخشش دیگر بازیکنان برزیل به ویژه "گارینشا" باری دیگر طعم قهرمانی جهان را چشید. برای رسیدن به قهرمانی سوم هشت سال انتظار لازم بود، جایی که برزیل به لطف نمایش فوق‌العاده پله در مرز سی سالگی مقتدرانه فاتح جام جهانی شد. پله در هر هفت بازی برزیل در این جام حاضر بود و با ثبت چهار گل و ارائه بهترین ورژن دوران فوتبالی خود به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت نیز دست یافت.


پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی