|

(ویدیو) ماجرای انفجار شی نورانی در سمنان؛ شهاب سنگ یا فرضیه دیگر؟

صدای انفجار شی نورانی در حوالی کوه کنی در مرزشهرستان میامی استان سمنان و شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی شنیده شد.

لینک کوتاه کپی شد

صدای انفجار یک شی نورانی، در حوالی کوه کنی در مرز شهرستان میامی استان سمنان و شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی، شنیده شد.

طبق گفته مسئولان محلی، این صدا ناشی از انفجار شهاب سنگ بوده است.

انفجار شی نورانی در سمنان تایید شد

فرمانده سپاه شهرستان میامی با تأیید مشاهده و انفجار این شیء نورانی در این منطقه به خبرنگار تسنیم گفت: تحقیقات درباره شیء نورانی ایجادشده در شب گذشته ادامه دارد.

ابوالقاسم کشاورزیان بیان کرد: شیء نورانی ایجادشده، حوالی ساعت 20 شب گذشته در مناطق بین 2 استان سمنان و خراسان شمالی واقع در کلاته‌های شرقی به سمت جاجرم مشاهده شده است و تعدادی از ساکنان این منطقه صدا و نور ناشی از انفجار را شنیده و دیده‌اند.

فرمانده سپاه میامی با بیان اینکه "وجود شهاب‌سنگ هنوز به قطعیت نرسیده است" گفت: هیچ دلیل محکمی از منشأ تولید صدای انفجار این شیء نورانی در آسمان وجود ندارد.

فرمانده سپاه میامی با اشاره به حضور گروه‌های گشت و بازرسی در منطقه نیز ادامه داد: این گروه‌ها در حال بررسی دقیق ماجرا هستند و درصورتی‌که نتایج و اثرات این انفجار در منطقه وجود داشته باشد، نسبت به علت‌یابی دقیق آن اقدام می‌شود.

کشاورزیان با بیان اینکه "این گروه‌ها در حال جمع‌آوری اطلاعات شاهدان این اتفاق هستند" تصریح کرد: اما در حال حاضر نمی‌توان منشأ تولید آن را به قطعیت بیان کرد.

دلیل انفجار شهاب سنگ ها چیست؟

انفجار شهاب ها در اتمسفر سیاره پدیده‌ای است که هر چند وقت یک‌بار، خسارت‌های قابل‌توجهی را به زمین وارد می‌کند؛‌ اما دلیل اصلی این اتفاق خطرناک چیست؟

به صورت کلی می‌توان گفت که شهاب (Meteor) به عنوان جرمی آسمانی متشکل از سنگ و فلز تعریف می‌شود که به سمت سیاره در حرکت بوده و با وارد شدن به جو زمین، شروع به سوختن می‌کند؛ حال اگر این جرم بتواند از اتمسفر عبور کرده و خود را به سطح برساند، به عنوان شهاب سنگ (Meteorite) شناخته می‌شود.

با اینکه بر اساس تخمین اولیه، وزن جرم آسمانی بیشتر از ۹ هزار کیلوگرم بود، تنها ۱۸۰۰ کیلوگرم از بقایای انفجار بر روی زمین افتاد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اتفاقی در اتمسفر باعث شده تا بیشتر جرم شهاب در مسیر حرکت از بین برود.

برای حل این معما،‌ محققان نحوه وارد شدن هوای پرفشار به داخل منافذ و ترک‌های یک شهاب در زمانی که در جو زمین حرکت می‌کند را آنالیز کردند. بررسی‌ها نشان داد که در مسیر این جرم آسمانی، هوا به راحتی در داخل شهاب نفوذ کرده و از داخل آن را متلاشی می‌کند.

(ویدیو) ماجرای انفجار شی نورانی در سمنان؛ شهاب سنگ یا فرضیه دیگر؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی