|

زیان سهامداران صدای مجلس را هم درآورد؛ وزرای اقتصاد و صمت پاسخ دهند

اگرچه امروز مسیر بورس مثبت بود اما روندی که طی 50 روز گذشته طی و منجر به افزایش چشمگیر زیان سهامداران شد، بالاخره صدای مجلس را هم درآورد.

لینک کوتاه کپی شد

 امروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وضعیت بازار سرمایه را نابسامان دانست و خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده با حضور وزرای نفت، صمت و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای رسیدگی به آن شد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، گفتنی است طی 50 روز معاملاتی اخیر، بورس تهران شاهد سقوط روزانه شاخص‌ها بوده است. طی این مدت به دلیل افزایش بی‌اعتمادی در بازار، خروج پول سنگین حقیقی رقم خورد و بازار سهام تنها طی دو هفته اخیر 1200 هزار میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داد.

این روند از روز 17 اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود. مسیری که بعدا مشخص شد، مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها آغازگر آن بوده است. طی این مدت متانول‌سازان و اوره‌سازان که بیشترین تاثیر منفی را از این مصوبه می‌پذیرند در کنار اهالی بازار سرمایه تلاش زیادی برای روشنگری نسبت به عواقب افزایش نرخ خوراک گاز انجام دادند. اکنون به نظر می‌رسد این تلاش‌ها دست کم بخشی از مجلس را اندکی با خود همراه کرده است.

نگاه بخشی و جزیره‌ای دولت؛ مسبب ریزش بورس

در ادامه تلاش‌ها برای پاسخگو کردن دولت درباره شوک نرخ خوراک و پیامدهای غیرقابل جبران آن در اقتصاد و از جمله بازار سرمایه، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی مجلس با اشاره به بندهای ۸ و ۱۲ اصل سوم قانون اساسی اخطار داد که شرایط بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور دچار وضعیتی خاص شده است. او با یادآوری اینکه میلیون‌ها نفر در بازار سرمایه ذی‌نفع هستند که در این زمینه می توان به ۵۰ میلیون نفر ذینفعان سهام عدالت و صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: تصمیم‌های غیرراهبردی و غیرکارشناسی سبب چالش در بازار سرمایه شده است و با حجم عظیم انتقادات مردم روبرو شده‌ایم. وی با طرح این مساله که برخی وزارتخانه‌ها مانند صمت و نفت با نگاه بخشی سبب شدند مردم در بازار سرمایه متضرر شوند، اظهار داشت: دیروز (۲۶ تیر) به جز یکی دو مورد، سهام همه شرکت‌ها در بازار سرمایه منفی بود.

لزوم پاسخگویی وزرای اقتصادی به مجلس

نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: درخواست می‌کنم وزرای نفت، صمت و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه بودجه به کمیسیون اقتصادی آمده و جلسه فوق العاده برگزار شود تا با تعدیل تصمیم‌ها، وضعیت بازار بهبود یابد.

با این حال اما عبدالرضا مصری نایب رییس اول مجلس که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، این اخطار را وارد ندانست و در عین حال گفت: اظهارات شما دلسوزانه و خوب است و در رابطه با پیشنهاد مطرح شده، ضروری است این مسئله را خودتان پیگیری کنید تا نتیجه مثبت حاصل شود! به این ترتیب این عضو هیات رئیسه مجلس علنا و رسما از زیر بار مسئولیت خود در قبال وضعیت پیش آمده برای صنایع و بازار سرمایه شانه خالی کرد!

تذکرات پیاپی به وزیر اقتصاد درباره مسیر بورس

در جلسه امروز مجلس محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک نیز در تذکر شفاهی خطاب به وزیر اقتصاد با بیان اینکه موضوع بورس مسئله جدی است، گفت: بازار سرمایه مجدداً آشفته شده و نیاز است به این مسئله توجه ویژه‌ای شود زیرا مردم سرمایه خود را به بازار سرمایه آورده‌اند اما هر روز این سرمایه آب می‌رود.

سید البرز حسینی نماینده مردم خدابنده نیز در تذکر شفاهی خطاب به وزیر اقتصاد و تیم اقتصادی دولت، گفت: بورس دیروز ۶۴ هزار واحد سقوط کرد و روزهای خوبی را سپری نمی کند. مردم نگران هستند و صدور بخشنامه‌ها و ورود برخی دستگاه ها به نرخ گذاری و همچنین تاسیس وزارت بازرگانی هم بازار را تحت تاثیر قرار داده، در این رابطه می‌طلبد مسئولان مرتبط با این حوزه در صحن حضور یابند و گزارش دهند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی