|

فنر قیمت دلار رها شده؛ منتظر دلار 60 هزار تومانی باشیم؟

قیمت دلار در هفته گذشته پیوسته روند صعودی داشت. برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی معتقد است فنر قیمت این اسکناس رها شده است.

لینک کوتاه کپی شد

قیمت دلار در شروع نخستین روز از دومین هفته بهمن، در روند صعودی قرار گرفت. بازار ارز بیش از ۱۰ روز است که به طور پیوسته در روند صعودی قرار دارد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی از ابتدای سال درباره شکل‌گیری این روند در ماه‌های پایانی سال هشدار داده بود.

ریشه رشد قیمت دلار در سیاست‌های بانک مرکزی است

در همین راستا وی سیاست‌های ارزی بانک مرکزی را در ایجاد روند فعلی قیمت دلار دخیل دانست و به تجارت‌نیوز گفت: «وقتی دلار در پی حمله موشکی سپاه به برخی مواضع تروریستی کشورهای منطقه در روند صعودی افتاد، این پیش‌بینی وجود داشت که اگر قیمت دلار زیر منطقه ۵۳ هزار تومانی برنگردد، قیمت به کانال ۵۵ هزار تومان خواهد رسید.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه قیمت ۵۵ هزار تومانی دلار همان هشداری است که از ابتدای سال توسط کارشناسان اقتصادی داده شد بود، اظهار کرد: «بارها تاکید شده بود که با رفتار ارزی بانک مرکزی ادامه این سیاست در پایان سال سخت خواهد شد. تداوم فریز قیمت دلار علی‌رغم در پیش داشتن انتخابات مجلس و‌ اشتیاق دولت به حفظ قیمت، باز هم سخت است.»

وی افزود: «موضوع، همان فنر فشرده دلار است که نهاد دولتی و متولی پولی کشور در سیاست‌گذاری اقتصادی، آن را قبول ندارند. اکنون این فنر رها شده و شاهد این هستیم که دلار به سمت سقف قبلی در حرکت است.»

سقف ۶۰ هزار تومانی دلار شکسته می‌شود؟

حق‌شناس با اشاره به اینکه حرکت صعودی دلار شروع شده است، خاطر نشان کرد: «بارها نسبت به ایجاد این روند صعودی در ماه‌‌های پایانی سال هشدار داده شده بود. وقتی فاصله دلار با ارزش ذاتی به بیش از ۲۰ درصد برسد تحرکات قیمتی شروع می‌شود که نتیجه‌اش شکستن سقف قبلی خواهد بود.»

وی در خصوص پیش‌بینی قیمت دلار در هفته جاری گفت: «اگر قیمت دلار بالای کانال ۵۵ هزار تومانی حفظ شود، امکان این وجود دارد که سقف قبلی شکسته شود؛ یعنی قیمت به نزدیکی کریدور ۶۰ هزار تومانی برسد.»

وی افزود: «در صورت استراحت قیمت دلار در بازه زمانی فعلی، احتمال برگشت به کانال ۵۳ هزار تومانی هم وجود دارد. اما بعید است دلار به زیر کانال ۵۲ هزار تومانی برگردد. بنابراین می‌توان این منطقه را به ‌عنوان کف جدید قیمت دلار اعلام کرد.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی