|

دربی نود و هشت سرنوشت چند ستاره را تعیین می کند!

در روز پنجشنبه شاهد یکی از حساس ترین دربی های چندسال اخیر خواهیم بود.

لینک کوتاه کپی شد

خیلی‌ها عقیده دارند داربی تهران «میانبر بهشت» است و شما با درخشش در همین بازی، می‌توانید یک روزه راه صدساله بروید.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از همشهری؛ با توجه به شرایط مسابقه پنجشنبه، این گزاره می‌تواند دست‌کم در مورد دو پرسپولیسی و یک استقلالی صادق باشد.

  بازگشت به روزهای طلایی؟

تردیدهای یحیی گل‌محمدی برای انتخاب ترکیب اصلی تیمش از همان خط دروازه شروع می‌شود. او بین حامد لک و احمد گوهری مردد است و البته گفته می‌شود لک شانس بیشتری برای قرار گرفتن در ارنج دارد. اگر چنین شود، حامد یکی از آخرین بخت‌هایش را برای اعاده حیثیت پیدا خواهد کرد. او قبلا نشان داده از نظر فنی توانایی زیادی دارد و این اواخر فقط مغلوب عدم‌تمرکز شده است. یک نمایش خوب و یک کلین‌شیت مؤثر برابر رقیب سنتی، می‌تواند خیلی خیلی به حامد لک کمک کند و او را تقریبا به موقعیت خوبی که فصل گذشته داشت برگرداند.

 حال دلت را خوب کن!

امسال در لیگ برتر ایران هیچ بازیکنی به اندازه رضا اسدی تحت فشار نبوده است. او که برای پر کردن جای خالی احمد نوراللهی مورد توجه باشگاه پرسپولیس بود، با ناز و ادای بسیار زیادی به این تیم پیوست و از همان ابتدای فصل ذهنیتی منفی برای برخی هواداران به‌وجود آورد. در ادامه هم روند حرکتی این بازیکن چندان خوب نبود تا انتقادها دوچندان شود. کار به جایی رسید که او آن متن اینستاگرامی معروف را منتشر کرد و نوشت: «حال دلم خوب نیست.» البته این اواخر گویا حال دل اسدی بهتر شده است. او یک گل به آلومینیوم اراک زد و با دبل برابر نفت مسجدسلیمان، باعث پیروزی پرسپولیس پیش از داربی شد. با این حال هنوز کم نیست تعداد کسانی که می‌گویند اسدی در امور دفاعی سختگیری لازم را ندارد و نباید در داربی فیکس باشد. نمی‌دانیم یحیی گل‌محمدی چه برنامه‌ای برای این بازیکن دارد، اما اگر اسدی برابر استقلال بازی کند، عملکرد خوبی داشته باشد و مخصوصا اگر گل بزند، گام بزرگی در راستای جبران مافات برداشته و قشنگ می‌تواند جایگاهش بین سرخ‌ها را پس بگیرد.

 یک بازی به‌جای همه فصل

رودی ژستد را شاید تا اینجا باید بدترین خرید مهم فرهاد مجیدی برای استقلال دانست. عمده بازیکنانی که از سوی این مربی جذب شده‌اند جواب داده‌اند، اما ژستد موفق نبوده است. او کلا ۲گل زده و عبارت تکراری «روی هوا موفق است» هم دیگر برای توجیه ناکامی او جواب نمی‌دهد. سرمربی استقلال نهایتا متقاعد شد این بازیکن را برابر فجرسپاسی از ترکیب خارج کند. بنابراین نمی‌دانیم ژستد پنجشنبه فیکس هست یا نه، اما او می‌تواند با باز کردن دروازه پرسپولیس، در یک بازی به‌اندازه یک فصل مورد توجه قرار بگیرد و نظر منتقدان را عوض کند.

دومین خطاکار فصل با ۱۴اشتباه

اشتباهات مکرر حامد لک در لیگ جاری، فصل کابوس‌واری را برای او ساخته است. او که شماره۸۱ می‌پوشد اما گلر شماره‌یک پرسپولیس در ۲فصل اخیر بوده، امسال ۱۴بار با اشتباهاتش تیم را به دردسر انداخته و در جمع دروازه‌بان‌های این فصل فقط یک نفر بیشتر از او اشتباه کرده است. حسین پورحمیدی طی ۲۱بازی در دروازه آلومینیوم اراک ۱۷بار مرتکب اشتباه شده و حامد لک هم در ۱۸بازی ۱۴اشتباه انجام داده است. درصد مهارهای حامد لک در این فصل ۷۵.۵ درصد بوده و او در این بخش رتبه هشتم را بین دروازه‌بان‌ها دارد. اما در زمینه کلین‌شیت که فصل گذشته بهترین آمارها متعلق به لک بود، در این فصل دروازه‌بان پرسپولیس افت قابل ملاحظه‌ای داشته و طی ۱۸بازی فقط ۸بار موفق به کلین‌شیت شده است. لک طی این ۱۸بازی ۱۲گل خورده و میانگین گل‌های دریافتی‌اش ۰.۶۷ گل در هر بازی است. جالب اینکه در بین دروازه‌بان‌هایی که بیشتر از یک‌سوم بازی‌ها را بازی کرده‌اند فقط سیدحسین حسینی آمار گل‌های خورده‌اش کمتر از لک بوده، اما حامد به‌خاطر اشتباهات زیاد و کسب نمره ۶.۸۱ در حال حاضر رتبه دوازدهم را بین دروازه‌بان‌ها دارد.

شماره ۳۹، رتبه ۱۵

اگر آنالیزهای متریکا و نمراتی را که این سایت به بازیکنان می‌دهد معیار بگیریم، رودی ژستد پانزدهمین بازیکن موفق استقلال در این فصل بوده و ۱۴آبی‌پوش عملکردی بهتر از او داشته‌اند. مهاجمی که طی ۱۳۴۲دقیقه بازی ۲گل زده، ۲پاس گل داده و یک بار هم برای استقلال پنالتی گرفته است. در توجیه عملکرد او دائما این گزاره تکرار می‌شود که «روی هوا موفق است» اما آمار نشان می‌دهد او با میانگین ۸.۷ نبرد هوایی موفق در هر بازی اختلاف چشمگیری با هم‌پستی‌اش آرمان رمضانی ندارد. ژستد طی ۱۷بازی برای استقلال فقط ۵بار نمره بالاتر از ۷ گرفته و هرگز به نمره۸ نرسیده است. او در هر بازی به‌طور میانگین ۲.۱ شوت و ۰.۵ شوت داخل چارچوب داشته، یعنی تقریبا ۲۳درصد شوت‌هایش داخل چارچوب هستند؛ آماری مساوی با آرش رضاوند. مهاجم فرانسوی همچنین در هر ۹۰دقیقه، ۰.۸ پاس کلیدی داشته و دقت پاس‌هایش هم ۶۵.۵ درصد بوده است. با این آمارها، رودی ژستد در مجموع به نمره ۶.۸۳ رسیده که در جمع بازیکنان استقلال رتبه پانزدهم و در بین کلیه بازیکنان لیگ رتبه۸۶ را نصیب او می‌کند.

میهمان ناخوانده تیم منتخب فصل!

نمراتی که رضا اسدی در فصل جاری از آنالیزورها گرفته، هیچ تناسبی با میزان رضایت کادر فنی و هواداران از او ندارد و هافبک سرخپوشان از این لحاظ یکی از عجیب‌ترین بازیکنان فصل جاری بوده است. خرید پرسروصدای پرسپولیس که انتقادات زیادی را در طول فصل تحمل کرده با میانگین نمره ۷.۱۰ در سایت متریکا سومین بازیکن برتر قرمزها در این فصل محسوب می‌شود. او در ۲۲هفته گذشته از لیگ برتر ۶۱۴دقیقه برای پرسپولیس بازی کرده و جالب است بدانید در میان بازیکنانی که بیش از ۶۰۰دقیقه در این فصل بازی کرده‌اند فقط ۱۰نفر نمره‌ای بالاتر از اسدی دارند! یعنی هافبک قرمزها به‌لحاظ نمره متریکا، در جمع ۱۱بازیکن برتر لیگ قرار دارد. او به‌طور میانگین در هر ۱۰۲دقیقه یک گل یا پاس گل برای تیمش داشته است. ۲.۳ شوت و ۵.۶ نبرد هوایی موفق در هر ۹۰دقیقه دیگر آمارهای اسدی هستند و دقت پاس او هم ۷۷.۷ درصد بوده است. نقطه ضعف بزرگ اسدی همان کم‌تحرکی است که اجازه نداده او به اندازه کافی در کارهای دفاعی تیمش مشارکت داشته باشد.

آخرین اخبار باشگاه پرسپولیس را در صفحه پرسپولیس شایانیوز بخوانید.

آخرین اخبار باشگاه استقلال را در صفحه استقلال شایانیوز بخوانید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی