|

تحلیل کارشناسان مشهور از بازی ایران برابر انگلیس

در آستانه بازی با ولز، کی‌روش باید بداند بدترین تصمیمش در مصاف با انگلیس چه بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

پس از رقم خوردن سنگین‌ترین شکست تیم ملی ایران در تاریخ، برابر انگلیس در اولین دیدار گروه B رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر، کارشناسان و هواداران فوتبال از زوایای مختلفی به این شکست شش گله نگاه کردند؛ برخی از اهالی فوتبال دلیل اصلی این نتیجه را مشکلات تاکتیکی و چیدمان اشتباه کارلوس کی‌روش دانستند و عده‌ای هم معتقد بودند مصدومیت بیرانوند و همچنین شرایط روحی و روانی تیم باعث به هم خوردن تمرکز بازیکنان و ثبت این نتیجه شد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه؛ در همین رابطه خبرنگار "ورزش سه" با کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال ایران صحبت کرد و از آنها خواست که به دو سوال پاسخ بدهند؛ اینکه بدترین تصمیم کارلوس کی‌روش در بازی دیروز چه بود و حالا، پس از این شکست سنگین، بهترین تصمیمی که سرمربی تیم ملی می‌تواند برای بازی با ولز اتخاذ کند، چیست؟

در ادامه پاسخ کارشناسان به این پرسش‌ها را می‌خوانیم:

* بدترین تصمیم کی‌روش در بازی با انگلیس چه بود؟

مجید جلالی: من نتیجه‌ای را که دیشب رقم خورد، حاصل تصمیمات فنی نمی‌دانم که درباره آن صحبت کنم. من این شکست را حاصل مسائل دیگر می‌دانم چون اگر در شرایط عادی وارد این مسابقه می‌شدیم، محال بود که با وجود هر تصمیم اشتباهی، بازی به این شکل پیش برود. تصمیمات کی‌روش هم ایراداتی داشت اما مشکل اصلی این بود تیم از هر طرف تحت فشار بود و شرایط روحی خوبی نداشت. البته ترکیب و سیستم کی‌روش هم من را متعجب کرد و از تک تک نفرات این ترکیب، می‌توان ایراد گرفت اما اگر فشار روانی وجود نداشت، با وجود این اشتباهات هم، ما به این شکل نمی‌باختیم.

محمد نصرتی: بدترین تصمیم کی‌روش همان ترکیب اشتباهی بود که روانه بازی کرد و از طرفی حرکتی که بعد از مصدومیت بیرانوند انجام داد، بسیار اشتباه بود؛ شما چهار گلر به جام جهانی برده‌ای، آیا به باقی بازیکنان اعتماد نداری؟ کی‌روش آشفته و پریشان بود و نمی‌دانست چه کار بکند؛ ترکیب اشتباه و تعویض‌های زیاد دو اشتباه بزرگ کی‌روش بود.

فرزاد آشوبی: من پیش از پاسخ به این سوال، نقد بزرگی به حضور مجدد کی‌روش در فوتبال ایران دارم؛ این مربی سال‌ها در فوتبال ما بود و اگر چیزی برای عرضه داشت، به فوتبال ما ارائه داد. انتخاب کی‌روش یک گام بزرگ رو به عقب بود. از طرفی ترکیب بازی دیروز و به طور کلی، لیست بازیکنانی که به جام جهانی رفتند، نشان داد که در این چند سال هیچ تغییری در ایده‌ها و تفکرات او به وجود نیامده است. ترکیبی که دیروز بازی را آغاز کرد، گواهی بر این بود که تنها یک هدف دنبال می‌شود؛ سپری کردن دقایق بازی و کشاندن بازی به نیمه دوم و اتفاقاتی که می‌تواند در فوتبال غیرقابل پیش‌بینی باشد. هیچ ایده و طرحی برای زمانی که توپ را به دست می‌آوردیم وجود نداشت و اگر هم وجود داشت، با توجه به آن چینش نفرات، امکان انجام آن وجود نداشت. ما با آن چینش در خط هافبک، نه توانستیم بازی را کنترل کنیم و نه توانستیم در زمان‌هایی که توپ را در اختیار داریم، به شکلی عمل کنیم که امیدی برای رسیدن به دروازه حریف وجود داشته باشد. متاسفانه ما نمی‌خواهیم تغییر را بپذیرم و به سمتی برویم که فوتبال دنیا حرکت می‌کند و مربی‌ای را آورده‌ایم که به درجا زدن ما کمک می‌کند. قابلیت و پتانسیل فوتبال ما این نیست که حتی در مقابل انگلیس، این چنین بی‌هدف و بی‌برنامه و تسلیم‌شده باشیم. مدل بازی ایران، توهین بزرگ و مستقیمی به فوتبال است؛ هیچ ایرادی برای دفاع اتوبوسی نیست اما شما نمی‌توانی صرفا به این وابسته باشی که بازیکنانت بر اساس خلاقیت و اتفاق گل بزنند.

پیروز قربانی: سیستمی که کی‌روش برای این بازی انتخاب کرده بود، بزرگترین اشتباه او بود. او عرض را پوشش داد اما عمق را به انگلیس واگذار کرد و انگلیسی‌ها با یک پاس، دو خط ایران برمی‌داشتند و در چندین و چند صحنه، با مدافعان ما رو در رو می‌شدند. به نظر من کی‌روش باید تعداد خطوط تیمش را بالا می‌برد. زمانی که شما ۱-۳-۲-۴ بازی می‌کنی، در دفاع ۱-۱-۳-۱-۴ می‌شوی و تعداد خطوط بالا می‌رود و کار برای حریف سخت می‌شود. تیم ایران در این بازی تقریبا ۱-۴-۵ می‌شد و در شرایطی که طارمی به دفاع وسط‌های حریف نمی‌رسید، آنها با یک پاس، مدافعان ایران را برمی‌داشتند. سیستم کی‌روش فوق‌العاده اشتباه بود و حتی نفراتی هم که برای آن سیستم انتخاب شدند هم اشتباه بودند. من به تمام بازیکنان احترام می‌گذارم اما بزرگترین فاکتور حسین کنعانی و شجاع، سرعت آنهاست و می‌توانست در این بازی کمک کند اما این اتفاق نیفتاد و کندی دفاع ما، ایران را اذیت کرد. ما شانس آوردیم که بیش از شش گل نخوردیم و گل‌هایی هم که خوردیم، بسیار ساده بود.

 

علی لطیفی: از نظر من بدترین تصمیم در وهله اول، بازگشت خود کی‌روش بود چون ایشان و هواداران‌شان در باد بازی با آرژانتین، پرتغال و اسپانیا هستند در صورتی که سبک بازی این تیم‌ها مالکانه است و در مقابل بازی دفاعی توانمند نیستند اما انگلیس، ولز و آمریکا هم بازی مالکانه و هم بازی مستقیم را به خوبی بلدند. تصمیم وحشتناک دیگر، خط زدن امثال محبی و نورافکن و بردن دو سه بازیکن بود که اگر لیست را خودشان می‌دادیم هم خودشان را به قطر نمی‌بردند؛ وحید امیری و علی کریمی مدت‌هاست بازی نکرده‌اند و مهدی ترابی ضعیف‌ترین فصل خود را سپری کرده اما به جام جهانی رفتند. تصمیم بد دیگر، ارنج اشتباه بود و علی کریمی، مجید حسینی و روزبه چشمی نباید بازی می‌کردند. ما شانس آوردیم که حریف بازیکنان اصلی خود را در دقایق آخر بیرون کشید تا آنها را برای بازی‌های بعد حفظ کند و بدن بازیکنان ذخیره خود را روی فرم نگه دارد وگرنه ما دو رقمی می‌شدیم. ما واقعا خوش‌شانس بودیم که پنالتی برای آنها پنالتی نگرفتند و برای ما گرفتند؛ بازیکنان انگلیس ۲۰ باز با دروازه‌بان ما تک به تک شدند و اگر نیاز به گل داشتند، قطعا بالای ۱۰ گل می‌زدند‌.

فرهاد کاظمی: کارلوس کی‌روش در بازی برابر انگلیس سه اشتباه داشت؛ اشتباه اول چیدمان بود و مشکل دوم هم ترس که حتی بعد از آسیب‌دیدگی بیرانوند، به وضوح دیده شد و به تیم هم انتقال داده شد. همچنین تاکتیک تیمی هم یکی دیگر از عوامل اصلی این شکست بود. از طرفی پیش از مسابقات هم اشتباهاتی رخ داد و کی‌روش اجازه نداد که لیگ برگزار شود تا بازیکنان در کیفیت خوبی باقی بمانند. در این بازی، انگلیس قوی نبود، بلکه ما خیلی ضعیف بودیم.

منصور رشیدی: بدترین تصمیم کی‌روش، ارنج تیم و نفراتی یود که در خط دفاع و خط هافبک در ترکیب قرار داشتند. ما شش گل دریافت کردیم اما سید حسین حسینی روی گل‌ها مقصر نبود؛ مقصر، بازیکنان خط دفاع تیم بودند که جای‌گیرى درستی نداشتند و به خوبی یارگیری نکردند. به نظر آقای کی‌روش به بازیکنان نگفته بود که بازیکنان انگلیس از جناحین حرکت و سانتر می‌کنند و خطرناک‌ترین کارشان همین سانتر از کناره‌هاست.

سیروس دین‌محمدی: قطعا بزرگترین ایراد تیم ملی در بازی با انگلیس، ارنج تیم بود. برای مثال سامان قدوس در بازی‌های تدارکاتی یکی از بهترین بازیکنان ما بود اما در ترکیب حضور نداشت.

سید مهدی سیدصالحی: تیم ملی در زمان هدایت کی‌روش هیچوقت سه دفاعه بازی نکرده بود اما دیدیم ایران بازی مقابل انگلیس را با سه دفاع آغاز کرد. از طرفی بازیکنی که در دو سال اخیر به تیم ملی دعوت نشده و حتی در اردوی اتریش هم حضور نداشت، برای بازی با نیکاراگوئه دعوت شد و بعد از آن هم به عنوان فیکس تیم ملی در دفاع آخر به میدان رفت. همه این‌ها سوالات چند مجهولی است که فقط کی‌روش باید جواب بدهد. بهتر است سرمربی تیم ملی به جای اینکه در فضای مجازی پست منتشر کند و با فرار رو به جلو همه چیز را از گردن خود ساقط کند، اشتباهات خود را بپذیرد. به نظر من اولین اشتباه کارلوس کی‌روش در بازی مقابل انگلیس این بود که ترکیب را سه دفاعه چید و دوم اینکه از دو بازیکن یعنی روزبه چشمی و علی کریمی در ترکیب استفاده کرد که در دو سال اخیر به تیم ملی دعوت نشده‌ بودند. این موارد باعث شد که تیم با شکل و شمایل جدیدی پا به زمین بگذارد؛ آن هم در حالی که بازیکنان تا به حال با چنین سیستمی بازی نکرده بودند.

حمید درخشان: بدترین تصمیم از نظر من جابجا کردن دو بازیکنی بود که مدت‌ها در ترکیب تیم ملی قرار نداشتند و این مسئله، در روند و شکل گیری بازی تاثیرگذار بود.

وحید بیاتلو: تیم ملی از نظر ذهنی آماده نبود و این باعث شد از نظر بدنی تخلیه شویم و نتوانیم تاکتیک تیمی را اجرا کنیم. ما در سه فاکتور ذهنی، آمادگی جسمانی و تاکتیکی در پایین ترین سطح بودیم و هر کسی سرمربی تیم ملی بود، این اتفاق رخ می‌داد. قطعا مسائل بیرونی روی تیم تاثیرگذار بود و ما نتوانستیم این مسئله را کنترل کنیم.

 

* بهترین تصمیمی که کی‌روش می‌تواند برای بازی با ولز بگیرد، چیست؟

مجید جلالی: اگر این شکست حاصل موضوعات فنی یا ترکیب‌‌چینی بود، می‌توانستیم کاری کنیم اما این اتفاق حاصل فضای ذهنی بازیکنان است و من بعید می‌دانم، بشود راهی برای آن پیدا کرد. من به دو بازی آینده هم امیدی ندارم. وضعیت بسیار سختی در تیم حاکم است؛ حتی اگر تیم شما از هر جهتی آماده باشد، زمانی که آمادگی ذهنی نداشته باشد، کار تیم تمام است. مهم‌ترین کاری که کارلوس کی‌روش می‌تواند برای تیم انجام بدهد این است که بازیکنان را از نظر ذهنی آماده کند که این کار هم بسیار سخت و بعید است؛ چطور می‌توان به این بازیکنان در چنین شرایطی آرامش داد؟

محمد نصرتی: بهترین کاری که کی‌روش می‌تواند برای دو بازی آینده انجام بدهد این است که استعفا بدهد و برود. ایشان قبل از مصاحبه کرد و قصد داشت صعود به جام جهانی را هم متوجه خودش کند. کی‌روش از ترکیب و بازیکنان اسکوچیچ استفاده نکرد و از همه مهم‌تر اینکه حتی خود بازیکنان را هم در زمین غافلگیر کرد. به قدری غافلگیری زیاد بود که بازیکنان نمی‌دانستند در زمین چه کار کنند. ما دیدیم که کی‌روش از اعتراض هواداران ناراحت بود؛ آیا او انتظار داشت بعد از ۳-۰ تیم ملی را تشویق کنند؟ آقای کی‌روش ما چه فرض کرده‌اید؟ من حتی اگر به جای آقای تاج هم بودم الان استعفا می‌دادم؛ همه ‌کار کردند که ما در جام جهانی بازی آبرومندانه انجام بدهیم. کدام آبرو؟ آبروی ما در تمام دنیا رفت. دل بازیکنان انگلیس برای ما سوخت و آنها حتی خودشان هم انتظار این نتیجه را نداشتند. انگلیس در ۷-۸ بازی اخیر برد نیاورده بود و ساوت‌گیت در آستانه اخراج بود اما ۶ گل به ما زد ولی باز هم برخی می‌گویند اختلاف فوتبال ما همینقدر است؛ به خدا قسم اینطور نیست.

فرزاد آشوبی: این موضوع باید از دو منظر بررسی شود؛ یکی شرایط پیرامون تیم ملی است که کاملا می‌دانیم چه انرژی منفی‌ای به خاطر اتفاقات اخیر وجود دارد و این وضعیت باید بهبود پیدا کند. نکته دیگر اینکه با توجه به بازی دیشب ولز و آمریکا، هر دو تیم کاملا برای ما قابل دسترس هستند. داشته‌های امروز تیم ملی ما، حتی با وجود تنگ‌نظری و انتخاب‌های غلط آقای کی‌روش، هنوز بزرگ است و همچنان کیفیت بزرگی پشت این تیم وجود دارد و بازیکنان می‌توانند با یک روش درست و آنالیز قوی و خروج از پیله احتیاط بیش از حد و توهین‌آمیز به فوتبال، با اعتماد به نفس و آرامش بیشتری وارد دو بازی آینده شوند و هر دو مسابقه را با موفقیت پشت سر بگذارد تا ما برای اولین بار به دور بعد صعود کنیم.

پیروز قربانی: خود کی‌روش باید بداند که چه کار انجام بدهد و ما امیدواریم که اتفاق خوبی بیفتد.

علی لطیفی: کی‌روش هیچ کاری نمی‌تواند انجام بدهد اما بازیکنان تیم می‌توانند؛ بازیکنان باید تکلیف خود را روشن کنند و طوری رفتار کنند که به تمرکز کافی دست پیدا کنند. بازیکنان ما توانایی بازی خوب و هجومی را دارند و در صورتی که با تمرکز وارد مسابقه شوند، می‌توانند موفق باشند‌.

فرهاد کاظمی: کی‌روش باید تغییر سیستم بدهد و هجومی و ۳-۳-۴ بازی کند. آقای کی‌روش؛ مردم ما شجاع هستند و شما هم با شجاعت بازی کن و ترسو نباش‌.

منصور رشیدی: در درجه اول باید در ارنج و نفرات تیم تغییر ایجاد شود. آیا کی‌روش در بازی‌های دوستانه، تیم و نفرات خود را شناخت که در حال حاضر بتواند تصمیم درستی بگیرد؟ من فکر نمی‌کنم این اتفاق افتاده باشد. در صورتی که کی‌روش به این شناخت می‌رسید، نفرات دیروز را در ترکیب قرار نمی‌داد.

سیروس دین‌محمدی: کی‌روش باید برای بازی با ولز یک ارنج خوب بچیند. ما در بازی با اروگوئه خیلی خوب بازی کردیم و کی‌روش می‌تواند برای بازی آینده از همان ارنج استفاده کند. ما باید در خط حمله قدرتمند باشیم و فقط با طارمی نمی‌توانیم کار را پیش ببریم؛ اگر سردار و طارمی را در خط جلو بگذاریم کمک زیادی به تیم می‌شود. باید ۲-۴-۴ خطی یا ۱-۲-۳-۴ بازی کنیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم.

سید مهدی سیدصالحی: کی‌روش باید از نفراتی استفاده کند که حداقل در یکی دو سال اخیر کنار هم فوتبال بازی کرده‌اند و هماهنگ هستند. ضمن اینکه باید از دفاع اتوبوسی باید دست بردارد. بهتر است به جای اینکه به بازی فشرده رو بیاوریم و دنبال ضد حمله باشیم، اجازه بدهیم بازیکنان بازی خودشان را انجام بدهند. ما مهره‌های تهاجمی خوبی داریم و می‌توانیم از آنها خیلی خوب استفاده کنیم.

حمید درخشان: شرایط تیم برای بازی آینده، بستگی به نفراتی دارد که در شرایط بازی قرار می‌گیرند؛ باید دید که وضعیت تیم از نظر روحی و روانی به چه شکل است و بر این اساس، کی‌روش می‌تواند تصمیم نهایی را برای ترکیب تیم ملی بگیرد. به نظر من شرایط روحی یک‌ بازیکن ‌برای قرارگیری در ترکیب، اهمیت زیادی دارد و این موردی است که می‌تواند به کی‌روش کمک کند.

وحید بیاتلو: اگر بتوانیم از نظر روانی آماده شویم، توانایی پیروزی برابر ولز را داریم. همچنین از نظر من در بحث تاکتیکی، باید از منطقه بالاتری دفاع را شروع کنیم و از نفرات تهاجمی، از شروع بازی استفاده کنیم. در بازی با انگلیس، لایه آخر دفاعی ما، داخل هجده قدم خودمان بود و از همین موضوع ضربه خوردیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی