|

۴ اثر تخریب کننده سیگار بر محیط زیست

فیلتر سیگار، محل تجمع مواد سمی مثل قطران و سرب است که در گذر زمان به خاک و آب می رسد و از این طریق، باعث مسمومیت خاک و آب می شوند.

لینک کوتاه کپی شد

سیگار کشیدن، برای سلامتی مضر است. این چیزی نیست که تازگی داشته باشد و ما قصد تکرار آن را داشته باشیم. اما سیگار کشیدن تنها به صورت مستقیم بر سلامتی مصرف کننده تاثیر گذار نیست، بلکه با آلوده کردن محیط زندگی انسان و سایر جانداران، تاثیرات مخرب گسترده ای بر محیط زیست دارد. شاید برای شما هم جالب باشد که دود سیگار، یکی از عوامل اصلی آلودگی هواست و دلیل آن ، در تراکم مصرف کنندگان در موقعیت های گوناگون است. یک نخ سیگار، به خودی خود آلودگی چندانی ندارد ؛ اما کافیست بدانید که تنها شما مصرف کننده ی سیگار نیستید و افراد بسیاری سیگار می کشند.

یکی دیگر از آلودگی های اصلی سیگار، فیلتر سیگار است. فیلتر سیگار، محل تجمع هزاران ماده ی سمی از جمله قطران و سرب است که معمولا، به سادگی روی زمین رها می شود. فیلتر های سیگار در گذر زمان به خاک و آب می رسند و از این طریق، باعث مسمومیت خاک و آب می شوند. گیاهان و جانوران نیز در ارتباط با این مواد سمی، تاثیر می پذیرند و آلوده می شوند.

۱. تاثیر مستقیم سیگار کشیدن بر سلامت انسان

نظرات علمی و مطالعات آکادمیک، ثابت می کنند که سیگار کشیدن، یکی از مهم ترین دلایل بیماری و مرگ و میر انسان است. از سرطان گرفته تا دیابت و سکته ی قلبی، همه و همه از عوارض مخرب دخانیات بر انسان هستند. انسان نیز یکی از اجزای محیط زیست است و سلامتی این گروه، اثر بخش سایر اجزای محیط است. سیگار کشیدن در مرور زمان، باعث بیماری های مختلفی از جمله سرطان های گوناگون، بیماری های قلبی، مشکلات ریوی، مشکلات مربوط به سیستم ایمنی و صد ها مورد دیگر می شود.

۲. سیگار کشیدن و تخریب جنگل ها ( جنگل زدایی )

این مورد، به موضوع کشت تنباکو، یعنی اصلی ترین تشکیل دهنده ی سیگار باز می گردد. متاسفانه حجم بسیار زیادی از تنباکوی مصرفی صنعت دخانیات، در جنگل های بارانی کشت می شود. جنبه ی اقتصادی کشت تنباکو، امروزه باعث شده تا مزارع تنباکو که روزی زمین های کوچکی بودند، اکنون وسعت بسیاری داشته باشند. این مزارع، با تخریب جنگل ها و تبدیل آن ها به کشت زار ها، سهم بزرگی در تخریب جنگل ها دارند. یک نمونه از این موارد، روستای Tabora در تانزانیاست. جنگل زدایی حاصل از گسترش کشت تنباکو، اثرات مخربی بر محیط زیست خواهد داشت.

۳. اثرات مخرب بر جانداران شهری

جانوران شهری مثل گربه ها، بخش دیگری از مجموعه ی آسیب پذیر مصرف دخانیات هستند. وقتی حیوانات خانگی زمانی از زندگی خود را در بیرون از منزل سپری می کنند، کار های بسیاری انجام می دهند. مثلا، گربه ها برای یافتن چیز هایی مناطق مختلفی از جمله سطل های زباله را بو می کشند. این کار، حیوانات شهری را در معرض ریسک آلودگی بر اثر وجود فیلتر های سمی سیگار قرار می دهد. این شرایط، بسیار خطرناک است و ممکن است به مرگ جانداران ختم شود.

۴. تاثیرات سیگار بر دام

همانطور که قبل تر خوانده اید، فیلتر سیگار محل تجمع سموم بسیاریست. این سموم از سوختن تنباکو و کاغذ سیگار، درون فیلتر جمع شده و آن را آلوده می کنند. این مواد به حدی سمی هستند که خوردن آن، زندگی هر موجود زنده ای را تهدید می کند. متاسفانه امروزه، فیلتر سیگار در همه جا یافت می شود و در هر نقطه ای از زمین، سطح آلودگی آن به شکل پراکنده ای زیاد است. این موضوع، تمام مزرعه های دنیا را تهدید می کند و می تواند در کنار تغذیه ی دام به طور اشتباه خورده شود. خوردن فیلتر سیگار توسط دام، آن را بیمار می کند و می تواند خطری در حد مرگ برای آنان داشته باشد.

فیلتر های سیگار با آلوده کردن خاک نیز بر سلامت دام تاثیر می گذارند. این چیزی شبیه به یک اثر دومینو است و با آلوده کردن خاک ، بر سلامت خوراک دام یعنی گیاهان نیز اثر دارد. دام با تغذیه از گیاهان سمی روییده در خاک مسموم ، بیمار می شود و این بیماری ، ممکن است بر نسل های بعدی آن نیز اثر بگذارند.

موارد مورد بحث در این مقاله، تنها بخشی از هزاران اثر مخرب دخانیات بر محیط زندگی ماست و این تخریب، به هر حال بر زندگی ما اثر بخش خواهد بود. سهم ما در کاهش این خطرات ، در واقع کاهش مصرف دخانیات است. در زمینه ی کاهش مصرف سیگار، برنامه های بین المللی هم اکنون در حال اجراست و هدف این برنامه ها، تغییر نوع مصرف است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ما شاهد ظهور روش های جایگزینی برای مصرف نیکوتین هستیم. برای نمونه، ویپ و پاد سیستم، دستگاه های جدیدی هستند که با استفاده از نوعی مایع روغنی به نام جویس ویپ کار می کنند.

این دستگاه ها، مایع های نیکوتین دار را بخار می کنند و شما، تنها نیکوتین را وارد بدنتان می کنید. عدم وجود سموم سیگار از جمله قطران و آرسنیک و سرب، دلیل اصلی سلامت بیشتر ویپ نسبت به سیگار است و آلودگی زیست محیطی آن، بسیار کمتر از دخانیات سنتی است.

به هر حال، با گسترش تکنولوژی های جدید و تحقیقات به روز، روزی شاهد صفر شدن مصرف سیگار خواهیم بود. زمانی که همه، از شیوه های سنتی مصرف نیکوتین ( مثل سیگار و قلیان )، به شیوه های جدیدی روی می آورند. روش هایی که هم بر سلامت انسان و هم بر سلامت محیط زیست، آثار مخرب کمتری دارند و آلودگی آن ها، به چالش های جهانی تبدیل نمی شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی