|

صرافی های‌ ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال بستری برای خرید و فروش کریپتو است. این صرافی ها معمولا به سه گروه اصلی، متمرکز، غیر متمرکز و ترکیبی تقسیم می‌شوند. در…

لینک کوتاه کپی شد

صرافی ارز دیجیتال بستری برای خرید و فروش کریپتو است. این صرافی ها معمولا به سه گروه اصلی، متمرکز، غیر متمرکز و ترکیبی تقسیم می‌شوند. در حال حاضر بیشترین مقدار خرید و فروش ارز دیجیتال از طریق صرافی ها انجام می‌شود، ولی با این حال بعضی از اپلیکیشن‌های مالی و پلتفرم‌های همتا به همتا هم این امکان را فراهم کرده‌اند.

در ادامه قصد داریم توضیحات کاملی در مورد نحوه فعالیت بسترهای معاملات رمز ارزی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید یک صرافی ارزهای دیجیتال متناسب با نیازهایتان انتخاب کنید.

بررسی نحوه فعالیت صرافی های رمز ارزی

پس از ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال، می‌توانید خرید و فروش را آغاز کنید. صرافی های بزرگتر معمولا از خرید و فروش طیف گسترده‌ای از رمز ارزها پشتیبانی کرده و خرید با ارزهای فیات (دلار، یورو و...)‌ را هم امکان پذیر کرده‌اند. با این حال توصیه می‌شود پیش از ثبت نام اطمینان حاصل کنید که صرافی انتخاب شده از ارز دیجیتال یا فیات مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند.

در پلتفرم‌های معاملات ارز دیجیتال، می‌توانید با ارز فیات کریپتو بخرید، و یا با رمز ارزهای خود سایر دارایی های دیجیتال را خریداری نمایید. علاوه بر این، معمولا فروش ارز دیجیتال و دریافت ارز فیات هم امکان پذیر خواهد بود. در ضمن بد نیست بدانید که بر خلاف صرافی‌ های عادی، صرافی های ارز دیجیتال به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته فعالیت می‌کنند. بنابراین می‌توانید سفارش خود را در هر زمانی که بخواهید ثبت کنید.

بیشتر صرافی های متمرکز یک کیف پول داخلی در اختیار کاربر قرار می‌دهند و دارایی او را همانند یک بانک نگهداری می‌کنند. با توجه سابقه هک شدن این صرافی ها، عموما به کاربران توصیه می‌شود بخش اصلی سرمایه خود را در یک کیف پول شخصی (و ترجیحا سخت افزاری) نگهداری کنند. فراموش نکنید حتی بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا (بایننس) هم در سال 2019 هک شد.

پس از ثبت نام در صرافی می‌توانید قیمت خرید و فروش دارایی مورد نظرتان را مشاهده کنید. این قیمت توسط صرافی تعیین نمی‌شود و می‌تواند به صورت لحظه‌ای تغییر پیدا کند. علاوه بر این، در بیشتر سناریوها قیمت خرید دارایی از صرافی اندکی بیشتر از قیمت فروش آن خواهد بود.

پس از انتخاب ارز و بررسی قیمت آن، می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید. به هنگام ثبت سفارش، میزان کارمزد و تخمینی از مقدار دارایی دریافتی برایتان نمایش داده خواهد شد. اگر اطلاعات نمایش داده شده مورد تایید بود، سفارش را نهایی کنید. لازم به ذکر است که کارمزد دریافتی هر صرافی یا پلتفرم معاملاتی متفاوت است و می‌تواند بین 0.1 تا 5 درصد متغیر باشد. در حال حاضر بعضی تراکنش‌های رمز ارزی با هزینه نسبتا بالایی انجام می‌شوند و این موضوع تا حدودی سرعت رشد اقتصاد مبتنی بر ارز دیجیتال را کاهش داده است.

معرفی انواع صرافی دیجیتال

همان طور که در ابتدا گفتیم، صرافی ارز دیجیتال به سه دسته اصلی متمرکز (Centralized)، غیر متمرکز (Decentralized) و ترکیبی (Hybrid) تقسیم می‌شوند.

صرافی های متمرکز

 تمرکز زدایی یکی از بنیان‌های اصلی کریپتوکارنسی است و این نوع دارایی اصولا نباید توسط دولت یا حاکمیت مرکزی کنترل شود. اما واقعیت این است که اگر بخواهید پول رایج خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنید، عضویت در یک صرافی متمرکز کارتان آسان می‌کند. این نوع صرافی معمولا به یک شرکت تعلق دارد که وظیفه مدیریت و اجرای سفارشات را بر عهده می‌گیرد و مسئولیت امن نگه داشتن دارایی‌های کاربران را هم قبول می‌کند.

علاوه بر این، استفاده از صرافی های متمرکز به دانش فنی خاصی نیاز ندارد و در نتیجه تعداد کاربران آن‌ها زیاد است. این پلتفرم‌های محبوب معمولا حجم قابل توجهی از ارزهای دیجیتال را به صورت یکجا نگهداری می‌کنند و در نتیجه همواره یکی از اهداف اصلی گروه‌های هکر خواهند بود.

صرافی انلاین

صرافی های غیر متمرکز

 یک صرافی غیر متمرکز یا DEX به فرد یا شرکت خاصی تعلق ندارد. در این نوع صرافی که ساختاری نزدیک‌تر به ایده‌های اصلی کریپتوکارنسی دارد، کاربران معاملات خود را به صورت همتا به همتا انجام می‌دهند. یعنی یک نفر سفارش خرید یا فروش ثبت می‌کند، پلتفرم آن را به نمایش می‌گذارد و فرد دیگری آن را قبول می‌کند.

صرافی های غیر متمرکز ارز دیجیتال عموما پلتفرم‌هایی امن‌تر از صرافی های متمرکز تلقی می‌شوند. زیرا دارایی‌های کاربران را نگهداری نمی‌کنند و هر کاربر شخصا وظیفه امن نگه داشتن دارایی‌هایش را بر عهده می‌گیرد. علاوه بر این، کارمزدهای یک پلتفرم DEX معمولا کمتر است در بعضی مواقع صفر خواهد بود. البته بر خلاف صرافی های متمرکز، کاربر نمی‌تواند پول رایج خود را به ارز دیجیتال تبدیل کند و این نوع پلتفرم صرفا برای تبدیل کریپتو به کریپتو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی برای استفاده از یک صرافی غیر متمرکز باید دانش فنی متوسطی داشته باشید و با روش‌های امن نگه داشتن کیف پول شخصی هم آشنا باشید. در یک پلتفرم DEX، خبری از بخش پشتیبانی مشتریان نیست و در صورت بروز مشکل باید خودتان به دنبال راه حل بگردید.

صرافی های ترکیبی

 این نوع صرافی جدید با ایده ترکیب کردن بهترین ویژگی‌های صرافی های متمرکز و غیر متمرکز ایجاد شده است. بدین ترتیب کاربران می‌توانند در یک پلتفرم از امنیت صرافی های غیر متمرکز و کاربردهای صرافی های متمرکز بهره ببرند. البته این نوع پلتفرم با استقبال چندان گرمی مواجه نشده، ولی شاید در آینده با توسعه بیشتر بتوانند کاربران بیشتری را جذب کند.

جمع بندی

صرافی ارز دیجیتال محلی برای خرید و فروش کریپتو است. برخی صرافی ها کار شما را آسان می‌کنند و برخی دیگر از سطح امنیتی بهتری برخوردار هستند. هر کاربر باید با توجه به نیازهای خود یکی از سه نوع صرافی متمرکز، غیر متمرکز و ترکیبی را انتخاب نماید. ولی در هر صورت به کاربران توصیه می‌کنیم که قبل از آغاز معاملات، اطلاعات کافی به دست بیاورند و قوانین صرافی مورد نظرشان را هم مطالعه کنند. زیرا هر صرافی بر اساس قوانین داخلی کشورش (و گاهی اوقات بر اساس قوانین بین المللی) فعالیت خواهد کرد و عدم اطلاع از آنان می‌تواند به مسدود شدن حساب کاربر منجر شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی