|

برنج چرا و چگونه افسار گسیخته گران شد؟

طی ماههای اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت برنج ایرانی و خارجی بوده ایم بطوریکه قیمت برنج ایرانی از مرز 70 هزار تومان عبور کرد

لینک کوتاه کپی شد

طی ماههای اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت برنج ایرانی و خارجی بوده ایم بطوریکه قیمت برنج ایرانی از مرز 70 هزار تومان عبور کرد و قیمت برنج خارجی نیز به بیش از 27 هزار تومان رسید. اما چه عواملی باعث شده تا شاهد افزایش عجیب قیمت برنج در بازار بوده ایم؟

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در 8 ماه منتهی به آبان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل قیمت برنج طارم اعلا در آبان ۱۴۰۰ در مجموع 56.7 درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت هر کیلوگرم آن از 31 هزار و 910 تومان در آبان ۱۳۹۹ به50 هزار تومان در آبان ۱۴۰۰ رسید. برنج داخلی هاشمی درجه یک نیز در این مدت رشد 55.4 درصدی داشتو قیمت آن به 48 هزار و 614 تومان رسید.

البته این قیمت ها براساس آمار وزارت صمتی هاست و قیمت برنج کف بازار بسیار گران تر است و طارم اعلا این روزها حدود 70 تا 80 هزار تومان به اای هر کیلو قیمت دارد.

از سوی دیگر در این مدت قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک نیز از 24 هزار و 293 تومان به ۲۷ هزار و 702 تومان افزایش یافته و براین اساس قیمت این کالا در بازه زمانی یاد شده 14 درصد افزایش داشته است. قیمت برنج تایلندی نیز در این مدت 11.2درصد افزایش داشته و به هر کیلوگرم 16 هزار و 114 رسید.

اما چرا برنج در سال جاری جهش عجیب قیمت را تجربه کرد؟ در این خصوص دلایل مختلفی اعلام می شود. برخی بارش کم باران در سال گذشته را عامل گرانی برنج می دانند و برخی دیگر افزایش نرخ دلار را به عنوان دلیل گرانی برنج معرفی می کنند. اما در میان تمام دلایلی که از سوی فعالان این بخش مطرح شده عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس معتقد است که عدم خرید و توزیع به موقع برنج‌های وارداتی نقش بسیار پررنگی در گرانی افسار گسیخته این محصول طی ماه‌های اخیر داشته است.

علیرضا نظری عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت برنج در ماه‌های اخیر، به خانه ملت گفت: کشاورزان به عنوان تولیدکننده هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند که مجبور هستند برای تامین آن نسبت به فروش سریع محصول اقدام کنند.

او با اشاره به اینکه در سنوات گذشته نیز قیمت برنج پس از فروش محصول توسط کشاورزان رقم خورده است، ادامه داد: گرانی برنج زمانی رخ می‌دهد که محصول در اختیار دلالان، واسطه‌ها و خریداران عمده بوده و سود این افزایش قیمت به جیب آنها می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مشتریان برنج داخلی ثابت هستند و افزایش قیمت‌ها تاثیری بر آنها ندارد اما بخش قابل توجهی از مردم نیاز خود را از محل برنج‌های وارداتی تامین می‌کنند، عنوان کرد: زمان، حجم و کیفیت واردات برنج نقش بسیار تعیین کننده‌ای در بازار این محصول دارد و به عنوان متعادل کننده‌ عمل می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم خرید و توزیع به موقع برنج‌های وارداتی نقش بسیار پررنگی در گرانی این محصول طی ماه‌های اخیر داشته است، گفت: در زمینه گوشت مرغ نیز اگر محموله 70هزار تنی خریداری شده توسط وزارت جهاد کشاورزی به موقع وارد کشور نمی‌شد بازار از مدار خارج شده و دولت نیز توان کنترل آن را نداشت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با تزریق بخشی از محموله مرغ منجمد وارداتی توانست بازار این محصول را کنترل کند، اگر برنج‌های وارداتی نیز به موقع وارد و توزیع می‌شد قطعا اکنون شاهد افزایش قیمت افسار گسیخته برنج ایرانی در بازار نبودیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی