|

جزئیات کامل اتهامات مالی باشگاه منچسترسیتی

بر اساس اتهاماتی که سیتیزن ها زده شده است، ممکن است این باشگاه از لیگ برتر انگلیس کنار گذاشته شود.

لینک کوتاه کپی شد

منچسترسیتی، قهرمان فصل 22-2021 لیگ برتر انگلیس بازهم به دردسر افتاده است چرا که آن‌ها به نقض بیش از 100 قانون مالی متهم شده‌اند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از طرفداری؛ تحقیقات چهار ساله لیگ برتر انگلیس روی منچسترسیتی روی دو جنبه متمرکز شده است؛ اسپانسرهایی که مشکوک به تامین مالی از سوی مالکان منچسترسیتی هستند و رازهای پنهان مربوط به قرارداد روبرتو مانچینی، سرمربی اسبق این باشگاه.

بسیاری از اتهامات علیه منچسترسیتی توسط فوتبال‌لیکس مطرح شده است. این اسناد از رایانه هکری پرتغالی به نام روی پینتو به دست فوتبال‌لیکس رسید و در نشریه آلمانی اشپیگل منتشر شد. مطرح شدن این اتهامات باعث شد لیگ برتر انگلیس هم آن‌ها را دنبال کند. 

اتهامات مربوط به قرارداد مانچینی چیست؟

اسناد منتشر شده از سوی اشپیگل ادعا می‌کند روبرتو مانچینی که طی سال‌های 13-2009 سرمربی منچسترسیتی بود، طی یک قرارداد محرمانه دریافت‌های مالی مخفیانه‌ای از این باشگاه داشته است. در واقع این ارقام از طریق مشاوره به باشگاه الجزیره ابوظبی به دست او می‌رسیده است. اولین قرارداد روبرتو مانچینی با منچسترسیتی، با دستمزد پایه خالص 1.45 میلیون پوند بسته شد اما سالانه 1.75 میلیون پوند نیز بابت حق مشاوره به باشگاه الجزیره به شرکت او در ایتالیا پرداخت می‌شده است. این قرارداد، مانچینی را متعهد می‌کرد تا برای چهار روز در سال به الجزیره مشاوره فنی بدهد.

روبرتو مانچینی - منچسترسیتی
روبرتو مانچینی، منچسترسیتی را قهرمان فصل 12-2011 لیگ برتر انگلیس کرد

ایمیل‌های منتشر شده از سوی اشپیگل نشان می‌دهد شرکت روبرتو مانچینی به نام سرویس‌های بین‌المللی ایتالیا (IIS) هر سه ماه یک‌بار برای باشگاه منچسترسیتی فاکتور صادر می‌کرده است. باشگاه منچسترسیتی به گروه متحد ابوظبی (ADUG) به ریاست شیخ منصور، مالک منچسترسیتی پول ارسال می‌کرد و سپس این پول به الجزیره انتقال می‌یافت تا فاکتورهای روبرتو مانچینی پرداخت شوند. اسناد افشا شده نشان می‌دهد یکی از مدیران منچسترسیتی به نام سایمون پیرس که مشاور خانواده سلطنتی ابوظبی هم هست، شاهد این قرارداد میان الجزیره و مانچینی بوده. پیش‌تر این سرمربی ایتالیایی به پرسش درباره قرارداد با الجزیره حاضر نشده بود پاسخی بدهد.

اتهامات اسپانسرینگ منچسترسیتی چیست؟ چرا یوفا هنوز شانس محکوم کردن این باشگاه را دارد؟

یوفا ابتدا تصمیم گرفته بود محرومیت دو ساله برای منچسترسیتی از حضور در تمام رقابت‌های اروپایی در نظر گرفته شود. دلیل‌شان هم این بود که منچسترسیتی طی سال‌های 2012 تا 2016 از قراردادهای اسپانسرینگ جعلی جهت افزایش درآمد خود استفاده کرده است. این ارقام بالغ بر ده‌ها میلیون پوند برآورد شده‌اند.

اگرچه منچسترسیتی در دادگاه حکمیت ورزش (CAS) حکم یوفا را شکست و از محرومیت یوفا گریخت. دادگاه حکمیت ورزش اعلام کرد جرائم اتفاق افتاده دارای محدودیت زمانی هستند و بعضی از آن‌ها خیلی وقت پیش رخ داده‌اند و برخی هم اصلا به اثبات نرسیدند. لیگ برتر انگلیس هیچ‌گونه قانونی درباره محدودیت زمانی جرم ندارد و از این رو منچسترسیتی در طول تحقیقات لیگ برتر نمی‌تواند از دفاعش در دادگاه حکمیت ورزش به عنوان دلیلی بر بی‌گناهی استفاده کند. 

شیخ منصور، مالک منچسترسیتی در کنار پپ گواردیولا

قراردادهای اسپانسرینگ منچسترسیتی با شرکت‌های هواپیمایی «اتحاد» و شرکت مخابراتی «اتصالات» بوده است. منچسترسیتی متهم شده که گروه متحد ابوظبی متعلق به شیخ منصور علنا پشتیبانی‌های مالی قراردادهای اسپانسرینگ را انجام می‌دهد. حکم دادگاه حکمیت ورزش که باعث شد محرومیت منچسترسیتی از سوی یوفا لغو شود، اعلام کرد پرداخت‌های اتصالات به منچسترسیتی مشمول گذر زمان شده و هرگونه ادعا در رابطه با تخلف منچسترسیتی در همکاری با اتحاد، ثابت شدنی نیست. 

آیا اتهام دیگری علیه منچسترسیتی وجود دارد؟

اشپیگل مدعی شده گروه متحد ابوظبی (ADUG) طی سال‌های 2010 تا 2015 به مدیربرنامه‌های یحیی توره، زمانی که بازیکن منچسترسیتی بوده، پرداخت کرده است. اگرچه خلدون المبارک و فران سوریانو به عنوان رییس و مدیر اجرایی منچسترسیتی، این ادعاها را رد کرده‌اند. باشگاه منچسترسیتی همواره هرگونه ارتکاب تخلف را رد کرده و اصرار دارد اتهامت مطرح شده براساس یک سری ایمیل‌هایی است که ارتباطی به این باشگاه ندارند.

گفته می‌شود مدیربرنامه یحیی توره دریافتی‌های محرمانه‌ای از باشگاه منچسترسیتی داشته است

چرا تحقیقات علیه منچسترسیتی این‌قدر طولانی شده است؟

به جز پیچیده بودن روند پرونده و فراوانی اتهامات، لیگ برتر انگلیس مدعی شده باشگاه منچسترسیتی از تاکتیک‌هایی جهت به تاخیر انداختن تحویل اسناد درخواست شده استفاده کرده است. دو سال پس از شروع تحقیقات لیگ برتر انگلیس در اتهامات مطرح شده علیه منچسترسیتی، یک دادگاه داوری به منچسترسیتی دستور داد اسناد و اطلاعاتی خاص به لیگ برتر ارائه کنند و خواهان نظارت یک نهاد ثالث باشند. این اتفاق زمانی افتاد که منچسترسیتی در سال 2021 با حکم دادگاه تجدید نظر برای حق استماع پرونده برای یک هیات منصفه شکست خورد. 

خانم مولدر، قاضی این پرونده در خصوص طولانی شدن عامدانه تحقیقات علیه لیگ برتر از سوی این باشگاه گفته بود:

لیگ برتر مدعی شده باشگاه منچسترسیتی تاکتیکی در پیش گرفته تا هرچه بیش‌تر دادخواست و شکایت ارائه کند تا روزی که مجبور شود به لیگ برتر اطلاعات بدهد، کم‌ترین اسناد و اطلاعات ممکن را در اختیار آن‌ها بگذارد. 

لیگ برتر انگلیس و منچسترسیتی هر دو مشتاق هستند تا تحقیقات پشت درهای بسته انجام شود و به همین علت اطلاعات زیادی درباره روند اقدام قانونی لیگ برتر انگلیس علیه منچسترسیتی وجود ندارد.

گزارش مارتین زیگلر از وب‌سایت تایمز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی