|

غیبت یامگا یک جام را از استقلال گرفت

پس از دوران یامگا که پنالتی در استقلال به معنای گل بود، آنها باید فرد دیگری را برای انجام این کار پیدا کنند.

لینک کوتاه کپی شد

در میانه زمستان ۱۴۰۲ بود که خبر مصدومیت کوین یامگا ستاره فرانسوی استقلال از رسانه رسمی این باشگاه منتشر شد و جدای از مسائلی که در جریان این اتفاق تلخ رخ داده بود، واقعیت این است که مصدومیت یامگا، مصدومیت بهترین بازیکن از نظر برخی بسیاری از کارشناسان بود.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه؛ مصدومیتی که به طور قطع یامگا از بازی‌های استقلال دور کرد و این مصدومیت به گونه‌ای بود که آن را یک خروج نقل و انتقالاتی برای استقلال محسوب کنیم.

آبی پوشان پایتخت نشین پس از آن در تلاش بودند تا از نظر فنی و تاکتیکی جای خالی یامگا را پر کنند و حتی در دو بازی ابتدایی علی رغم مشکلاتی که در جناحین استقلال نمایان شد، این تیم به کسب پیروزی ادامه می‌داد اما در تقابل استقلال با مس رفسنجان در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی فوتبال ایران اصلی ترین نکته منفی این مصدومیت نمایان شد.

در شرایطی که آبی پوشان می‌توانستند در آغاز کار از نماینده رفسنجان پیش بیفتند، صالح حردانی پنالتی اعلام شده به سود استقلال را از دست داد و این پنالتی عاملی شد تا جریان بازی به ضرر آنها دنبال شود؛ در نهایت هم شکست دو بر صفر باعث شد تا استقلال بعد از مدت‌ها طعم تلخ شکست را تجربه کند.

کاملا مشخص است که استقلال در دوئل‌های پنالتی وابسته به این ستاره فرانسوی است ؛ ستاره‌ای که چهره خونسردش هنگام ایستادن پشت پنالتی شهرآورد پایتخت نشان می‌داد که پنالتی زدن برای او یک کار بسیار ساده است، کار ساده‌ای که به نظر می‌رسد دیگر بازیکنان استقلال آن را از یاد برده‌اند.

فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰؛ وریا پنالتی می‌زند

در جریان لیگ بیستم و همچنین جام حذفی برگزار شده در فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰، خبری از حضور یامگا نبود. آنها در لیگ قهرمانان آسیا، جام حذفی و لیگ برتر ۲۳ ضربه پنالتی داشتند که در این بین تنها ۵ پنالتی برای آبی پوشان گل نشد . وریا غفوری مقابل گل گهر در لیگ، مهدی قایدی مقابل نساجی در لیگ و مقابل پرسپولیس در جام حذفی، فرشید اسماعیلی مقابل فولاد در لیگ و شیخ دیاباته مقابل الشرطه عراق در لیگ قهرمانان آسیا ناکامان استقلال در ضربات پنالتی بودند. وریا غفوری با گل کردن هشت پنالتی و شیخ دیاباته با گل کردن پنج پنالتی ۱۳ بار برای استقلال در طول فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰ گلزنی کردند اما همه چیز با شروع قرن جدید و انتقال یامگا تغییر کرد.

1998053

فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱؛ حالا یامگا اینجاست

پیش از انتقال یامگا، استقلال در ۲ بازی برابر هوادار و تراکتور صاحب ضربه پنالتی شد که وریا غفوری از گل کردن آنها ناکام ماند اما با حضور یامگا، پنالتی‌زن نخست آبی‌پوشان تغییر کرد.  یامگا نخستین بار برابر فجر شهید سپاسی پنالتی خود را گل کرد و پس از آن برابر مس رفسنجان و هوادار این کار را انجام داد فرهاد مجیدی خیالش از بابت ضربات پنالتی راحت باشد. البته در تقابل استقلال با گل گهر مقداری شرایط متفاوت بود؛ محسن فروزان نخستین سنگربان فوتبال ایران بود که توانست ضربه پنالتی کوین را مهار کند اما دفع ناقص او موجب شد تا یامگا در ریباند دروازه او را باز کند و پس از آن هم در دقیقه ۸۹، یک پنالتی دیگر برای استقلال گل کرد!

این مسیر تا جام حذفی هم ادامه داشت و یامگا از ضربات پنالتی سربلند خارج می‌شد اما پنالتی‌هایی هم بود که او نزند و دیگر بازیکنان آن را خراب کنند. در جام حذفی سعید مهری مقابل نود ارومیه و عزیزبک امانوف در تقابل با نساجی نتوانستند پنالتی خود را گل کنند تا در مجموع، در این فصل از فوتبال ایران استقلال ۱۸ بار صاحب ضربه پنالتی در جریان بازی و پایان وقت معمول در جام حذفی شود که از این ۱۸ پنالتی، ۵ بار پنالتی‌ آنها با لبخند همراه نشده است.

در این فصل آزادی، مرادی، رضاوند، مهدی پور، ژستد و رمضانی هم پنالتی خود را گل کردند اما کوین امید اول بود.

1998052

فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۲؛ یامگا که بایستد، پنالتی قطعا گل می‌شود

در دومین فصل حضور یامگا در استقلال باز هم پنالتی‌زن نخست آبی‌ها مشخص بود اما باز هم نفرات دیگری بودند که در غیاب یامگا پشت توپ می‌ایستادند؛ در این هواداران استقلال با هیچکدام از آنها به اندازه دیدن چهره کوین یامگا خیالشان راحت نبود و این مرد فرانسوی کاری کرده بودند که حضورش پشت نقطه سفید رنگ محوطه جریمه برای هواداران به منزله گل شدن توپ بود. یامگا مقابل نساجی، گل گهر (رفت و برگشت)، صنعت نفت، ذوب آهن در لیگ و دو بار هم مقابل تراکتور پشت توپ ایستاد و در کمال خونسردی پنالتی خود را گل کرد. غیر از او در این فصل از مسابقات فوتبال ایران محبی و قایدی دو بازیکنی بودند که پنالتی خود را در میان ۱۴ پنالتی استقلالی‌ها از دست دادند.

غیر از یامگا هم با این حال قایدی برابر تراکتور، پیمان بابایی برابر صنعت نفت، حسین حسینی و محمد محبی برابر هوادار و مهدی مهدی پور برابر ملوان موفق به گل کردن پنالتی خود شدند.

1998051

فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۳؛ نیاز به پنالتی‌زن جدید

در این فصل از فوتبال ایران تا پیش از تقابل استقلال برابر مس رفسنجان، چهار بار آبی‌ها صاحب ضربه پنالتی شدند که هر چهار بار کوین یامگا به آسودگی برای آبی‌ها گلزنی کرد . حالا اما با مصدومیت یامگا شرایط برای آبی‌پوشان متفاوت خواهد بود؛ پنالتی‌های اعلام شده به سود استقلال دیگر به هواداران نوید گل شدنش را نمی‌دهد.

۳۷ پنالتی در طی سه فصل حضور یامگا برای استقلال در نظر گرفته شده که یامگا ۱۷ بار پشت توپ ایستاده و ۱۶ بار مستقیم و یک بار هم در ریباند پنالتی خودش را گل کرده است تا بیش از هر نام دیگری در این مدت برای استقلال از این طریق گلزنی کرده باشد.

یامگا هیچ وقت در طول دوران بازیگری خودش، پنالتی خراب نکرده و در طرف مقابل شرایط آبی‌پوشان بعد از مصدومیت او نه تنها از نظر تاکتیکی، بلکه از نظر تک موقعیت‌ها نیز دچار مشکل خواهند شد.

1998049

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی