|

بیماری طاعون خیارکی چیست، چه علائمی دارد و آیا در ایران هم شیوع پیدا کرده؟

دانشمندان چینی اعلام کردند که سومین مورد از بیماری طاعون خیارکی را در این کشور تشخیص دادند. گزارش ها حاکی از آن است که یک دامدار به بیماری…

لینک کوتاه کپی شد

این طاعون یکی از سه نوع طاعون ناشی از عفونت باکتری Y. pestis است. معمولاً Y. pestis توسط کک‌های آلوده که روی حیوانات کوچک زندگی می‌کنند پخش می‌شود. علائم آن شامل تب، سردرد و استفراغ است. متداول‌ترین حالت طاعون است که طی نیش کک یا گازگرفتگی توسط موش آلوده به باسیل به وجود می‌آید. طاعون ابتدا باعث مرگ تعداد بسیار زیادی از موش‌ها می‌شود؛ بنابراین، کک‌ها به دنبال میزبان دیگر، به انسان‌ها یا حیوانات خانگی حمله کرده و باعث آلودگی آن‌ها می‌شوند.

علائم طاعون خیارکی چیست؟

دورهٔ نهفتگی بیماری بین دو تا شش روز طول می‌کشد. سپس علایم اولیه، یعنی لرز و تب بالا، سرگیجه، درد شدید عضلات و مفاصل، کوفتگی و سر درد ظاهر می‌شوند. پس از ۲۴ ساعت، خیارک‌هایی بر روی بدن بیمار به‌وجود می‌آیند. خیارک‌ها غدد لنفاوی هستند که متورم شده‌اند. این خیارک‌ها معمولاً در اطراف ناحیهٔ نیش کک ظاهر می‌شوند و به تدریج بزرگ می‌شوند و بسیار دردناک و حساس هستند. از علایم دیگر کم‌شدن آب بدن و عطش دایمی بیمار است. در صورتی که بیمار به ‌موقع تحت علاج قرار نگیرد، علایم هشدار دهنده‌ای همچون افزایش تعداد ضربان‌های قلب، آشفتگی و هذیان ظاهر می‌شوند. در این صورت بیمار پس از ۳۶ ساعت می‌میرد. البته بین ۲۰ تا ۴۰٪ این بیماران ممکن است به طور ناگهانی، پس از یک دورهٔ نقاهت طولانی، از مرگ نجات یابند.

آیا طاعون خیارکی در ایران هم شیوع پیدا کرده؟

هنوز هیچ گزارشی مبنی بر اینکه آیا موردی از ابتلا به این بیماری در ایران هم شناسایی شده یا نه منتشر نگردیده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی