|

(عکس) قاضی حسن تردست کیست و در آلمان چه می کند؟

قاضی حسن تردست قاضی مشهور دادگاه انقلاب که پرونده های مهمی را در سال های اخیر قضاوت کرده برای دیدار با خانواده به آلمان سفر کرده است.

لینک کوتاه کپی شد
برخی رسانه های خارجی روی سفر یک قاضی با سابقه مانور می دهند. قاضی حسن تردست که به چندین پرونده قتل رسیدگی کرده است در کانون رسانه ها قرار گرفته به خصوص که قاضی پرونده ریحانه جباری نیز بوده است. این قاضی کیست؟
سفر یک قاضی قدیمی دادگاه های کیفری در ایران به آلمان خبر ساز شده است در شبکه های اجتماعی برخی با انتشار عکس های خانوادگی او در کنار خانواده اش مجددا بحث آراء و احکام گذشته او را به میان کشیده اند. اما قاضی حسن تردست کیست؟

قاضی حسن تردست در آلمان چه می کند؟

حضور حسن تردست در آلمان ابتدا با انتشار عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد.

ارشاد علیجانی، روزنامه نگار ساکن فرانسه، نیز با بررسی مکان یکی از این عکس‌ها نوشت که این عکس در یک منطقه گردشگری در برلین گرفته شده است.

این عکس از حسن تردست، قاضی پرونده‌هایی از جمله ریحانه جباری و بهنود شجاعی منتشر شده که در آلمان و دقیقا درمنطقه گردشگری Otto Lilienthal Gedenkstätte در برلین گرفته شده است.

قاضی حسن تردست

آشنایی با قاضی حسن تردست

حسن تردست سال‌های متمادی قاضی پرونده‌های قتل عمد بوده است او در گفت‌وگویی اظهار کرده بود از مادیات بی‌بهره مانده است به‌نحوی‌که با اخطار دادگستری از منزل سازمانی نقل‌مکان کرده و در ایامی که بازنشستگی برای بسیاری شیرین است، اشتغال به شغل تلخ و دشوار وکالت را در اتاقی استیجاری به جان خریده است.
تردست در گفت‌وگو با اعتماد در رابطه با خود گفته است:" این‌جانب تمام سمت‌های قضایی را پله‌پله طی کرده‌ام و یک‌شبه ره صدساله نرفته‌ام. اول دادیار، بعد بازپرس، سپس دادرس، بعد دادستان و بعد رئیس دادگاه و در آخرین سنگر حدود شش سال در دادگاه کیفری استان تهران بودم.
در مدت خدمت، بیشتر مناصب کیفری داشتم زیرا همیشه نگران روند اجرای عدالت در پرونده کیفری بودم زیرا آثار اجتماعی پرونده کیفری بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از پرونده حقوقی است. در پرونده‌های کیفری جان و مال و ناموس و آبروی افراد در معرض تعدی و تعرض است.
یک حکم غلط دادگاه جزایی چه‌بسا زندگی فرد و خانواده‌اش را تباه می‌کند. اما اگر در دعوایی مدنی باطل حاکم شود، هرچند این امر هم در ساحت عدالت مذموم است اما خسارتی که به فرد و جامعه وارد می‌شود، بسیار کمتر از یک رأی ناحقی است که در پرونده‌های کیفری صادرشده است..

استقبال از پرونده‌های خطرناک

او در این گفت‌وگو می‌گوید: چون آدمی پر جنب‌وجوش بودم، برعکس اغلب قضات از پرونده‌های سنگین و خطرناک استقبال می‌کردم، به همین علت بیشتر سال‌های قضاوتم قاضی ویژه قتل بودم.
(عکس) قاضی حسن تردست کیست و در آلمان چه می کند؟

رسیدگی به هزار پرونده قتل

او درباره تعداد پرونده‌های قتلی که رسیدگی کرده است گفته است: آمار دقیقی ندارم. در دوران خدمت در دادگاه شاید بیش از هزار مورد باشد. حداکثر ۲۰ درصد منتهی به برائت شده است. این به این خاطر است که پرونده‌های قتل بسیار حساس و موضوع آن، جان انسان است و اغلب طرفین و خانواده ایشان روند تحقیقات را پیگیری می کنند و حضور ولو فرمایشی وکیل هم تکلیفی است.
به همین سبب تحقیقات دادسرا در پرونده‌های قتل اصولا جامع و دقیق است و وقتی بازپرس قرار مجرمیت صادر می‌کند و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود، موارد بسیار کمی پیش می آید که بتوان کیفرخواست را مردود و متهم را از قتل مبرا دانست.
در سال ۱۳۸۹ حکم برائت شش متهم به قتل را پس از چندین سال بازداشت موقت صادر کردم که این آمار حکم برائت منحصر به فرد بوده است. با وجود سیاست غلط آمارمداری دستگاه عدلیه، در صدور رأی عجله نمی‌کردم، واو به واو پرونده ها را می خواندم و خط به خط پرونده را بررسی می‌کردم و یادداشت برمی داشتم تا خدای ناخواسته با حکم من حقی از اصحاب پرونده ضایع نشود. درصد نقض احکام بنده در دیوان عالی کشور بسیار کم بوده است. به نظرم در سال ۸۹، سه پرونده ام نقض شد که یکی از آنها هم شکلی بود.
[ میانگین: 2.5 /5]

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی