|

22 مرداد روز جهانی چپ دست ها؛ واقعیت های جالب در مورد آنها همراه متن اس ام اس تبریک!

به عنوان یک چپ دست، به شما اطمینان می دهم که ما نه تنها متفاوت نمی نویسیم بلکه متفاوت هم فکر می کنیم

لینک کوتاه کپی شد

شایا نیوز- روز چپ دست‌ها تقریبا از ۴۵ سال پیش وارد تقویم جهانی شده است. تاریخچه نام‌گذاری این روز به سال ۱۹۷۶ میلادی برابر با ۱۳۵۵ هجری شمسی بازمی‌گردد. در این سال، روز ۱۳ اوت یا ۲۲ مرداد به‌عنوان روز جهانی اقلیت چپ دست‌ها نام‌گذاری شد. پژوهش های گوناگون نشان می‌دهد که در جامعه های گوناگون، ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت، راست‌دست و دیگران چپ‌دست هستند. درصد بسیار کمی نیز توانایی به کار بردن هر دو دست را دارند. اگر شما یک چپ دست باشید، حتما در طول زندگی خود با ابزارهای مختلفی سروکار داشته‌‌اید که برای استفاده از آن‌ها به مشکل خورده‌اید. ابزارهایی که برای استفاده راست دست‌ها طراحی شده‌اند. روز چپ دست‌ها برای جلب نظر همگانی به این موضوع در تقویم جهانی ثبت شده است و فرصتی برای بیان اعتراض به این بی‌توجهی‌ها محسوب می‌شود. از چپ دست‌ها تقریبا از ۴۵ سال پیش وارد تقویم جهانی شده است. تاریخچه نام‌گذاری این روز به سال ۱۹۷۶ میلادی برابر با ۱۳۵۵ هجری شمسی بازمی‌گردد. در این سال، روز ۱۳ اوت یا ۲۲ مرداد به‌عنوان روز جهانی اقلیت چپ دست‌ها نام‌گذاری شد.

روز جهانی چپ دست ها فراتر از یک تاریخ ثبت شده در تقویم است. روز جهانی چپ دست‌ها یادآوری این است که تنوع را باید در تمام اشکال آن پذیرفت و جشن گرفت. چپ دست‌ها تبعیض‌های تاریخی را تحمل کرده اند و با چالش‌های متعددی روبه رو شده‌اند، اما در زمینه‌های مختلف نیز سهم زیادی داشته‌اند و ثابت کرده‌اند که راست دست بودن یا چپ دست بودن، توانایی‌ها یا پتانسیل‌های فرد را مشخص نمی‌کند.

1

روز جهانی چپ دست ها و دیدگاه‌های تاریخی

تمایل به راست دستی را می‌توان در تمدن‌های باستانی جستجو کرد، جایی که دلایل مختلف فرهنگی، مذهبی و عملی ممکن است بر این تمایل تأثیر گذاشته باشد. به عنوان مثال، در مصر باستان، اغلب دست چپ را با ناپاکی همراه می‌کردند و چپ دستی را فال بد می‌دانستند. به همین ترتیب، بسیاری از فرهنگ‌ها دست راست را نماد قدرت، عدالت و لطف الهی می‌دانستند، در حالی که دست چپ نشان‌دهنده ضعف یا ویژگی‌های شوم بود.

در طول تاریخ، افراد چپ دست اغلب مجبور به انطباق با هنجارهای راست دست‌ها بودند که منجر به تبعیض گسترده و حتی سرکوب تمایلات طبیعی آن‌ها شد. برخی از مدارس و مؤسسات مذهبی تلاش کردند چپ دست‌ها را به راست دست تبدیل کنند، زیرا معتقد بودند که این کار آن‌ها را «عادی» یا «مناسب» می‌کند.

11

اس ام اس روز جهانی چپ دست ها

روز جهانی باهوش ترین،خلاق ترین، هنرمند ترین اقلیت جهان،کسانیکه قلبشون به قلمشون نزدیکتره مبارک 

افراد چپ دست دارای تفکر واگرای بهتری هستند یعنی توانایی ارائه ی راه حل های بهتر و بیشتری را برای حل مسئله دارند.

روز جهانی چپ دست ها مبارک

چه راه دوریست از قلب تا دست راست
ما چپ دست‌ها عاشقانه‌تر می‌نویسیم
روز جهانی‌مون مبارک

چپ‌دست‌ها دلی پاک و روحی زیبا دارند 

روز جهانی چپ‌دست‌ها روز بهترین‌ها مبارک

Many left-handed people I’ve met are very talented.

بسیاری از افراد چپ دستی را که می شناسم بسیار با استعداد هستند.

You have no control whether you are born as a right hander or left hander but you do have complete control over your actions….. Remember the hand doesn’t matter, what matters is the heart…. Happy International Left Hander’s Day.

شما هیچ کنترلی در تولد یک راست دست و یا چپ دست ندارید، ولی کنترل کامل را بر اعمال خود دارید. یادت باشه دست مهم نیست مهم قلبته. روز جهانی چپ دست مبارک.

مهم ترین محدودیت های افراد چپ دست

  • سوراخ های دسته‌ی قیچی یک اندازه نیستند. آنها برای راست دستان طراحی شده‌اند.
  • زونکن‌ها و بسیاری از مکانیزم‌های دفترهای فنری مشابه، برای راست دستان طراحی شده‌اند.
  • دکمه شاتر در عموم دوربین‌های عکاسی در سمتی قرار می‌گیرد که راست دستان راحت‌تر آن را فشار دهند. چپ دستان هنگام عکس گرفتن (اگر امکان تاچ روی صفحه نباشد) با لرزش دست روبرو می‌شوند.
  • چپ دست‌ها و ماجرای صندلی‌های کلاس و مدرسه و دانشگاه، چیزی است که همه قبلاً به آن توجه کرده‌اند.
  • دنده و جالیوانی داخل ماشین هم برای راست دست‌ها طراحی شده است. مگر اینکه در انگلیس زندگی کنید.
  • قسمت صفحه کلید عددی در سمت راست کی بورد،‌ همیشه یک فضای زائد غیر قابل استفاده برای چپ دست‌هاست. دکمه‌های پرکاربرد را هم در جایی قرار داده‌اند که چندان به آن دسترسی ندارند!
  • این بار که متر اندازه‌گیری کنار دست تان بود، کمی دقت کنید تا متوجه شوید که چپ دست‌ ها، حتی برای در دست گرفتن متر هم مشکل دارند
  • پلی استیشن و همه بازی‌های مشابه، عمدتا برای راست دستان طراحی شده است. معدود شرکت‌هایی هستند که برای چپ دست‌ها هم گزینه‌های خاص ارائه می‌کنند.
  • در بانک‌ها، عموما خودکارها را به شکلی می‌گذارند که راست‌ دست‌ها راحت تر بردارند. چپ دست‌ها فقط جایی شانس دارند که مشتری مداری خیلی مهم نیست و خودکار را بی حساب و کتاب جلوی مشتری می‌اندازند و قرار می‌دهند! (در کشورهای توسعه یافته که خیلی به مشتری توجه می‌شود، تلاش می‌کنند که خودکار از لحاظ دسترسی در محل مناسبی باشد)

3

شخصیت های برجسته چپ دست

در طول تاریخ، تعداد زیادی از افراد چپ دست اثری پاک نشدنی در جنبه‌های مختلف جامعه از خود به جای گذاشته اند. از هنر و علم گرفته تا سیاست و سرگرمی، چپ دست‌ها کمک‌های قابل توجهی به شکل دادن دنیای ما کرده اند.

لئوناردو داوینچی: یکی از بزرگترین ریاضیدانان تاریخ که ایده‌های انقلابی و شاهکارهای هنری او همچنان الهام بخش جهانیان است.

ماری کوری: فیزیکدان و شیمیدان برنده جایزه نوبل، ماری کوری نیز یک فرد چپ دست بود. تحقیقات پیشگامانه او در مورد رادیواکتیویته پایه و اساس فیزیک هسته ای مدرن را بنا نهاد.

باراک اوباما: چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده، باراک اوباما، یک چپ دست است. رهبری و ریاست تاریخی او الهام بخش میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بود.

اپرا وینفری: غول رسانه‌ای و از شخصیت‌هایی که به بشردوست شهرت دارد، اپرا وینفری نیز یک چپ دست است. نفوذ او در صنعت سرگرمی و تعهد به اهداف اجتماعی او را به یک نماد تبدیل کرده است.

جیمی هندریکس: نوازنده و گیتاریست افسانه ای، جیمی هندریکس، چپ دست بود. رویکرد نوآورانه او در نواختن گیتار، موسیقی راک را متحول کرد.

آنجلینا جولی: یکی از زیباترین بازیگران جهان و همینطور پرطرفدارترین بازیگران زن در ابتدای قرن ۲۱ که توانست تاثیر زیادی در فروش فیلم‌های سینمایی داشته باشد و از سوی دیگر به دلیل اقدامات بشر دوستانه شهرت دارد.

56

 ثبت روز جهانی چپ دست ها در تقویم ملی ایران

بیش از هشت میلیون نفر از جمعیت ایران چپ دست هستند. انجمن چپ دست‌های ایران در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع به فعالیت کرده است. هدف این موسسه شناسایی و پرورش استعدادهای این اقلیت جامعه و توجه و تلاش در راستای رفع نیازهای آن‌ها است.

انجمن چپ دست‌های ایران در تلاش است روز جهانی چپ دست در تقویم ملی کشورمان ثبت شود. این انجمن با ارسال نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کرده است تا ۲۲ مرداد به‌عنوان روز جهانی چپ دست‌ها در تقویم ملی ایران ثبت شود.

55

 ترشح هورمون‌ها

برخی محققان معتقد هستند که ترشح برخی هورمون‌ها در مراحل رشد جنینی در بروز چپ دستی موثر هستند؛ همچنین با توجه به شیوع بیشتر چپ دستی در پسران نسبت به دختران، میزان هورمون تستسترون ممکن است در بروز چپ دستی موثر باشد.

i

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی