|

بزرگداشت شمس لنگرودی در مهراد مال کرج/ شاعری که در سینما هم خوش درخشید

مردم کرج با همراهی نشر چشمه البرز در مهراد مال البرز بزرگداشتی برای شمس لنگرودی برگزار کردند که با استقبال بی‌نظیر مخاطبان روبه‌رو شد.

لینک کوتاه کپی شد
4

شایانیوز- عاشقان شعر به ویژه شعر سپید حتما نام شمس لنگرودی را شنیده‌اند. نامی که علاوه‌بر درخشش روی کتاب‌هایش در تیتراژ برخی فیلم‌ها نیز به چشم خورده است؛ برخی نیز با صدایش آشنایی بیشتری دارند و اشعارش را با صدای رسایش به گوش جان سپرده‌اند.

محمّدتقی شمس لنگرودی معروف به شمس لنگرودی در کنار شاعر بودگی یک پژوهشگر، مورخ ادبی، بازیگر و خواننده نیز به شمار می‌رود. وی بیشترین خلاقیت و نوآوری را درحوزه‌ صور خیال و تصویرپردازی‌های شاعرانه دارد و از منظر زبانی نیز متاثر از لحن و بیان باستانگرایانه‌ شاملو است. نوع نگاه شمس به زندگی و ادبیات مدرن است و او تخیل شعری خود را زندگی کرده است.

Screenshot_20240309_001309_Instagram

یک دهه سکوت شمس لنگرودی

این شاعر از دهه 50 شمسی فعالیت خود را آغاز کرد و پس از چاپ «قصیدهٔ لبخند چاک چاک» به شهرت رسید؛ او 10 سالی را در سکوت شعری گذراند و در دهه 80 سال‌های سکوت خود را جبران کرد. مجموعه اشعار «پنجاه و سه ترانهٔ عاشقانه»، «رسم کردن دست های تو»، «شب، نقاب عمومی است»،    «رقص با گذرنامه جعلی» و «واژه‌ها به دیدن من آمدند» از جمله آثار لنگرودی به‌شمار می‌رود.

او در کنار سرایش اشعاری با مضامین عاشقانه، در حوزه اجتماعی نیز ورود پیدا کرده و دست به قلم شده است. همچنین این شاعر به پاندمی کرونا واکنش نشان داد و با قریحه شاعری خود در ایامی که این بیماری همه‌گیر شده بود شعری در این خصوص سرود.

Screenshot_20240309_120710_Instagram (1)

لنگرودی؛ نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد

او در سال ۱۳۸۹ در فیلم فلامینگو شماره ۱۳ به کارگردانی حمیدرضا علیقلیان در نقش یک شاعر ظاهر شد. در سال ۱۳۹۲ در فیلم پنج تا پنج به کارگردانی تارا اوتادی همراه با رضا کیانیان بازی کرد و پس از آن در سال ۱۳۹۳ در فیلم سینمایی احتمال باران اسیدی به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها مجدداً به ایفای نقش پرداخت که برای بازی در این فیلم کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در نهمین جشن انجمن منتقدان سینمای ایران شد. در اسفندماه ۱۳۹۳، شمس لنگرودی طی نامه کوتاهی از جشنواره شعر فجر که در آن نامزد دریافت جایزه شده بود کناره گیری کرد. دوباره زندگی و رفتن نیز از جمله آثاری است که این شاعر در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت.

Screenshot_20240308_220937_Instagram

درباره شمس لنگرودی کتاب‌هایی نوشته شده است که هم درباره سبک شاعری اوست و هم در مصاحبه با این شاعر پرآوازه عصر حاضر. سخت مثل آب نیز فیلم مستندی نود دقیقه‌ای به کارگردانی آرش سنجابی است که دربارهٔ زندگی و شعر شمس لنگرودی ساخته شده است.

اینبار بزرگداشت شمس لنگرودی در کرج

شمس لنگرودی سال‌هاست که مورد تمجید و تحسین شعر دوستان قرار گرفته و بارها نیز برای او در تهران و رشت، بزرگداشتی برپا شده است. مردم کرج نیز از این قافله عقب نماندند و با همراهی نشر چشمه البرز در مهراد مال البرز بزرگداشتی برای او برگزار کردند که با استقبال بی‌نظیر مخاطبان روبه‌رو شد. به گونه‌ای که بیش از 2 هزار نفر در این آیین حضور داشتند. در این آیین شعرا و چهره‌ها هم حاضر بودند که از جمله آن ها می‌توان به استاد احمد پوری، اردشیر رستمی، رشید کاکاوند، فرهنگ جولایی و پوریا رحیمی سام را نام برد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • مرتضی پور صمدی ارسالی در

    انشالله که استاد همواره برقرار باشند

  • فرهاد افشار ارسالی در

    ای کاش زودتر اطلاع رسانی می کردید ما هم می رفتیم

  • مژده دهقانی ارسالی در

    اینکه تو کرج 2500 نفر برای یک چهره هنری میاد خودش جای شکر داره و میشه اندکی به فرهنگ امید داشت

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی