|

باز جنجال، با ترانه، با کنایه‌، می‌زند بر شنای زنانه

ترانه علیدوستی موج‌سوار نیست و در روز‌هایی که همه از اوکراین می‌گویند او کار خودش را می‌کند، در اینجا نگاهی انداخته‌ایم به ماجرا‌های ترانه.

لینک کوتاه کپی شد

ترانه علیدوستی یک مورد متفاوت و باهوش در میان سلبریتی‌های ایرانی‌ است چه در انتخاب‌هایی که داشته و چه در شکل موضع‌گیری‌های اجتماعی، او عموما به سوژه‌های اجتماعی نوک می‌زند و خیلی وارد جزئیات نمی‌شود. در واقع به اندازه رفتار می‌کند و البته معمولا هم جایی را می‌بیند که بحث‌برانگیز است، از آن اکانت توئیتری‌اش که حالا دیگر رونقی ندارد تا همین مصاحبه‌هایی شبیه آن چه که چند روز پیش در اکران فیلم «اورکا» در آمریکا گذشت.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از برترین ها، گر چه که دیروز حرف‌هایش درباره شنای زنان را تکذیب کرد اما خب آن چند جمله کار خودش را کرد و آن‌ها که باید واکنش نشان دادند، گو این که ترانه علیدوستی اساسا موج‌سوار نیست و در روزهایی که همه از اوکراین و روسیه می‌گویند او کار خودش را می‌کند، در اینجا نگاهی انداخته‌ایم به ماجراهای ترانه.

5582379

روز گذشته، ترانه علیدوستی، بازیگر مطرح سینمای ایران در کنار سحر مصیبی، کارگردان «اورکا» روی فرش قرمز جشنواره سانتا باربارای آمریکا درباره فیلم گفت: این فیلم درباره یک زن ورزشکار ایرانی است که سه رکورد گینس را ثبت کرده اما هویت یک ورزشکار را در کشور خودش ندارد چرا که شنا به طور رسمی برای زنان در ایران ممنوع است و فیلم بر اساس یک شخصیت واقعی و بر مبنای یک داستان واقعی است.

2799575_437

او در واکنش به حواشی مصاحبه‌اش در جشنواره سانتا باربارا گفت: ممنوعیت شنا در عرصه های رسمی و بین الملل برای زنان ایرانی، نظر شخصی من نیست.

داستان فیلم اورکا ست، که وقایع و دیالوگ ها و قوانین وضع شده در آن مستند و مبتنی بر واقعیت است.

ماجرای این ممنوعیت ماجرای زیست قهرمانانی است مثل الهام اصغری.

هشتم مارس، روز جهانی گرامی داشت مبارزات زنان، بر خواهرانم که با سختی اورکا را ساختند مبارک.

ترانه علیدوستی گفته بود که شنا برای زنان در ایران رسماً ممنوع است.

ac-image-KN1587728353br

موضع‌گیری فدراسیون شنا در قبال اظهارات ترانه

شهرناز ورنوس، نایب رئیس بانوان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در واکنش به اظهارات این هنرپیشه سینما به خبرگزاری برنا گفت: ابتدا تشکر می کنم از خانم ترانه علیدوستی که به این رشته علاقه دارند و دغدغه مند هستند ولی بسیار متعجبم چرا با وجود این حجم از دغدغه مندی اخبار مربوط به این رشته را پیگیری نمی کنند. ما در دو سال گذشته که با وجود کرونا تمام استخرها بسته بودند به نوعی فعالیت هایمان را خیلی محدود نکردیم و همین اخیرا فقط در رشته شنا چهار مسابقه را در بخش بانوان به صورت جام و جشنواره برگزار کردیم که اتفاقا استقبال خوبی هم صورت گرفت. روزهای 19 و 20 اسفند ماه سال جاری مسابقات رکوردگیری داریم که بشخصه از خانم علیدوستی دعوت می کنم که بیایند و از نزدیک فعالیت زنان ایران را در رشته شنا تماشا کنند.

ترانه+علیدوستی+

وی افزود: فعالیت بانوان در رشته شنا فقط مربوط به چند سال اخیر نیست، من بشخصه از سال 71 عضو تیم ملی شنای بانوان بودم و حالا هم به عنوان نایب رئیس بانوان فدراسیون به فعالیتم ادامه می دهم. ما حتی در سال 1371 میزبان مسابقات بازیهای کشورهای اسلامی بودیم که شنای بانوان هم در این رویداد حضور داشت و اتفاقا از سایر کشورها نیز در ایران حاضر بودند. حالا اینکه در یکسری مسابقات برون مرزی حضور نداریم به دلیل موازین و شرایطی هست که برای شنا بانوان ایران تعریف شده و این دلیلی بر این نیست که فعالیت بانوان ایران در شنا با مشکلاتی روبرو باشد.

صدای اصولگراها درآمد

روزنامه اصولگرای کیهان در واکنشی تند نوشت: ترانه علیدوســتی روی فرش قرمز جشنواره سانتا باربارای آمریکا مدعی شد که شنا به طور رسمی برای زنان در ایران ممنوع است. اظهارات برخی از چهره‌های مشــهور درباره موضوعاتی که دانش و اطلاعی درباره آن‌ها ندارند، به ســوژه و خوراک رسانه‌های خارجی برای تبلیغ علیه ایران تبدیل می‌شود.

ترانه+علیدوستی

وطن امروز نیز نوشت: اگر ادعای علیدوستی واقعیت داشته باشد و اساسا ورزشکار زن ایرانی هویت نداشته باشد، چگونه پیش از این کیمیا علیزاده موفق به کسب مدال المپیک شد؟ نکته تلخ ماجرا اینجاست که همان کیمیا هم بعد از آن همه توجهی که به او شد و فضایی که خلق شد تا او و دیگر دختران ایران بتوانند در میادین جهانی و المپیک حاضر شوند، بعد از رفتن، حرف‌هایی زد که دل همه را به درد آورد. نمی‌دانیم شاید این خاصیت آب و هوای آن سوی مرزهاست که به محض خروج از ایران، باعث چنین مصاحبه‌هایی می‌شود. در این میان ترانه علیدوستی اساسا حرف غلطی زده و طبیعتا شنونده آن در غرب، تصویری بسیار بسته و عجیب از کشورمان در ذهن خود خواهد ساخت. وقتی این سیاه‌نمایی از سوی یک هنرپیشه ایرانی مطرح ‌شود، دیگر چه انتظاری از منتقد مغرض آن سوی آب می‌توان داشت؟

جنجال‌های گذشته به سبک ترانه 

علیدوستی پس از موفقیت در سریال «شهرزاد» مصاحبه‌ای کرد و در آن به صدا و سیما تاخت. او گفت: «من در تلویزیون بازی نمی‌کنم. ۱۲ سال هم هست که بازی نمی‌کنم. چون معتقدم یک خیانت فرهنگی است. قبلاً هم گفته‌ام. انتخاب کرده‌ام. حتی سریال‌های سطح بالاتر ما نهایتاً دستخوش یک جهت‌گیری بی‌موردی در پخش می‌شوند. من کسانی را که در تلویزیون کار می‌کنند قضاوت نمی‌کنم ولی مردم حق دارند قضاوت کنند.»

nody--1635484955

سال 95 عکسی از او در کنار اصغر فرهادی منتشر شده که در آن آستین پیراهنش آن قدر بالا رفته که نقش یک تتو بر ساعدش شکار عکاسان شده است. او روی دستش نشانی را خالکوبی کرده که مربوط به یکی از جریان های فمینیستی است. جنبش به نام «پروچویس» که حرکتی سیاسی-اجتماعی است و از حق انتخاب زنان برای سقط جنین زنان حمایت می کند. این جنبش معتقد است که سقط جنین باید برای زنان آزاد و در دسترس همه آن ها باشد.

همچنین در سالیان اخیر، از ترانه علیدوستی به عنوان بازیگری یاد می‌شود که خارج از فضای سینما به کنشگری مدنی هم پرداخته. نمونه آن هم فعالیت‌های توئیتری‌ای بود که در حمایت از محکومان امنیتی نظیر نرگس محمدی از خود به نمایش گذاشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی