|

کدبانو جون از الان به فکر ناهار و شام دوشنبه باش؛ پیشنهادم دمپختک و املت قهوه خونه ایه

اگه دلتون میخواد واسه ناهار و شام غذاهای خوشمزه بپزید اما نمیدونید چی درست کنید در این سری از مطالب با ما همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اگه از الان به فکر ناهار شام فردایی اصلا متعجب نشو خیلیا اینجورین. کلا اینکه ناهار و شام چی باشه سوال مهمیه که ذهن خیلی از خانوم ها و آقایونی رو که مسئول درست کردن غذا برای خونواده هستند رو درگیر میکنه پس شما تنها نیستید. دقیقا به همین خاطر ما توی این سری از مطالب قراره هر روز یه پیشنهاد غذایی بهتون بدیم پیشنهادمون برای ناهار فردا دمپختکِ. برای شام هم املت قهوه خونه ای رو براتون در نظر گرفتیم که هم آسون هم خوشمزَس.

دمپختک یه گزینه عالی واسه ناهار

دمپختک یا دمی زردک از غذاهای سنتی مردم تهرانِ که با کمترین مواد اولیه یعنی برنج، زردچوبه، باقلا زرد خشک و پیاز داغ تهیه میشه. در تهیه این غذا از گوشت استفاده نمیشه بنابراین یک غذای گیاهی است و برای کسانی که در استفاده از گوشت محدودیت دارن بسیار مناسبِ.

مواد اولیه لازم برای تهیه دمپختک برای 4 نفر

برنج 3 پیمانه

آب 5 پیمانه

کره 50 گرم

باقالی زرد 250 گرم

پیاز داغ 200 گرم

زردچوبه 1 قاشق مرباخوری پر

روغن مایع به میزان لازم

نمک به میزان لازم

IMG

طرز تهیه دمپختک

1- برنج از ۱ ساعت زودتر با نمک و آب کافی خیس کنید. برای اینکه بدونید چه مقدار آب باید به برنج اضافه کنید هر تعداد پیمانه برنج که داشتید ضربدر ۲ کنید سپس منهای یک کنید بنابراین برای ۳ پیمانه برنج ۵ پیمانه آب لازم دارید. باقالی‌ها را هم از ۴ ساعت جلوتر خیس کنید.

2- یکی از مهم ترین مواد به کار رفته در این غذا پیاز داغِ؛ برای درست کردن پیاز داغ پیازها رو به صورت نگینی خرد کنید بعد آب جوش بیارید وقتی که به نقطه جوش رسید پیازها رو داخلش بریزید در این مرحله آب از جوش می افته منتظر بمونید تا دوباره جوش بیاد وقتی جوش اومد 30 ثانیه زمان بگیرید بعد از 30 ثانیه آبکش کنید وقتی آبش کاملا گرفته شد پیازها رو داخل روغن سرخ کنید. می تونید این مرحله رو حذف کنید اما ریختن پیاز داخل آب جوش باعث میشه پیاز داغی شفاف و شیشه ای داشته باشید.

k

تا 1/3 تابه روغن بریزید یعنی برای 1 کیلو پیاز تقریبا 1 لیتر روغن نیازِ. تابه رو روی حرارت قرار بدید تا گرم بشه حواستون باشه فقط گرم بشه نه اینکه داغ بشه بعد پیازها رو اضافه کنید و داخل تابه صاف کنید در این مرحله اصلا هم نزنید چون آب مینداره و مدت سرخ کردن طولانی تر میشه. وقتی پیازُ روی حرارت گذاشتید دو تا کاسه شیشه ای یا فلزی کاملا خشک و یک آبکش فلزی کنار دستتون بذارید. پیاز همیشه از دیواره های تابه شروع به رنگ گرفتن میکنه وقتی به این مرحله رسید مدام هم بزنید تا پیازها یک دست طلایی بشن.

به گزارش شایانیوز وقتی پیازها طلایی شدن و خواستید از روی حرارت بردارید یک قاشق سوپخوری آب یخ یا ترکیب آب یخ و زعفران یا زردچوبه رو به مرکز تابه اضافه کنید (برای نیم کیلو پیاز یک قاشق سوپخوری آب کافیه) این کار باعث میشه حرارت در کل تابه یک دست بشه و پیازها در یک لحظه رنگی یک دست به خودشون بگیرن و پختشون یکنواخت بشه همچنین باعث خشک شدن پیاز داغ میشه وقتی آب اضافه کردید سریع هم بزنید و از روی حرارت بردارید. پیازُ روی توری فلزی بریزید سریع پخش کنید چون اگر روی هم انباشته بشن خمیر میشه. بعد از اینکه روغنش جدا شد توری رو بردارید و روی کاسه دیگه ای قرار بدید چون بخار روغن هم باعث خمیر شدن پیاز داغ میشه.

Y

3- وقتی برنجتون خیس خورد آبشُ کنار بذارید داخل یک قابلمه 2 قاشق روغن یا کره بریزید برنج + زردچوبه + نصف پیاز داغ روی حرارت 5 دقیقه تفت بدید تو این مدت بالا سرش باشید و مرتب هم بزنید با این کار مقاومت برنج زیاد میشه. بعد باقالی رو که از قبل خیس کردید رو بهش اضافه کنید. آب برنج رو هم بزارید تا جوش بیاد بعد از 5 دقیقه آب جوش رو به برنج اضافه کنید حواستون باشه اگه آب سرد باشه چون برنج داغِ بهش شوک وارد میشه و خُرد میشه. وقتی آب برنج کشیده شده شد کره رو اضافه کنید بعد زیرش شعله پخش کن بزارید اجازه دهید روی حرارت متوسط حدود نیم ساعت بماند تا دم بکشد.

زمانی که پلو آماده شد در ظرف مورد نظر بکشیدش و بقیه پیاز داغ با کمی از پلو مخلوط کنید و سرو کنید. این غذا معمولا با سالاد شیرازی سرو می‌شود. بعضی از افراد در کنار دمپختک از نیمرو هم استفاده می‌کنند که در این صورت هم ترکیب خوشمره‌ای می‌شود.

U

اگه دنبال یه غذای آسون واسه شام هستی، از املت قهوه خونه ای غافل نشو

املت قهوه خونه ای یه غذای بی نهایت خوشمزَس که  پایه اصلیش ربِ بنابراین برای تهیه این املت به هیچ عنوان گوجه فرنگی رو جایگزین رب نکنید. طرز تهیه املت قهوه خانه‌ای خیلی ساده است، اما یکسری نکات ریز دارد که باید رعایت کنید تا در نهایت یک املت خوشمزه داشته باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه املت قهوه خانه‌ای مخصوص۴ نفر

تخم مرغ ۴ عدد

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری پر

روغن مایع ۱/۲ پیمانه

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

نمک به میزان لازم

فلفل سیاه به میزان لازم

فلفل قرمز به میزان لازم

T

طرز تهیه املت قهوه خانه‌ای

۱- اولین نکته در خصوص تهیه املت قهوه خونه‌ای انتخاب تابه مناسبِ باید تابه‌ای رو انتخاب کنید که نازک باشه و دیواره‌های کوتاهی داشته باشه.

۲- تابه رو روی حرارت زیاد بذارید بعد روغن رو اضافه کنید به این نکته توجه داشته باشید که یکی از ترفند‌های خوشمزه شدن هر املتی میزانی روغنشِ کلا املت غذای پر روغنی است بنابراین در اضافه کردن روغن تا حدودی باید دست و دلباز باشید.

۳- ربُ به روغن اضافه کنید و روی حرارت بالا تفت بدید تا رنگش تغییر کنه. رب وقتی آمادَس که رنگش سرخ‌تر بشه و حالت تکه تکه پیدا کنه. وقتی که رب به این مرحله رسید نمک + زردچوبه + فلفل سیاه + فلفل قرمز اضافه کنید.

۴- در نهایت تخم مرغ‌ها رو یکی یکی بهش اضافه کنید و پس از اینکه همه تخم مرغ رو زدید شروع به هم زدن کنید. حواستون باشهاز قبل تخم مرغ‌ها رو از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط بشه. ۳ تا ۴ دقیقه دیگه املتتون آمادَس در این مرحله نباید زیاد روی حرارت بمونه چون سفت میشه.

عکس شاخص از صفحه tarra_cookies

اگه تو شام و ناهار فرداتون موندید صفحه پیشنهاد سرآشپز شایانیوز را دنبال کنید.

W

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی