|

بی‌اعتنایی بازار خودرو به وعده ارزانی وزیر صمت!

وزیر صمت ماه گذشته وعده جدیدی مبنی‌بر کاهش قیمت خودرو مطرح کرد؛ اما بازار خودرو که اعتنایی به وعده‌های وزیر نکرد.

لینک کوتاه کپی شد

از زمانی که عباس‌علی‌آبادی سکان وزارت صمت را برعهده گرفت، وعده‌های بسیاری از او در زمینه بهبود وضعیت بازار خودرو همانند مقام پیشین این وزارتخانه یعنی رضا فاطمی‌امین شنیده می‌شود.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، فاطمی‌امین پس از عملی نکردن وعده واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱، سرانجام در خرداد ماه سال جاری با استیضاح نمایندگان مجلس کنار گذاشته شد و علی‌آبادی این مقام را با وعده واردات ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری برعهده گرفت.

دیری نگذشت که شخص علی‌آبادی از امکان‌پذیر نبودن اجرای این طرح آگاه شد و این‌بار، وعده واردات ۶۰ هزار دستگاه خودرو را بیان کرد که البته با وجود اینکه کمتر از دو ماه تا پایان سال باقی است، این وعده هم عملی نخواهد شد.

خودرو نخرید، ارزان می‌شود!

وزیر صمت و سایر مسئولان دولت پس از اینکه توانستند بازار خودرو را حدود ۱۰ ماه به وسیله خبر درمانی واردات خودرو ثابت نگه دارند، با نزدیک شدن به بازار شب عید، افزایش نسبی تقاضا و مشخص شدن وعده‌های توخالی‌شان احساس خطر کردند و بار دیگر ارزان شدن قیمت خودرو در بازار را به مردم قول دادند.

وزیر صمت یک ماه پیش در تاریخ ۳ دی ۱۴۰۲ اعلام کرد: تصویب کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی کمک بسیار خوبی برای تعادل قیمت خواهد کرد و می‌تواند بازار را به شدت مدیریت کند. اما این بار جواب بازار چه بود؟

3-ezgif.com-webp-to-jpg-converter

جدول فوق به وضوح نشان می‌دهد که علی‌رغم تصویب کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی، قیمت خودرو علاوه‌بر اینکه اعتنایی به خبر فوق نداشت، بلکه در اغلب موارد از حدود ۹ درصد الی ۲۴ درصد افزایش را تجربه کرده است.

در بازار خودروهای داخلی، پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پاناروما یکی از بیشترین افزایش قیمت‌ها را داشت و توانست با رشد ۱۴ درصدی به اندازه ۷۵ میلیون تومان گران شده و به نرخ ۶۱۰ میلیون تومان برسد. دیگر خودروهای بازار هم حدود ۹ درصد تا ۱۱ درصد رشد قیمت را تجربه کردند.

میزان رشد قیمت در بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی به مراتب بیشتر به نظر می‌رسد، اما به دلیل اینکه داده خودروهای وارداتی چندان کامل نیست، تنها وضعیت خودروهای مونتاژی بررسی می‌شود. میزان افزایش قیمت در بازار مونتاژی‌ها چشم‌گیرتر از داخلی‌های بازار است.

جک S۵ نیوفیس یکی از محبوب‌ترین خودروهای مونتاژی بازار به شمار می‌رود که رکورد افزایش قیمت در بازار مونتاژی‌ها را نصیب خود کرد. این کراس‌اوور چینی با رشد ۲۴ درصد یا ۳۲۶ میلیون تومانی از تاریخ ۳ دی تا ۳ بهمن، به قیمت باورنکردنی یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان برسد.

در مقام دوم دیگنیتی پرستیژ قرار می‌گیرد که هرچند مبلغ رشد آن بالاتر است، اما از لحاظ درصدی در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد. کراس‌اوور مونتاژی بهمن موتور ۳۷۰ میلیون تومان یا به اصطلاح دیگر ۱۹ درصد گران شد و به کانال دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید.

وعده خودروهای برقی به کجا رسید؟

در کنار این وعده‌ها، وزیر صمت قول برقی‌سازی صنعت خودرو و تقویت زیرساخت مورد نیاز این نوع خودروها را بیان کرد که فعلاً آمار دقیقی از تعداد جایگاه‌های شارژ سریع افتتاح شده در دسترس نیست؛ اما با توجه به وضعیت واردات خودرو به نظر نمی‌رسد که تعداد جایگاه‌های شارژ سریع افتتاح شده چندان قابل قبول باشد.

با وجود اینکه از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای نو و کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی تا یک درصد، ۱۰ روز می‌گذرد انتظار می‌رفت که حداقل واردات خودروهای برقی تسهیل پیدا کند، اما فعلاً خبری نیست و طبق آخرین آمار موجود، تعداد خودروهای وارد شده به کشور حتی به ۱۰ هزار دستگاه هم نمی‌رسد.

حال آنکه کمبود برق و ناترازی موجود در بخش مصرف انرژی کشور، یکی دیگر از مشکلات اساسی ورود این نوع خودروها به کشور بوده و معلوم نیست که با این همه قول و وعده‌های عملی نشده دولت‌مردان، وزارت انرژی چگونه می‌خواهد از عهده تأمین برق مورد نیاز این خودروها برآید؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی