|

وضعیت قرمز است، محدودیت‌ها برمی‌گردد؟

در استان‌هایی که شهر‌های دارای وضعیت قرمز دارند، با پیشنهاد ستاد استانی به وزیر کشور و وزیر بهداشت و موافقت رئیس جمهور، محدودیت‌های لازم…

لینک کوتاه کپی شد
به گفته رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز گذشته، قرار است «ترتیباتی اتخاذ شود تا از ۱۵ تیرماه تا پایان ماه، ماسک زدن در مکان‌هایی که تجمع وجود دارد یا سرپوشیده است، الزامی شود.» طبق سخنان حجت الاسلام حسن روحانی، این مصوبه می‌تواند در صورت ضرورت تا مرداد هم تمدید شود و بر این اساس، طبق مصوبه ستاد، در استان‌هایی که شهر‌های دارای وضعیت قرمز دارند، با پیشنهاد ستاد استانی به وزیر کشور و وزیر بهداشت و موافقت رئیس جمهور، محدودیت‌های لازم به مدت یک هفته اعمال می‌شود و درصورت لزوم تمدید خواهد شد. با این تفاصیل، طبق تفسیر اظهارات رئیس جمهور، مشهد هم، همه شرایط را برای اعمال مجدد محدودیت‌ها داراست. حال کیفیت این کار چگونه باشد، مسئولان باید بنشینند دور میز و درباره آن تصمیم بگیرند.

خودمان خواستیم!

همه نشانه‌های این چند هفته در مشهد و ماندن آن در وضعیت قرمز، با روندی روبه رشد، نشان می‌دهد رعایت قوانین و پروتکل‌های بهداشتی در شهر، آن گونه که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شود؛ بسیاری از شهروندان از ماسک استفاده نمی‌کنند، حضور در تجمعات شلوغ همانند مراسم عزا و عروسی کم کم دارد به روال عادی خود بر‌ می‌گردد. اتوبوس ها، تاکسی‌های با حداکثر ظرفیت و بدون رعایت فاصله، میان مسافران درحال تردد هستند و فقط تاحدودی در مترو مقررات رعایت می‌شود. پارک‌ها مدتی است که شلوغ و پرازدحام است. در برخی شهربازی‌ها رعایت پروتکل بهداشتی هیچ معنایی ندارد و ادارات نیز طبق روال عادی به کار خود ادامه می‌دهند، یعنی در بسیاری از موارد نه ارباب رجوع و نه کارمندان ماسک ندارند و مشاهدات عینی خبرنگار ما نیز حاکی از رعایت نصفه نیمه اصول بهداشتی در برخی ادارات است.

مسئولان چه می‌گویند؟

دیروز رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، با انتقاد از بی توجهی به رعایت بهداشت، اعلام کرد: اگر مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، با کمبود تخت بیمارستانی مواجه می‌شویم. وی به «خانه ملت» گفت که با این وضعیت ممکن است به شرایط قرمز در اکثر استان‌ها برسیم. در میان این هشدارها، حسینعلی شهریاری، تلاش کرد با این عبارات، توجه مردم را به وضعیت نامناسب کادر درمان جلب کند؛ «کادر درمانی ۵ ماه است به طور مداوم در حال خدمات رسانی به مردم است و تعداد زیادی از آن‌ها هم جان خود را در این مسیر از دست داده اند.»

وضعیت قرمز است، محدودیت‌ها برمی‌گردد؟ محدویت‌ها اعمال می‌شود

مسئول کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار ما از قطعی بودن بازگشت محدودیت‌های کرونایی در مشهد خبر داد و گفت: با هماهنگی ستاد ملی و ستاد استانی مبارزه با کرونا، پیشنهاد‌هایی برای ایجاد محدودیت‌ها آماده شده است و بعد از برگزاری جلسه استانی، این پیشنهاد‌ها در اختیار ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار خواهد گرفت.
دکتر حمیدرضا رحیمی بدون اشاره به ابعاد و زوایای پیشنهاد‌های تدوین شده بیان کرد: این محدودیت‌ها به ویژه برای دستگاه‌های پرتردد شهروندان، با سخت گیری بیشتری اجرا خواهد شد. درباره تمدید محدودیت‌ها نیز ستاد استانی کرونا تصمیم گیری خواهد کرد. پیگیری خبرنگار ما از دستگاه‌های ذی ربط برای اطلاع از محدودیت‌های ترافیکی و حمل ونقل، اعمال محدودیت در پارک ها، اماکن عمومی، ادارات و ... به جایی نرسید و مسئولان مربوط ترجیح دادند اخبار این محدودیت‌ها از طریق ستاد استانی مقابله با کرونا اطلاع رسانی شود.
روز گذشته همچنین بنا بر اعلام وزارت بهداشت، ۲۴۸۹ شناسایی جدید از ابتلا به کووید ۱۹ به ثبت رسید تا شمار مبتلایان در مجموع به ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر برسید. روز گذشته همچنین ۱۴۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند تا شمار جان باختگان در کشورمان در عدد ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر ثبت شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی