|

تمساح خونی؛ کمدی‌ای که جایش در سینمای ایران خالی بود/ ظهور جواد عزتی در قامت کارگردان

جواد عزتی در نخستین تجربه خود به عنوان یک کارگردان تمساح خونی را خلق می‌کند که به عنوان یک کمدی تراز جایش در سینمای ایران خالی بود.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- جواد عزتی مدتی است با بازی در فیلم‌های شبکه نمایش خانگی، به عنوان یکی از ستاره‌های این حوزه بدل شده است و سال‌هاست که با بازیگری خود در سطح نخست سینمای ایران خوش می‌درخشد. او این‌بار تصمیم گرفت کوله‌بار تجربه خود را وارد حوزه کارگردانی کرده و شانسش را امتحان کند که البته نتیجه آن شد یک سیمرغ از مهمترین جشنواره فیلم ایران.

چهره مطرح فجر 42

عزتی در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر به عنوان یک کارگردان روی سن رفت و سیمرغ بلورین بهترین کارگردان نگاه نو (فیلم اول) را از آن خود کرد. فیلمش «تمساح خونی» از همان زمان اکران در جشنواره به گونه‌ای مورد استقبال قرار گرفت که به سانس فوق‌العاده رسید و تحسین مخاطبان و منتقدان سینمای ایران را برانگیخت؛ از همان ایام نیز گمانه‌زنی‌ها برای تبدیل شدن این اثر به پرفروش‌ترین فیلم ۱۴۰۳ آغاز شد. البته اگر پخش قاچاق و غیرقانونی که در یک سال اخیر بسیار به چشم خورده، گریبان آن را نگیرد!

e9a39ea5

تمساح خونی اکنون که روی پرده قرار دارد نیز با التفات و توجه سینما دوستان روبه‌روشده و تنها در نخستین روز اکران(شانزدهم اسفند ۱۴۰۲) با 18 هزار مخاطب به فروش یک میلیاردی رسیده است که این خود نیز ثبت یک رکورد تازه است.

چهره مطرح فجر امسال در نخستین فیلمی که کارگردانی کرده است با کمک یک تیم بدلکاری حرفه‌ای موفق شد سکانس‌های اکشن به نسبت خوبی را برای مخاطب به نمایش بگذارد که سطح سینمای ایران را در زمینه تعقیب و‌ گریزهای خیابانی ارتقا می‌دهد‌.

12290302_327

تمساح خونی که از ریتم میفتد

این اثر با ریتم تندی آغاز شده که تا بیش از نیمی از فیلم نیز ادامه دارد و پس از آن از ریتم میفتد؛ در نیمه دوم فیلم دیگر خبری از آن انرژی و هیجان اولیه نیست. درواقع مخاطب در بخش میانی فیلم با حجم زیادی از شوخی‌های ناب مواجه شده و در اصطلاح از خنده‌روده‌بر می‌شود. اما این طنازی‌ها تنها تا میانه فیلم ادامه دارد و پس از آن سالن در سکوت فرو می‌رود. گویی فیلمنا‌مه‌نویس «حال ادامه دادن نداشته است» و شوخی‌هایش ته می‌کشد.

1.1

عزتی در نخستین تجربه خود به عنوان یک کارگردان اثری را خلق می‌کند که به عنوان یک کمدی تراز جایش در سینمای ایران خالی بود؛ تمساح خونی کمدی استانداردی است که توسط بازیگری ساخته می‌شود که برای اولین بار پشت دوربین قرار می‌گیرد و طعم کارگردانی را می‌چشد. کاری که سال‌هاست کمتر به چشم می‌خورد و همین نکته ارزش آن را دوچندان می‌کند. 

زوج جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر با آن بده بستان‌های کلامی که در تصویر نیز هویداست، خالق صحنه‌های طنز بسیاری می‌شوند که امان مخاطب را می‌برد. قصه این اثر با بازی سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و البته با حضور افتخاری: پژمان جمشیدی، کامبیز دیرباز، مهدی حسینی‌نیا، مهران غفوریان، هومن حاجی‌عبداللهی پیش می‌رود.

1111

تمساح خونی؛ روایت پول‌های بادآورده که از کف می‌روند

داستان تمساح خونی از آنجا آغاز می‌شود که پول هنگفتی به مدت 24 ساعت نزد دو جوان آس و پاس به امانت می‌ماند و آن‌ها در سودای رسیدن به سرمایه و ورود به دنیای مرفهین آن را وارد قمار می‌کنند تا یک شبه بتوانند مال و منالی را جذب کنند و همینطور هم می‌شود. این دو فرد، برنده بازی می‌شوند اما در ادامه با چالش‌هایی مواجه می‌شوند که این پول بادآورده از کفشان می‌رود…

Temsah-Khooni

عنوان این فیلم از بازی پوکر عاریه گرفته شده است؛ درواقع تمساح خونی در بازی پوکر یک اصطلاح است و به بازیکنی گفته می‌شود که بتواند در شرایطی که بازی بر ضد اوست و با فشار زیاد بازی می‌‌کند، استقامت داشته باشد و از بازی کناره گیری نکند. تمساح خونی در پوکر یک تکنیک نیست بلکه یک نگرش است. حال بازیکنان می‌‌توانند با این نگرش در هر شرایطی در بازی بمانند و شرایط را بهبود ببخشند. آن‌ها با پرورش این اصطلاح می‌‌توانند مهارت و تجربه کسب کنند، احساسات خود را کنترل کنند و همیشه در پی بهبود بازی خود باشند.

این تسلط بر بازی و نگرش، در شخصیت اول فیلم نمایان می‌شود؛ هومن(جواد عزتی) هم در حین بازی پوکر و هم پس از برد و شروع بازی جدید که برای حفظ پول‌های به دست آمده می‌جنگد نگرش خود را نشان می‌دهد و سعی می‌کند با وجود ترس و اضطراب بر جریان پیش آمده تسلط داشته باشد تا بهترین نتیجه را کسب کند و در این صورت تا آخرین لحظه در بازی باقی می‌ماند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی