|

پیش بینی هواشناسی امروز دوشنبه 23 فروردین/ باران و وزش باد شدید

​سازمان هواشناسی از بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید طی امروز تا جمعه ۲۷ فروردین در ۲۸ استان کشور خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

سازمان هواشناسی از بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید طی امروز تا جمعه ۲۷ فروردین در ۲۸ استان کشور خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، شرق مازندران و یزد رگبار و رعد و برق به همراه وزش باد شدید موقتی پیش بینی شده است.

درساعات بعدازظهر امروز در برخی مناطق استان‌های کرمان، فارس، اصفهان، مرکزی، زنجان، اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی بارش پراکنده و وزش باد پیش بینی می‌شود.

فردا سه شنبه 24 فروردین بجز خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان و چهارشنبه بجز خراسان‌شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، زنجان، همدان ،کردستان، کرمانشاه و ایلام در سایر مناطق کشور در برخی ساعات رگبار باران و رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز پنج شنبه 26 فروردین در نوار شرقی کشور و روز جمعه در شمال شرق سواحل شمالی و اردبیل با رشد تداوم دارد. همچنین روز چهارشنبه غرب خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.

پیش بینی وضعیت جوی کردستان​

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان با اشاره به کاهش ۲۹ درصدی میزان بارش‌ها در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و اینکه فصل بارندگی رو به اتمام است، پیش بینی می‌کنیم که سال کم‌آبی را پیش‌رو داشته باشیم.

علی پناهی روز دوشنبه اظهار داشت: در مجموع میانگین بارندگی‌های کردستان از آغاز سال زراعی جاری(اول مهر پارسال) تاکنون ۲۸۲ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته(۳۹۸ میلی متر) ۲۹ درصد و در مقایسه با بلندمدت (۲۵ تا ۳۰ سال قبل) حدود ۳۵۲ میلی متر، ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را شهرهای بیجار و دیواندره با ۳۹ درصد داشتند، افزود: شهرهای مریوان با ۳۲ درصد، قروه ۳۱، کامیاران ۳۰، بانه ۲۶، دهگلان ۲۴، سقز و سروآباد ۲۰ و سنندج با ۱۵ درصد در جایگاه‌های بعدی کمترین بارش قرار دارند.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان ادامه داد: بیشترین کاهش بارندگی نسبت به دوره بلندمدت را شهر سروآباد با ۳۶ درصد به خود اختصاص داده و پس از آن شهرهای کامیاران با ۳۱ درصد، مریوان ۲۹، قروه ۲۸، بیجار ۲۳، بانه ۲۲، دهگلان ۲۰، سنندج ۱۸ و سقز با ۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان بارش (به صورت پهنه‌ای) ‌را در سال زراعی جاری شهرستان بانه با ۴۲۹ میلی متر داشته است، اضافه کرد: در این مدت شهرستان‌های مریوان ۴۲۷ میلی متر، سروآباد ۳۹۰، دیواندره ۳۳۶، سقز ۳۳۳، کامیاران ۳۰۰، سنندج ۲۹۵، دهگلان ۲۰۶، قروه ۱۷۲ و بیجار  ۱۵۹ میلی‌متر بارندگی داشتند.

پناهی سردترین دمای گزارش شده در زمستان سال گذشته را هم در شهر سقز با دمای منفی ۲۳.۳ درجه سانتی گراد و گرمترین دما را هم شهر سنندج با دمای ۲۱.۹ درجه سانتی گراد اعلام کرد و گفت: بالاترین میانگین دما در فصل زمستان سال گذشته مربوط به شهر کامیاران با ۵.۲ درجه سانتی گراد و کمترین میانگین دما منفی چهار دهم درجه سانتی گراد در شهر زرینه بوده که این نشان می‌دهد زمستان گرمی را در سال گذشته تجربه کردیم.

کمترین دمای به ثبت رسیده را شهر سقز با دمای منفی ۳۶ درجه در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۰ داشته و گرمترین دما را هم شهر سنندج با دمای ۴۴ درجه سانتی گراد در روزهای ۲۴ و ۲۵ تیرماه سال ۱۳۶۰ تجربه کرده است

وی یادآور شد: تاکنون در ایستگاه‌های اصلی در دوره بلندمدت، کمترین دمای به ثبت رسیده را شهر سقز با دمای منفی ۳۶ درجه سانتی گراد در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۰ داشته و گرمترین دما را هم شهر سنندج با دمای ۴۴ درجه سانتی گراد در روزهای ۲۴ و ۲۵ تیرماه سال ۱۳۶۰ تجربه کرده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان با اشاره به وضعیت دمای استان در سال جاری تاکنون و اظهار داشت: از یکم فروردین ماه امسال تاکنون شهر دهگلان با دمای منفی ۱۰ درجه سانتی گراد در روز نهم فروردین ماه سردترین نقطه و سلین اورامان با دمای ۳۱ درجه سانتی گراد در ۲۱ فروردین گرمترین نقطه استان بودند.

وی در مورد وضعیت دمای شهر سنندج مرکز استان هم گفت: سنندج در روز هشتم فروردین ماه امسال با دمای منفی ۲ درجه سردترین و در ۱۸ فروردین ماه با دمای ۲۵ درجه سانتی گراد گرمترین دما را تاکنون داشته است.

اداره کل هواشناسی کردستان دارای ۲۲ ایستگاه هواشناسی شامل ۹ ایستگاه سینوپتیک (هر ساعت یک بار تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود) و ۱۳ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۷۹ ایستگاه باران‌سنجی و سه ایستگاه جاده‌ای است و این ایستگاه‌ها در طول شبانه روز پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری و ثبت می‌کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی