|

انتقاد روحانی از دخالت مجلس

افزایش جدال سیاسی بین دولت و مجلس

با ارائه لایحه بودجه 1400 از سوی دولت به مجلس، تنش‌ها بین دولت و مجلس بیشتر شده است. روز گذشته حسن روحانی به شدت از عملکرد نمایندگان در…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بعد از ارائه لایحه بودجه 1400 از سوی دولت به مجلس، در روزهای گذشته تنش به دولت دوازدهم و مجلس دوره یازدهم به اوج خود رسیده است. روز گذشته حسن روحانی به تندی از تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه 1400 توسط نمایندگان انتقاد و تاکید کرد: «بودجه جای اعداد و ارقام و محاسبه و قانو‌ن‌گذاری سال آینده و حساب و کتاب است. جای شعار نیست که من شعار بدهم یا آن‌ها شعار بدهند، چه فایده دارد.»

روحانی با اشاره به این که تغییرات انجام شده در بودجه توسط مجلس موجب کاهش ارزش پول ملی می‌شود، خطاب به نمایندگان گفت: «ما نفت را بر مبنای 11 هزار و 500 حساب کردیم، شما قیت دلار را 17/500 حساب کردید. این‌که خیلی ساده است آدم از ارزش پول ملی کم کند. شما 6000 تومان از ارزش پول ملی کم کردید تا حساب و کتاب‌تان جور باشد.»

انتقاد محمود واعظی از عملکرد مجلس

بعد از اظهارات تند حسن روحانی درباره عملکرد مجلس در لایحه بودجه، رییس دفتر رییس جمهوری هم در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از نمایندگان مجلس انتقاد کرد. محمود واعظی ضمن بیان این‌که لایحه بودجه به ابزاری برای حمله به دولت در مجلس تبدیل شده است، افزود: « حدود 40 سال است دولت‌های مختلف به مجالس بودجه می‌دهند. این اولین سالی است که بعد از انقلاب شاهد این هستیم از روزی که بودجه را فرستادیم نمایندگان همین‌طور دارند مصاحبه و تبلیغ می‌کنند.» البته واعظی در ادامه به سفرهای استانی و دخالت نمایندگان در امور اجرایی اشاره و گفت «کسانی که می‌خواهند کار اجرایی بکنند اشتباهی به مجلس رفته‌اند.»

بسیاری از کارشناسان بعد از ارائه لایحه بودجه 1400 به مجلس پیش‌بینی می‌کردند دولت و مجلس بر سر لایحه بودجه اختلافات زیادی خواهند داشت. حتی برخی‌ها هم از احتمال رد شدن کلیات لایحه بودجه در مجلس حرف می‌زدند. البته به نظر می‌رسد حالا مجلس با وجود تصویب لایحه بودجه 1400 تصمیم به ایجاد تغییرات اساسی در آن گرفته که این مسئله برای دولت روحانی غیرقابل پذیرش است.

دعوای دولت و مجلس بر سر بودجه به کجا می‌رسد؟

صرف‌نظر از جدال‌های جناحی مجلس و دولت، بسیاری از کارشناسان لایحه بودجه 1400 ارائه شده توسط دولت را دارای نقاط ضعف قابل توجهی می‌دانند. یکی از مهم‌ترین نقدها به بودجه 1400 پیش‌بینی فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در سال آتی است که رشد زیادی نسبت به فروش فعلی نفت دارد. به گفته بسیاری حتی در صورت رفع کامل تحریم‌ها، احتمال فروش مقدار نفت پیش‌بینی شده توسط دولت دور از انتظار است. در نتیجه دولت احتمالا در سال بعدی با کسری بودجه روبرو شده و مجبور به استقراض خواهد شد.

در واقع یکی از دلایل مخالفت نمایندگان مجلس اصول‌گرا غیرواقعی بودن تخمین دولت درباره میزان فروش نفت در 1400 و کسری بودجه ناشی از آن است. از آن جایی که نمایندگان مجلس، اصول‌گراها  را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 می‌دانند به نظر آن‌ها لایحه بودجه دولت فعلی ممکن است دولت اصول‌گرای بعدی را با مشکلات زیادی روبرو کند.

البته با وجود وارد بودن انتقاداتی به لایحه بودجه 1400 به نظر می‌رسد اختلاف مجلس با دولت بر سر بودجه بیشتر ناشی از تعارض منافع جناحی است که احتمالا به مجمع تشخیص مصلحت نظام حل کشیده خواهد شد. در ماه‌های گذشته نمایندگان و رییس مجلس بر سر موضوعات مختلف از دولت انتقاد کرده‌اند و دولت هم در مقابل عملکرد مجلس را مورد نقد قرار داده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی