|

کدبانو جون از الان به فکر ناهار و شام چهارشنبه باش؛ پیشنهادم ماکارونی و املت شاپوریه

اگه جزء افرادی هستید که هر روز از خودتون میپرسید فردا غذا چی درست کنیم در این سری از مطالب با ما همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- تا حالا به این فکر کردید که چرا مامانا و باباهایی که مسئول درست کردن غذا برای خونواده هستند یکی از مهم ترین دغدغه هاشون اینِ که ناهار و شام چی بپزن؟ وعده های اصلی غذا علاوه بر اینکه از جهت تامین منایع مورد نیاز بدن بسیار مهم هستند از جهت روانشناسی هم بسیار حائز اهمیت می باشند. چرا که این روزا خیلیا فقط موقع غذا خوردن دور هم جمع میشن پس خیلی مهم که به وعده های غذایی مون فکر کنیم تا بتونیم علاوه بر داشتن یه وعده سالم و خوشمزه تایم لذت بخشی رو هم در کنار هم سپری کنیم.

اگه شما هم جزء افرادی هستید که هر روز به این فکر می کنید که شام و ناهار چی درست کنید لطفا توی این بخش با ما همراه باشید چون کلی منوی جور واجور ایرانی و فرنگی براتون در نظر گرفتیم.

ماکارونی یه غذای خوشمزه که باب میل بچه هاس

ماکارونی یک غذای بین المللیه که تقریبا تو همه کشور‌ها سرو میشه اما خواستگاه اصلیش ایتالیا است. ایرانی‌ها معمولا ماکارونی رو دم میذارن اما شیوه صحیح طبخش به این صورت نیست بلکه باید به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه در آب در حال جوش بریزیدِش بعد آبکش کنید و با مواد گوشتی و ... سرو کنید.

m

مواد اولیه لازم برای تهیه ماکارونی برای 4 نفر

ماکارونی رشته‌ای یا فرمی ۵۰۰ گرم

گوشت چرخ شده ۲۵۰ گرم

قرص استاک گوشت 1 عدد

پیاز بزرگ ۱ عدد

سیر له شده 2 حبه

سیب زمینی متوسط 2 عدد

فلفل دلمه‌ای رنگی 1 عدد

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری

زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری

فلفل قرمز ۱/۲ قاشق چایخوری

پودر کاری 1/2 قاشق چایخوری

پودر آویشن ۱ قاشق چایخوری

روغن مایع به میزان لازم

نمک به میزان لازم

طرز تهیه ماکارونی

1- داخل تابه‌ای ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید بعد گوشت چرخ شده + فلفل سیاه + فلفل قرمز + زردچوبه + نمک + پودر کاری + پیاز نگینی خرد شده + سیر له شده رو اضافه کنید حدود ۱۵ دقیقه تفت بدید بعد ربی که از قبل تفت دادید بهش اضافه کنید. نصف پیمانه آب جوش و قرص استاک رو اضافه کنید چند دقیقه ای در ظرف بذارید تا گوشت بپزه.

arsna

2- سیب زمینی‌ها رو به صورت نگینی درشت خرد کنید بعد اون ها رو توی آب سرد بریزید و به مدت ۱ ساعت داخل یخچال قرار بدید سپس آبش عوض کنید مجدد آب سرد توش بریزید و بذارید داخل یخچال. ۲ تا ۳ بار این کار رو تکرار کنید عوض کردن آب سیب زمینی باعث میشه نشاسته اضافَش گرفته بشه. در نهایت سیب زمینی ها رو سرخ کنید.

3- فلفل دلمه ای ها رو به صورت نگینی خرد کنید هر وقت خواستید از چند رنگ فلفل دلمه ای استفاده کنید حتما در کنار سایر رنگ ها از رنگ سبز استفاده کنید چون طعم قوی تری داره.

IM

4- به گزارش شایانیوز در نهایت سیب زمینی و فلفل دلمه ای رو هم به تابه حاوی گوشت اضافه کنید حدود 4 تا 5 دقیقه تفت بدید تا مزه ها کاملا به خُرد هم برن اگر احساس کردید که ربِش کمِ حتما رب تفت داده شده اضافه کنید. آخر سر که خواستید از روی حرارت بردارید مقداری آویشن بهش اضافه کنید.

5- در یک قابلمه آب جوش بیارید، مقداری نمک توش بریزید بعد ماکارونی رو به آب در حال جوش اضافه کنید به این نکته توجه داشته باشید که قابلمه باید نسبت به حجم ماکارونی‌ها بزرگ‌تر باشه تا ماکارونی در فرآیند جوشیدن جا داشته باشه. هنگامی که ماکارونی رو در آب جوش ریختید مرتب اون با چنگال هم بزنید تا رشته‌هاش به هم نچسبه. داخل آب به هیچ عنوان روغن اضافه نکنید چون باعث میشه سس به خوبی به خرد ماکارونی نره.

t

ماکارونی‌ها بسته به ضخامت مدت زمان پخت متفاوتی دارن، ولی معمولا بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه کافیه. وقتی زمان آبکشی رسید اون ها رو در سبد ریخته و کمی آب ولرم روش بریزید تا بعد از دم کشیدن به هم نچسبن اگه آب سرد بریزید رشته های ماکارونی سفت میشه. علاوه بر زمان بندی موقعی که ماکارونی آماده آبکش کردن میشه یه سری نشونه هایی داره مثلا اینکه وقتی رشته ماکارونی دستتون می گیرید کاملا تا میشه یا وقتی اون میشکونید رنگ داخل و بیرونش یکیه اگه نپخته باشه رنگ داخلش روشن تره.

6- کف قابلمه روغن بریزید و ته دیگ دلخواهتون قرار بدید بعد به صورت لایه لایه ماکارونی و مایه ماکارونی رو توی قابلمه بریزید. به این ترتیب که در لایه اول ماکارونی، لایه دوم مایه ماکارونی و به همین ترتیب تا آخر ادامه بدید. مدت زمان دم کشیدن ماکارونی و برشته شدن ته دیگ سیب زمینی بستگی به ضخامت کف قابلمه داره ولی معمولا ۳۰ الی ۴۰ دقیقه کافیه. موقعی که ماکارونی رو دم گذاشتید بعد از ۱۰ دقیقه حتما ۱/۲ پیمانه آب بهش اضافه کنید. این کار باعث میشه ماکارونی خوب بخار کنه و هنگام سرو بافتی نرم و لطیف داشته باشه.

mah

املت شاپوری یه غذای آسون و جدید واسه شام

املت شاپوری یه غذای خوشمزَس که از ترکیب تخم مرغ، رب و لوبیای پخته تهیه میشه. این غذا توسط قهوه چی ای لاهیجانی به نام شاپور ابداع شد و کم کم در سراسر ایران معروف شد. البته ایشون بیشتر برای وعده صبحانه سرو میشن اما شما میتونید این املت خوشمزه رو به عنوان یه شام سبک و خوشمزه سرو کنید.

ted

مواد اولیه لازم برای تهیه املت شاپوری برای 4 نفر

لوبیا پخته 2 پیمانه

رب گوجه 2 قاشق غذاخوری

روغن مایع 1/2 پیمانه

تخم مرغ 5 عدد

آب 1 پیمانه

فلفل سیاه به میزان لازم

گلپر به میزان لازم

نمک به میزان لازم

طرز تهیه املت شاپوری

1- داخل تابه روغن بریزید بعد رب اضافه کنید تفت بدید وقتی رنگ باز کرد آب بهش اضافه کنید بزارید چنتا جوش ریز بزنه. بعد تخم مرغ ها رو اضافه کنید اول سفیده رو هم بزنید وقتی سفید بست زرده رو هم هم بزنید سپس نمک، فلفل و گلپر اضافه کنید.

2- وقتی زرده و سفیده با رب کاملا یکدست شدن اوتا رو به یک طرف ظرف ببرید و در طرف دیگه ظرف لوبیا پخته شده رو بریزید. در صورت تمایل میتونید از کنسرو لوبیا هم استفاده کنید.

I

اگه تو شام و ناهار فرداتون موندید صفحه پیشنهاد سرآشپز شایانیوز را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی