|

نمایشنامه خوب چی بخونیم؟

بهرام بیضایی و آثاری که ستون ادبیات معاصر ایران می شوند

نمایشنامه ها همیشه بخش بزرگی از ادبیات یک ملت را تشکیل میدهند اگر چه که در کشور ما آن طور که باید و شاید به آن ها توجه نمی شود.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در ادبیات هر کشوری که نگاه کنید بدون شک با نام ها و شخصیت هایی آشنا خواهید شد که در حکم بزرگان و تاثیر گذاران آن ادبیات ظاهر می شوند نام هایی که سوای از علاقه یا عدم علاقه به سبکشان باید با آثار آن ها آشنا بود، باید آثار آن ها را خواند چون هنر و ادبیات با امثال آن هاست که زنده می ماند، نویسندگانی چون هوشنگ گلشیری که متاسفانه آن طور که باید و شاید به آثارش توجه نمی شود اما پیشینه معاصر ادبیات فارسی را آثار نویسندگان امثال اوست که می سازد، جلال آل احمد، روشنفکر معاصری که ادبی بودن تنها یک بعد از آثار او را تشکیل میدهد و آنچه که در داستان های کوتاه و رمان های او به وضوح مشهود است فلسفه فکری و رویکرد معترضانه اش به وقایع جامعه می باشد.

به طور معمول افراد عادی جامعه برای مطالعه به سراغ داستان های بلند و کوتاه و یا شعر می روند و در این بین از آثار شاهکار و فاخری که در غالب نمایشنامه نوشته شده اند غافل میشوند در حالی که نمایشنامه ها سوای از این که به روی صحنه می روند یا نه بخش عظیم و تاثیر گذاری از ادبیات هر دوره ای را تشکیل می دهند. در ادبیات نمایشی ایران نامی که همیشه می درخشد و مورد ستایش قرار می گیرد نام بهرام بیضایی است، نویسنده پر کار و فعال ایرانی ای که چنان شما را در دل نمایشنامه هایش غرق می کند که حتا فکرش را هم نمی کنید. در ادامه تنها پنج اثر از این نویسنده شهیر و بزرگ را به شما معرفی می کنیم که بدون شک تک تک سلول هایتان از خواندن آن ها لذت خواهند برد.

1.ضیافت اثر بهرام بیضایی

به گزارش شایانیوز، در سال 1346 بهرام بیضایی نمایشنامه ای تک پرده ای را به نگارش در آورد که در شهریور همان سال نیز برای اولین بار به روی صحنه رفت. بعد ها این نمایشنامه به همراه نمایشنامه دیگری که در زیر خواهید خواند در یک کتاب منتشر شدند.

2.میراث اثر بهرام بیضایی

میراث نمایشنامه تک پرده ای دیگری از بهرام بیضایی است که در سال 1346 نگاشته و به روی صحنه رفت و این همان اثری است که پیش تر به آن اشاره کردیم؛ در سال 1355 این نمایشنامه به همراه نمایشنامه ضیافت در غالب کتابی با عنوان میراث و ضیافت به چاپ رسیدند.

میراث

3.چهار صندوق اثر بهرام بیضایی

بدون شک یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین آثار بهرام بیضایی نمایشنامه چهار صندوق می باشد، نمایشنامه ای که بارها و بارها از روی صحنه به زیر آمد و تا مدت های طولانی حق نشر هم نداشت. چهار صندوق به عقیده بسیاری سیاسی ترین و اعتراضی ترین اثر بهرام بیضایی می باشد. چهار صندوق از آن دست آثاری است که همزاد پنداری ایجاد شده با اثر می تواند شما را زیر و رو کند.

4.مرگ یزدگرد اثر بهرام بیضایی

مرگ یزدگرد همان طور که از نامش هم پیداست نمایشنامه ای در خصوص مرگ یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی می باشد که هنوز هم پس از گذشت همه این سال ها چگونگی قتل او مشخص نیست اما با این حال روایت هایی هست، روایت هایی که نمایشنامه مرگ یزدگرد را به رشته تحریر در آورده اند.

مرگ یزدگرد

5.سهراب کشی اثر بهرام بیضایی

سهراب کشی از آن دست آثاری است که به روایت ها و افسانه های قدیمی و اصیل ایرانی می پردازد. این نمایشنامه به داستان افسانه ای و جاوید رستم و سهراب شاهنامه می پردازد با این تفاوت که داستان را به گونه ای پیش می برد که انگار این نمایشنامه پشت صحنه ای از وقایع اصلی ماجرایی است که شما در شاهنامه شاهد خواهید بود.

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی