|

کارشناس داوری مشهور: گل استقلال به پیکان درست بود!

کرمانشاهی اعتقاد دارد گل استقلال به پیکان درست بود ولی داور احتمالا اشتباه تشخیص داده گلر مالک توپ بوده و به همین دلیل خطای مهاجم را گرفته.

لینک کوتاه کپی شد

بازی استقلال و پیکان با سوت موعود بنیادی فر بدون گل به پایان رسید.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از طرفداری؛ رضا کرمانشاهی، داور سرشناس فوتبال ایران که به عنوان کارشناس داوری با رسانه طرفداری همکاری دارد، به تحلیل قضاوت تیم داوری این بازی پرداخته است.

رضا کرمانشاهی گفت:

موعود بنیادی فر با کمک قهرمان نجفی و یعقوب سخندان بازی استقلال و پیکان را سوت زد که از نگاه من غیر از یک صحنه، اشتباهی در بازی مرتکب نشد و آن یک صحنه را هم من از روی تصاویر تلویزیونی قضاوت کردم و شاید اگر من هم در زمین بودم، همان تصمیم موعود بنیادی فر را می گرفتم.

کارشناس داوری طرفداری افزود:

در جریان نیمه اول بازی تمام تصمیم های تیم داوری درست بود. آوانتاژهای به موقعی داد، خطاها را درست تشخیص داد و اخطاری هم که به مربی استقلال یعنی بهزاد غلامپور داد و فکر کنم داور چهارم موضوع را گزارش کرد، درست بود. اخطار به مهدی پور هم تصمیم درستی بود. تذکری هم که دقیقه 8 بازی به سرمربی استقلال داد، برای کنترل بازی بود و می خواست از همان ابتدا نبض کنار زمین را هم مثل داخل زمین در دست بگیرد. در آن صحنه، موعود به واسطه آشنایی با زبان انگلیسی، خیلی راحت با ساپینتو حرف زد و سعی کرد او را متقاعد کند دست از اعتراض بردارد تا مجبور نشود او را به روی سکوها بفرستد. از نظر روانشناسی تذکر به موقعی بود و نحوه حرف زدن او با نیمکت ها ایرادی نداشت. در مجموع نیمه اول بازی صحنه ای در محوطه جریمه نداشت که داور را به چالش بکشد و تیم داوری به خوبی قضاوت کرد. فقط در این نیمه یک مقدار عصبانیت در چهره و رفتار موعود بنیادی فر به ویژه در برخورد با بازیکنان دو تیم مشهود بود که نمی دانم چه دلیلی داشت. شاید او می خواست با این شیوه، مانع اعتراض احتمالی بازیکنان شود و خشم آنها را مهار کند. حقیقتش من هیچ وقت موعود بنیادی فر را این شکلی عصبی ندیده بودم. او چهره آرامی دارد و همیشه هم با آرامش قضاوت می کند.

 رضا کرمانشاهی ادامه داد:

اما در نیمه دوم، دقیقه 55 بازیکنان استقلال معتقد به خطای هند پنالتی بودند که از نظر من اصلا پنالتی رخ نداد. دست بسته و داخل بدن بود و فضایی را هم اشغال نکرده بود. دست بازیکن نه غیر طبیعی باز شد و نه بازیکن غیر عادی با دست به توپ ضربه وارد کرد و نه مسیر توپ به گونه ای بود که اگر به دست بازیکن برخورد نمی کرد، تبدیل به موقعیت خطرناک برای تیم حمله کننده می شد. توپ در حال برخورد به سینه بازیکن مدافع بود. در این صحنه تصمیم موعود بنیادی فر را تایید می کنم. شاید برخی همکارانم بگویند با دست به توپ ضربه وارد شده اما دست روی بدن بود و نمی توان این برخورد توپ به دست را پنالتی صد در صد دانست.

کارشناس داوری طرفداری در ادامه گفت:

مهم ترین صحنه بازی گلی بود که استقلال زد و موعود بنیادی فر خطا اعلام کرد. دقیقه 64 بازی، خطایی که موعود بنیادی فر روی دروازه بان پیکان گرفت، در نگاه اول درست بود. من هم احساس کردم دروازه بان مالک توپ است و مهاجم بعد از لمس کردن توپ از سوی دروازه بان و در حالی که مالکیت توپ در اختیار دروازه بان پیکان بوده، توپ را از دست او در آورده و برخورد را خطا تشخیص دادم اما وقتی صحنه آهسته را دیدم متوجه شدم توپ از دست دروازه بان جدا شده بود. دروازه بان در حالت درازکش برای مهار توپ اقدام می کند اما توپ از کنترل او خارج می شود و از او فاصله می گیرد و مهاجم هم در یورشی که به توپ می برد، اول توپ را می زند و بعد با دروازه بان پیکان برخورد می کند.

رضا کرمانشاهی تاکید کرد:

یک بار دیگر صحنه را ببینید؛ دروازه بان مالک توپ نبود، توپ را فقط لمس کرد و توپ از دست او رها شد و با دروازه بان فاصله گرفت. مهاجم استقلال هم قبل از آن که با دروازه بان پیکان برخورد کند، توپ را وارد دروازه کرد و من احساس می کنم گل استقلال صحیح بود. در این صحنه، اگر وی ای آر داشتیم، قطعا موعود بنیادی فر بعد از تماشای صحنه آهسته گل اعلام می کرد اما در جریان بازی چون انقدر سریع اتفاق افتاد که داور تصور کرد دروازه بان مالک توپ بوده و بازیکن استقلال توپ را از دست او درآورده است. حتی به دلیل بی احتیاطی به خاطر آن برخورد به او اخطار هم داد، در حالی که در صحنه آهسته کاملا مشهود است وقتی مهاجم استقلال به توپ می رسد توپ از دروازه بان فاصله دارد و اصلا در کنترل و مالکیت او نیست.

کارشناس داوری طرفداری در خاتمه گفت:

بعد از این گل هم تمام تصمیم های تیم داوری درست بود. آفسایدی که کمک داور دوم بازی یعقوب سخندان دقیقه 68 اعلام کرد کاملا درست بود. سخندان روز خوبی را پشت سر گذاشت و پرچم های درستی زد. خطایی که دقیقه 75 پشت محوطه جریمه اعلام شد درست بود. موعود بنیادی فر در مجموع نزدیک به صحنه قضاوت می کرد و به همین دلیل تصمیم های درستی هم می گرفت. نکته بارز این بازی عملکرد خوب یعقوب سخندان بود، به خصوص در پرچم زدن ها و گرفتن خطاهای لب خط. بازیکن جناح چپ استقلال در نیمه اول دو بار از دست خودش برای از کار انداختن بازیکن حریف استفاده کرد و هر دو بار را کمک داور دوم بازی به درستی خطا تشخیص داد. این بازیکن استقلال (ابوالفضل جلالی) باید از حرف زدن با کمک داور پرهیز کند، اصرار به انجام این کار می تواند برای او جریمه شخصی داشته باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی