|

خرید انواع اینورتر و الکتروموتور صتعتی

گروه بازرگانی صنعتی درخشش الکتریک بین الملل ارائه دهنده تجهیزات اتوماسیون صنعتی و اندازه گیری و ابزار دقیق در ایران. برای سفارش خرید…

لینک کوتاه کپی شد

گروه بازرگانی صنعتی درخشش الکتریک بین الملل ارائه دهنده تجهیزات اتوماسیون صنعتی و اندازه گیری و ابزار دقیق در ایران. برای سفارش خرید اینورتر و الکتروموتور می‌توانید با کارشناسان فروش این شرکت تماس حاصل فرمایید. کارشناسان فنی ما همواره راهنمای صنعتگران عزیز برای کسب اطلاعات فنی بیشتر، در زمینه تجهیزات برق صنعتی می‌باشند.

الکتروموتورچیست؟

الکتروموتور  (Electric motor) دستگاهی است که نیروی برق الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می‌کند. از گیربکس صنعتی نیز برای کنترل و تغییرگشتاور موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود. البته می‌توان برای سادگی و راحتی مفهوم آن نیز این چنین گفت  که نیروی برق را به نیروی حرکتی  تبدیل می‌کند. اکثر ما در علوم تجربی دبستان مفهوم تبدیل نیروی الکتریکی به نیروی حرکتی یا جنبشی را متوجه شده ایم. الکتروموتور دقیقا تجهیزی است که این امکان را برای انتقال و تبدیل انرژی الکتریسیته ایجاد می‌کند.

در مطلب زیر سعی شده است تا در مرحله اول به بررسی و آشنایی بیشتر با یک الکتروموتور بپردازیم. به‌ طورکلی بدون وجود الکتروموتورها، نمی‌توان در صنعت‌های گوناگون با هر هدفی، محصولی را تولید و به بازار عرضه کرد. هر کجا که بحث حرکت چرخشی و دوار مورد نیاز باشد، پای الکتروموتور نیز در میان است. پس حتما دانستن  مشخصات الکتروموتور، انواع الکتروموتور، نحوه ی انتخاب الکتروموتورمناسب و مفاهیم فنی کاربردی مهم در مورد الکتروموتوردارای اهمیت می‌باشد. ساختمان وعملکرد الکتروموتورها به این صورت است که از طریق القای نیروی الکترومغناطیسی، میدان مغناطیسی چرخشی، جریان را در هادی‌های روتور ایجاد می‌نماید و سبب چرخاندن روتور در جهت چرخش میدان می‌شود. نوع الکتروموتور سه فاز که برخلاف الکتروموتور تکفاز تنها از فاز و نول برای این امر بهره می‌گیرد، برای ایجاد حرکت مکانیکی نیاز به برق سه فاز دارد. به این طریق که این نوع الکتروموتور، برای ایجاد نیروی مغناطیسی چرخان مورد نیاز، از اختلاف‌فاز، بین سه فاز ورودی جدا ازهم استفاده می‌کند تا این قضیه را ایجاد کند.

4a717437-419f-41c6-bd23-7308dbb570e5

با توجه به تنوع تولید امروزی الکتروموتورها و تشخیص نوع الکتروموتور مناسب، متناسب با شرایط کاری و صنعتی شما، تصمیم گیری درست خرید آن امری بسیار پراهمیت و نیازمند دانش و آگاهی بالا می‌باشد. تشخیص دقیق شرایط و همچنین تطابق کوچک‌ترین ویژگی‌های الکتروموتور با نیازها، باید به دست مهندسانی سپرده شود که دارای توانایی و مهارت ویژه‌ای هستند.

شرایط  محیط  نصب الکتروموتور:

به طور کلی در مورد محیط  نصب و راه اندازی الکتروموتور حتما یک سری موارد باید مد نظر قرار گرفت تا افزایش عمر آن ها را بیشتر کند. بازرسی چشمی اتصالات متصل مانند کابل ها وعایق آن ها، حداقل رساندن میزان رطوبت محیطی، خنک نگه داشتن محیط کاری تا حد امکان و سرویس های دوره ای منظم در محل نصب موتور الکتریکی از این موارد می‌باشد.

شرایط در نظر گرفته معمول برای استفاده از آن ها به این صورت است که عموما توان و جریان نامی موتورهای الکتریکی برای حداکثر دمای 40 درجه سانتی گراد و ارتفاع ۱۰۰۰ متراز سطح دریا طراحی‌ می‌شود. ولی معمولا بهتر است، شرایط محل کاری با توجه به نوع ساخت خود موتور و کاتالوگ آن استفاده شود. امروزه یکی از راهکارهایی که برای بهبود عمر مفید و راندمان کاری الکتروموتورها در اکثر صنایع مورد استفاده قرار میگیرد، خرید اینورترها یا کنترل کننده دور موتور (VFD) می‌باشد. این تجهیزعلاوه بر مواردی  در بالا که ذکر شد، باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آن نیز می‌شود. امروزه از اینورترها در اکثر صنایع مهم کشور استفاده می‌شود.

اینورتر چیست؟

اینورترها به وسیله تغییر فرکانس و تغییر ولتاژ دور موتورالکتریکی، جهت چرخش، را کنترل و به میزان مطلوب کاربرتبدیل می‌کند. یکی ازبرندهای معروف این کنترل کننده ها اینورتر زیمنس می‌باشد. اینورترها در دو نوع تکفاز و سه فاز طراحی و تولید می‌شوند.

b98dae22-a597-45a8-a156-c03415184c79

ساختمان اینورتر از اجزای مختلفی تشکیل شده است:

  • بخش ورودی
  • بخش کنترل یا درایور اینورتر 
  • بخش خروجی 
  • بخش کنترل درایو 

نکته: نام رایج دیگری که معمولا برای اینورترها استفاده می‌شود، درایو نیز می‌باشد.

این بخش شامل کی پد یا رابط کاربر، برای ارتباط با درایو که می‌توان از این طریق به اینورتر پارامتر داد و سرعت و عملکرد  الکتروموتور را کنترل کرد.

ترمینال فرمان:  تشکیل شده از ورودی ها و خروجی های آنالوگ و دیجیتال می‌باشد.

برد کنترل یا درایور: تشکیل شده از IGBT،  CPU و دیگر قطعات الکترونیکی کنترلی می‌باشد.

هر بخشی دارای اجزای جداگانه ای است: بخش کنترل از کی پد ، ترمینال برد و برد کنترل تشکیل شده است.

بخش پاور: تشکیل شده از ترمینال قدرت که اتصال برق ورودی چه سه فاز چه تک فاز به آن قسمت می‌باشد. و همچنین در این قسمت اتصالات متصل از اینورتر به موتور الکتریکی  W. U. V وجود دارد.

همچنین در قسمت برد داخلی پاور عملکرد جداسازی ولتاژهای بالا و پایین و تشخیص سیگنالها نیز صورت می‌گیرد. این قسمت که ازاجزای داخلی اینورتر می‌باشد قسمت کنترلی درایو است.

به اینورتر می‌توان اجزا و لوازم جانبی هم متصل کرد تا برای انواع کاربریهای و سیستم های کنترلی پیشرفته تر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد اینورتر ها در صنعت:

اینورتر بر اساس کاربری که درصنعت های گوناگون وجود دارد دارای مدلها و مدهای کنترلی طراحی ساخته شده است.

از انواع اینورتر می‌توان در صنایع سبک وسنگین مانند:

 فن ها، پمپ ها، نوار نقاله ها، جرثقیل های عظیم الجثه با حرکت های افقی و عمودی، در صنایع آسانسور و لیفت، بالابر و... استفاده کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی