|

راز یادگیری زیست شناسی کنکور مانند رتبه برترهای تجربی

در این مقاله با راز یادگیری درس زیست این افراد به شیوه کنکوری آشنا می‌شویم.

لینک کوتاه کپی شد

زیست شناسی یکی از دروس تخصصی کنکور تجربی است که با دانستن‌ رمز و راز آن، می‌توانید رتبه برتر شوید. این درس به دلیل داشتن‌ بیشترین ضریب، بیشترین اهمیت را در آزمون سراسری دارد. با این حال، به هیچ وجه نباید از تاثیر سایر دروس غافل شوید و برای آنها برنامه‌ای نداشته باشید.

به گزارش شایانیوز به نقل از ایرنا، 5 راهکار برای آموزش زیست شناسی کنکور وجود دارد. از میان این 5 راهکار، لزوم انتخاب بهترین مدرس، اهمیت بیشتری را به نسبت سایر موارد دارد. با توجه به عصر حاضر و تکنولوژی‌های در دسترس، می‌توان به مدرس به‌صورت آنلاین نیز دسترسی داشت.

رتبه برترهای کنکور تجربی برای کسب درصد بالای زیست شناسی، روش‌های خاصی انجام نمی‌دهند. راز اصلی موفقیت آنها، داشتن برنامه، استمرار و پیگیری در انجام آن است. در این مقاله با راز یادگیری درس زیست این افراد به شیوه کنکوری آشنا می‌شویم.

مراحل یادگیری زیست شناسی کنکور

برای یادگیری درس زیست شناسی به سبک رتبه برترهای کنکور، باید با مراحل آن قدم به قدم آشنا شویم. از دانستن ضریب و تعداد سوالات این درس گرفته تا نحوه مطالعه و منابعی را که باید انتخاب کنید را در این مقاله پوشش می‌دهیم.

ضریب و تعداد سوالات زیست در کنکور تجربی

درس زیست در کنکور تجربی با داشتن ضریب 12، دارای بیشترین اهمیت است. از این‌رو اختصاص دادن بیشترین تایم مطالعه به این درس، می‌تواند یکی از راهکارها باشد. البته باید با هدف اینکار را انجام دهید و در کنارش دروس دیگر را نیز پیش ببرید.

از درس زیست شناسی در آزمون سراسری، 45 سوال مطرح می‌شود. این سوالات به مباحث بدن انسان، زیست گیاهی، جانوری، ژنتیک، سلولی مولکولی و کاملا ترکیبی اختصاص دارد.

لزوم تعیین سطح برای شروع مطالعه

برای اینکه به بهترین شکل بتوانید درس زیست را مطالعه بکنید، لازم است که تعیین سطح انجام بدهید. اگر از ابتدای سال برنامه ریزی درستی داشته‌ و دارای پایه قوی هستید که خب تکلیف‌تان مشخص است. با این حال اگر اطلاع چندانی از شرایط خود ندارید، لازم نیست که نگران باشید. کافی است که دو تا سه آزمون آزمایشی شرکت کنید تا ببینید که به چند درصد سوالات زیست پاسخ درست داده‌اید.

با مشخص شدن‌ نتیجه خود و کمک گرفتن از یک مشاور باتجربه، به راحتی می‌توانید روند مطالعه خود را شروع کنید.

مطالعه زیست با برنامه ریزی منسجم

اولین شرط موفق شدن در هرکاری، داشتن برنامه است و مطالعه زیست نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما اگر هدف‌تان کسب درصد 50 هم باشد، ولی کوچک‌ترین تلاشی برای آن نکنید، مشخصا هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید.

از مشخص کردن ساعت مطالعه گرفته تا زمان استراحت و حتی مرور را باید از قبل تعیین کنید. این که چه تعداد تست می‌خواهید کار کنید و یا چه مباحثی را باید زمان بیشتری بگذارید تا رفع اشکال کنید. توجه کنید که برنامه ریزی شما باید مختص خودتان باشد و کپی کردن آن از روی دست رتبه برترها، می‌تواند حتی به ضرر شما تمام شود.

انتخاب منابع زیست با توجه به سطح

قبل از انتخاب منابع دانستیم که باید تعیین سطح بشویم و با توجه به آن، برنامه ریزی بکنیم. انتخاب منابع هم تابع همین قانون است و باید از آن پیروی کنید. مسلما کتاب‌هایی که افراد با پایه ضعیف باید بخوانند، با کتاب‌های افراد سطح متوسط و قوی متفاوت است.

دانش آموزان ضعیف، بیشتر باید کتاب‌هایی را تهیه کنند که درسنامه کامل و مفصلی داشته و تمام گفتارها را پوشش می‌دهد. در کنار آن باید تست‌های آموزشی کار کنند تا روند یادگیری آنها تکمیل شود.

داوطلبین قوی باید دو منبع را انتخاب کنند تا به درصدهای بالای زیست کنکور دست پیدا کنند. در منبع دور اول، تمرکز باید بر روی آموزش مطالب کتاب درسی و نکات آن باشد. منبع دور دوم هم باید طوری انتخاب شود که اکثرا دارای تست‌های تالیفی و ترکیبی باشد تا با تمرین آن، سخت‌ترین تست‌ها را بتوانند جواب بدهند.

پیش‌خوانی با کتاب درسی

کتاب‌های کمک درسی، کمک زیادی می‌کنند تا درس را به خوبی یاد بگیرید و از پس سوالات بربیایید، ولی همه چیز نیستند. اولین و بهترین منبع زیست کنکور، خود کتاب درسی است. شما تا خط به خط کتاب را نخوانده باشید، نمی‌توانید از دیگر کتاب‌ها نیز بهره خوبی ببرید. شیوه درست این است که قبل از کلاس رفتن، مباحثی را که قرار است تدریس شود، از روی کتاب درسی پیش‌خوانی کنید.

خواندن کتاب درسی زیست شناسی قبل از هر جلسه کلاس، کمک می‌کند تا مطالب را بهتر یاد بگیرید. اینگونه برای مطالعه مجدد آنها دیگر نیاز نیست که زمان زیادی بگذارید و با کمترین انرژی مرور می‌شوند.

آیا تست آموزشی و آزمایشی زیست لازم است؟

اگر قرار است که برای کنکور تجربی آماده شوید، لازم است که تست آموزشی و آزمایشی زیست بزنید. شاید بپرسید که مگر چند مدل تست داریم.

در تست‌های آموزشی، زمان زدن تست مطرح نیست. به عبارت دیگر شما با زدن این تست‌ها، با روند کلی سوالات آشنا می‌شوید و مطالب زیست شناسی را از طریق آنها آموزش می‌بینید.

تست‌های آزمایشی روندی کاملا متفاوت دارند و هرچه بیشتر شبیه به شرایط کنکور باشند، بهتر است. برای شروع می‌توانید زمانی بین دو تا سه برابر را به هر تست اختصاص بدهید. به مرور که دست‌تان راه افتاد و با شرایط آشنا شدید، می‌توانید این بازه را کم و کمتر کنید. اگر به سطح حرفه‌ای می‌خواهید برسید، حتی می‌توانید این زمان را کمتر از آزمون سراسری درنظر بگیرید.

خلاصه نویسی و مرور زیست شناسی را اینگونه انجام دهید

خلاصه نویسی و مرور دو کفه یک ترازو هستند و هریک بدون دیگری ارزش چندانی ندارد. فرض کنید بعد از گذشت سه ماه، تازه به فکر افتاده‌اید که زیست را مرور کنید؛ ولی هیچ جایی از کتاب را علامت نزده‌اید. وقتی مباحث و نکات مهم کتاب درسی را برای خود مشخص نکرده باشید، چگونه می‌خواهید مطالب را مرور کنید؟

چه در هنگام خواندن تک به تک گفتارهای زیست دهم، یازدهم و دوازدهم؛ چه هنگام زدن تست‌ها باید برنامه داشته باشید. وقتی گفتاری را مطالعه می‌کنید، باید نکاتی را که برای شخص شما مهم است، در دفتر خود خلاصه نویسی کنید. همچنین هنگام زدن تست‌ها، با تست‌هایی روبرو می‌شوید که چالشی و سخت هستند. مسلما در سری اول نمی‌توانید به آنها پاسخ دهید. این مدل تست‌ها را باید علامت بزنید تا در هنگام مرور، دوباره به سراغ آنها بروید و مطالب را توسط آنها تمرین کنید.

آزمون و مهم‌تر از آن تحلیل آزمون

شما کلی هم کتاب درسی و کمک درسی زیست را مطالعه کنید و یا در خانه تست بزنید، نمی‌توانید خودتان را بسنجید. باید در شرایطی مشابه کنکور تجربی به سوالات زیست شناسی جواب بدهید تا ببینید که چقدر به مباحث تسلط دارید. بعد از آزمون و گرفتن کارنامه، تازه کار اصلی شروع می‌شود!

شما بعد از دادن آزمون آزمایشی، باید ببینید که کدام سوالات را صحیح و کدام‌ها را غلط زده‌اید. ممکن است حتی بعضی از آنها را نزده و یا به علت کمبود زمان رها کرده باشید. باید تک به تک سوالات را بعد از آزمون بررسی و دلیل اشتباهات خود را پیدا کنید. اینگونه در آزمون‌های بعدی رفته رفته، می‌توانید رفع اشکال کرده و درصد خود را بهبود ببخشید.

اگر در رابطه با یادگیری زیست شناسی کنکور سوال خاصی دارید، می‌توانید با شماره تلفن 66459205 (021) در تماس باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی