|

بیماران خاص و صعب‌العلاج برای واکسیناسیون باید چه کار کنند؟

این بیماران برای دریافت واکسن باید به مراکز درمانی خود مراجعه و تقاصای دریافت واکسن دهند. محل تزریق همان مراکز دولتی یا غیر دولتی درمانی…

لینک کوتاه کپی شد

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ شیوه‌نامه تزریق واکسن کرونا به بیماران خاص، نادر و صعب‌العلاج خبر داد. مهدی شادنوش درباره شیوه نامه تزریق واکسن کووید۱۹ به بیماران نادر، صعب العلاج و سرطان افزود: بر اساس شیوه نامه واکسیناسیون بیماران خاص، نادر، صعب العلاج بیماران مبتلا به سرطان که در ۶ ماه گذشته سابقه شیمی درمانی یا رادیوتراپی دارند در اولویت دریافت واکسن هستند و پس از این بیماران، سایر بیماران خاص و صعب العلاج در حال دریافت درمان‌ها و پیگیری بیماری در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این بیماران برای دریافت واکسن باید به مراکز درمانی خود مراجعه و تقاصای دریافت واکسن را ارائه کنند. پس از دریافت درخواست‌های واکسن، آمار بیماران متقاضی واکسن کرونا از طریق مراکز شیمی درمانی و رادیوتراپی اعم از دولتی و غیر دولتی به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی می‌شوند یا با معرفی پزشک معالج و گزارش پاتولوژی این بیماران به مراکز منتخب اعلامی از سوی معاونت‌های درمان ارجاع می‌شوند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: محل تزریق واکسن به این بیماران همان مراکز دولتی یا غیر دولتی درمانی خودشان است و با هماهنگی معاونت درمان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تیم واکسیناتور در زمان اعلام شده به آن مرکز مراجعه می‌کند.

شادنوش افزود: روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند از طریق رسانه‌های مختلف، روند واکسیناسیون بیماران خاص و صعب العلاج را اطلاع رسانی کنند و بیماران در اولویت اول و دوم واکسیناسیون بر اساس لیست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و روز‌های نوبت دهی اعلام شده، واکسن کرونا را دریافت می‌کنند. دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند یک خط تلفن ارتباطی مشخص را برای راهنمایی بیماران و خانواده‌های آن‌ها برای پشتیبانی و مانع زدایی اعلام کنند.

وی درباره واکسیناسیون بیماران «ام اس» نیز گفت: اطلاع رسانی و فراخوان بیماران «ام اس» با هماهنگی شعب استانی انجمن «ام اس» انجام می‌شود. لیست این بیماران از طریق این مراکز به معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌شود و واکسیناسیون بیماران «ام اس» با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی در همان مراکز جامع و منتخب درمان بیماران «ام اس» صورت می‌پذیرد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: در مورد بیماران دیالیزی طبق روال قبل واکسیناسیون ادامه می‌یابد و در مورد سایر بیماران مانند هموفیلی، تالاسمی و اتیسم، اطلاع رسانی و فراخوان بیماران با هماهنگی شعب استانی انجمن‌های تالاسمی، هموفیلی و اتیسم و ارائه لیست و هماهنگی این انجمن‌ها با معاونت‌های درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی انجام و در هر شهر حداقل یک مرکز برای واکسیناسیون این بیماران معرفی می‌شود.

شادنوش گفت: در خصوص سایر بیماری‌های نادر نیز بر حسب اولویت‌ها و میزان واکسن تحویلی و همچنین دستورالعمل‌های ابلاغی کمیته ملی واکسیناسیون به زودی اطلاع رسانی می‌شود. بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تاکنون حدود دو میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شده و تاکنون ۶۱۸ هزار و ۳۶۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۶۵ هزار و ۶۵۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷۸۴ هزار و ۱۷ دوز رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی