|

صبح تا شب نشستی پشت میز و درد داری ناجور؟ احتمالا آرتروزه اینجا یاد میگیری چیکارش کنی

احتمالا شما هم تجربه درد در بدن رو دارید اما مطمئن نیستین که آرتروز هستش یا خیر که در این مطلب با این بیماری آشنا خواهید شد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ابن ر.زا با توجه به اینکه بیشتر شغل ها چه پرای خانوم وچه برای آقایان تبدیل به پشت میز نشینی شده خب آسیب های خاص خودش رو هم وارد میکنه. البته که شغل بخشی از زندگی روزمره ما هست شئو شادی افراد در سن و سال مختلف برای فعالیت های مختلف مجبور به استفاده مدام از سیستم رو داشته باشند و در این شرایط چیزی به نام آرتروز ساخته میشه! بله ساخته میشه! وقتی شما بدنی سالم دارید و با نشستن های اشتباه و لایف استایلی نادرست این بدن سام رو تبدیل به بدنی خمیده و یا درد دار می کنید، پس آرتروز رو ساخته اید.

آرتروز اصلا چی هست؟

در ابتدا باید گفت آرتروز به معنی تخریب مفاصل یا ساییدگی بین مفصل هستش. زیاد دیده شده که افراد صبح‌ ها که از خواب بیدار میشن یا در شروع به هر حرکتی با مشکل حرکتی مواجه میشن و به راحتی نمیتونن تکون بخورن. این افراد در ابتدای راه رفتن یا بلند شدن، از بی حسی یا ضعف دست، پا و زانو ناراحت هستند و گلایه می کنن. خب این علائم نشون از به وجود اومدن آرتروز هستش!

روی مفصل ها رو ماده‌ لاستیکی شکلی به نام غضروف پوشانده که این غضروف ها حرکت مفصلا روی هم رو هم ممکن می کنند.در آرتروز غضروف بین مفاصل تحلیل رفته و در طول مدت زمان تخریب خواهند شد.

996

آرتروز کجاهای بدن رو درگیر میکنه؟

آرتروز تنها مختص یک قسمت از بدن نیست و میتونه مفاصل دیگر رو هم درگیر کنه که شایع تریناشون زانوها، ستون فقرات و دست‌ها می باشند. به طور کلی باید گفت مفاصلی که درد بیشتری رو تحمل می کنند بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند.

علت آرتروز چیه؟ اصلا از کجا سر و کلش پیدا میشه؟

پوسچر (وضعیت قرارگیری بدن) به شکلی نامناسب باشه آرزو ایجاد میشه. پوسچر درست و مناسب هنگام نشستن خیلی اهمیت داره چرا که نشستن اشتباه میتونه فشار زیادی رو به بدن وارد کنه در نتیجه آرتروز گریبانگیر خواهد شد.

5818794

در چه شرایطی و سنی آرتروز بیشتر بروز خواهد کرد؟

اما آرتروز در هر شرایط و هر سنی هم ایجاد نمیشه و سن میتونه یکی از عواملش باشه که معمولا بالای 50 سال درگیرش میشن و یا سابقه ژنتیکی که باعث میشه فرد برای مسائل ژنتیکی دچار آرتروز بشه. در آخر هم که خب قطعا اضافه وزن میتونه عامل باشه چرا که وزن زیاد باعث میشه تا فشار بیشتری به بدن بیاد و در نتیجه به آرتروز! 

پوسچر نامناسب تاثیر بسیار زیادی داره و میتونه باعث فشار بر روی ماهیچه ها بشه.

چجوری سر میتونه عامل آرتروز بشه؟ مگه چه فشاری به بدن داره؟

سر شما وزنی معادل 5 کیلوگرم داره یعنی به اندازه یک توپ بولینگ! گردن تمام این وزن رو تحمل میکنه و تنها به هنگام استراحت گردن هم از این وظیفه راحت میشه.

هرچقدر که در طول روز شما گردن خود را به سمت جلو بیشتر خم کنید نیروی بیشتری به گردن شما فشار خواهد آورد. این فشار به مهره های گردن باعث ابتلا به گردن درد، فتق دیسک و آرتروز خواهد شد.

پس گردن خود را در جهت صاف نگه دارید و به سمت جلو خم نکنید.

Untitled

درمان آرتروز

اگر پوسچر نامناسب (قرار گیری نادرست بدن) دلیل اصلی ایجاد آرتروز باشه، پس یعنی پوسچر درست میتونه درمانش باشه؟

پوسچر درست شاید به درمان قطعی آرتروز ختم نشه اما میتونه کمکی قابل لمس به طول درمان شما بده. برخلاف پوسچر نامناسب که میتونه فشار و وزنی اضافه به بدن وارد کنه، پوسچر مناسب میتونه این موارد رو از دوش بدن کم کنه. پوسچر مناسب یک شبه انجام نمیشه و اگر پشت میز نشین و اهل استفاده از کامپیوتر هستید باید دقت کنید که پوسچری درست برای خود ایجاد کنید و به خود عادت دهید تا به مرور به بدن خود کمک کرده باشید.

دستورالعمل های نشستن

- هنگام نشستن ارتفاع صندلی را تا حدی بالا ببرید که دست در زاویه ۹۹ تا ۱۱۰ درجه روی میز قرار گیرد. 

- اگر پاهایتان آویزان شد، حتما از زیرپایی استفاده کنید. 

- راست و کمی متمایل به عقب بنشینید. با استفاده از نگهدارنده مانیتور یا زیر لپ تاپی، نمایشگر را در راستای چشم قرار دهید تا مجبور به خم کردن سر نباشید.  

- کاملا به صندلی تکیه دهید. گودی کمر حتما باید موقع تکیه دادن پر شود؛ اگر صندلی شما قادر به پر کردن گودی کمر نیست، از انواع پشتی طبی استفاده کنید.

- برای کاهش درد نشیمنگاهی از انواع به نشین‌ها استفاده کنید.

- با استفاده از انواع محافظ مچ از خم شدن مچ دست و ابتلا به مچ درد و سندرم تونل کارپال جلوگیری کنید. 

- نشستن درست را همچون یک سیستم بهم مرتبط در نظر بگیرید و هیچ مرحله‌ای را حذف نکنید. 

- توجه کنید نشستن درست مجوزی برای نشستن‌های طولانی مدت نیست. از هر فرصتی برای حرکت استفاده کنید.

آرتروزدردمفصل

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی