|

خبر های جدید از همسان سازی حقوق بازنشستگان

ئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی اظهار داشت که در کانون بازنشستگان همگی درخواست اجرای قانون ۹۶ تامین اجتماعی را دارند.

لینک کوتاه کپی شد

علی دهقان کیا گفت: جلسه افزایش حقوق بازنشستگان دیروز بدون رسیدن به نتیجه به پایان رسید. هر ساله افزایش حقوق بازنشستگان مطابق افزایش حقوق کارگران اعمال می‌شد، با این تفاوت که در دو موضوع اختلاف وجود داشت؛ یکی در مبلغ بن کارگری و دومی در حق مسکن که بازنشستگان برای این دو ردیف فقط ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از رکنا، در حالی که ماده ۹۶ تامین اجتماعی می‌گوید افزایش حقوق بازنشستگان باید به نسبت افزایش هزینه‌های زندگی باشد و هزینه‌های سبد معیشت را که مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام و تعیین می‌کند، رعایت نکردن این بند از قانون تامین اجتماعی تخلف است.

وجود ۲۶ قانون برای تعیین دستمزد ها

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران  با اعلام این درخواست می گوید:در کانون بازنشستگان همگی خواستار اجرای  قانون ۹۶ تامین اجتماعی هستیم .چارچوب قانونی افزایش حقوق بازنشستگان در مواد ۴۱ ، ۱۱۱ و ۹۶ قانون کار مشخص شده است. در کل ۲۶ قانون برای دستمزدهای کارگری  تصویب شده و عدول از آن خروج از ریل قانونی است. مجلس این  قوانین را  مصوب کرده و دولت قبل و فعلی متاسفانه حاضر به حرکت روی این ریل نیستند، قطاری که برروی ریل قانون حرکت نکند هیچ وقت به مقصد نمی رسد.

این فعال کارگری با انتقاد از وضعیت معیشت حداقل بگیران میگوید:فاصله بازنشستگان و قشر حقوق بگیر هر روز با سبد معیشت بیشتر می شود و مشکلاتشان افزایش خواهد یافتو چرا که دولت ها به دلایلی که مورد قبول ما نیست حاضر نیستند در مسیر قانون حرکت کنند.

دهقانی کیا با تاکید بر اینکه افزایش تورم ربطی به دستمزدها ندارد ادامه می دهد:دولت می گوید اگر ما افزایش دستمزدها را بالاتر از رقم تورم ببریم به افزایش نرخ تورم دامن زده ایم در حالی که  بر اساس تجربیات سالهای گذشته مانند سال ۱۴۰۱ افزایش دستمزدها ۵۷ درصد بود وافزایش نرخ تورم ۴۶ درصد در سال بعد بود، این شرایط  گونه ای شد که به نفع کارگران و حداقل بگیران  تمام شد و سفره معیشتی کارگران ۱۱ درصد جلوتر از نرخ تورم بود. اما در سال ۱۴۰۲ افزایش حقوق را ۲۷ درصد اعلام کردند و تورم در سال بعد به ۴۶ درصد افزایش یافت و باعث شد سفره کارگران و بازنشستگان ۱۶ درصد  عقب تر بود.

مرغ و تخم مرغ قیمتش در طول این ۳ الی۴ سال ۵ برابر گران شده

او با تاکید براینکه مدیریت تورم در دستان دولت است گفت:دولت در سال گذشته ارز نیمایی ۴۲۰۰ تومانی را به ۳۰ هزار تومان افزایش داده و تولید کننده برای تامین مواد اولیه و خوراک دام و غیره مجبور به افزایش قیمت تمام شده می شود چنانچه مرغ و تخم مرغ قیمتش در طول این ۳ الی۴ سال ۵ برابر گران شده،قیمت گوشت و دیگر موارد غذایی و خوراکی هم به همین منوال افزایش داشته است.

دهقانی کیا معتقد است :تورم به ما ربطی ندارد ما خواستار اجرای قانون و فرامین مقام معظم رهبری که بارها به دولتمردان گوشزد کرده و در مقدمه سیاست های کلی که دریازده بند سیاست های کلان وکلی تاکید می کند که ایجاد رفاه عمومی و رفع خط فقر از موراد مهم آن است و می تواند  به عنوان سند بالا دستی  در امور مدیران و دولتمردان باشد .

او با توجه به بیانات مقام معظم رهبری  که به سران سه قوه ابلاغ کرده ادامه داد: هرگونه اصلاحات باید در چارچوب قانون کار و تامین اجتماعی باشد، که اگر این طور نباشد معنیش این است که ما داریم از بیانات مقام معظم رهبری و ایجاد رفاه درجامعه فاصله می گیریم.

بلاتکلیفی ماهیت تامین اجتماعی در دولت

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران  با گلایه از تعیین تکلیف سازمان تامین اجتماعی : متاسفانه در برنامه هفتم در سال ۱۴۰۲ در بند ۴ سیاستهای کلی آمده عدم ایجاد بدهی و انباشت آن ،معنایش این است که دولت ماهانه ۱۷ هزارمیلیارد تومن از بازنشستگان دریافت داشت باشد ولی خدماتی ارائه نکنند. اینها باعث شده که مشکلات برای ما به وجود بیاید و باید موانع بر سر راه رفاه بازنشستگان رفع شود.

او می گوید:در این شرایط و براساس روال چهل سال گذشته که قانون کار از سال ۶۹ تصویب شده ما کوچکترین تخطئی از چارچوب های قانونی نداشتیم و همه موارد را  که به شاغلین پرداخت می شده چه در حداقل حقوق چه درسایر سطوح در حق بازنشستگان رعایت  و پرداخت کردیم و مصوبات شورای عالی کار را قبول کردیم.اما در این فقره سال گذشته که شورای عالی کار مصوبه مزدی را امضا نکرده از جلسه خارج شد دیدگاه برابری با افزایش حقوق بازنشستگان با شاغلین داریم و معتقدیم این رقم برای جان بخشیدن به سفر ه حداقل بگیران کافی نیست.

نظر دولت برافزایش ۲۰ درصدی حقوق ها بود و با این دیدگاه به مذاکرات آمده بود و با تلاش های نمایندگان کارگری این رقم به ۳۵ درصد رسید.

افزایش باید بیشتر از تورم

این فعال کارگری تاکید داد: قانون ملاک ماست و اصرار داریم براساس ماده ۹۶ قانون  افزایش حقوق بازنشستگان صورت گیرد.با احترام به همه نظرات ودر نظر گرفتن همه جوانب براساس قانون، تورم ۴۶/۳ درصد اعلام شده و قانون تبیین کرده که افزایش ها با توجه به تورم باشد نه همان رقم تورم و این میزان می تواند با توجه به پیش بینی از آینده بیشتر باشد، ما معتقدیم افزایش حقوق حداقل بکیران باید به بهیود سفره آنان ختم شود وقتی سفره کارگر و بازنشسته ما خالی است برچه اصرار می کنید مردم باید یک زندگی حداقلی را داشته باشند.

این عضو فعال بازنشستگان  با تاکید بر اینکه باید دریافتی حقوق یک بازنشسته از ۹ میلیون تومان کمتر نباشد اظهار اشت:حداقل دستمزد ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است اگر این بازنشسته بچه  و همسر نداشته باشد ۷ میلیون و ۶۰۰ دریافت می کند.در حالی که در بودجه ۱۴۰۳ یکی از بندهای ۳ تبصره ۱۵ به حداقل پرداختی به بازنشستگان کشوری و لشگری در ارگان های درارتباط با دولت اشاره شده «الان ما نمیدانیم که تامین اجتماعی دولتی است یا غیر دولتی »وقتی بانک وابسته به تامین اجتماعی را می خواهند بفروشند می گویند دولتی است و۶۷ درصد از سهامش براساس اصل ۴۴ قانون اساسی فروختند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی