|

پیش بینی هواشناسی امروز چهارشنبه 8 اردیبهشت/وزش باد و کاهش دما

استانداری البرز اعلام کرد با توجه به ورود سامانه تندری و وزش باد و گردو خاک ، مردم از ترددهای غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند.

لینک کوتاه کپی شد

پیش بینی وضعیت هواشناسی در استان های البرز، خراسان شمالی، قزوین و اردبیل و هشدار هایی برای افراد در معرض خطر در استان البرز

پیش بینی وضعیت جوی البرز

مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز اعلام کردکه با توجه به ورود سامانه تندری و وزش باد و گردو خاک ، مردم از ترددهای غیر ضروری در سطح شهرهای استان خودداری کنند. 

محمد رضا فلاح نژاد روز چهارشنبه اظهار داشت که  طبق گزارش هواشناسی ، تحلیل آخرین الگوهای پیش یابی حاکی  از شمالی شدن سوی جریانات ( باد جنوبی ) در لایه های پایینی جو  است  که سبب گرد و خاک  به منطقه البرز مرکزی شده است.

وی خاطرنشان کرد:  به دلیل فعالیت سامانه تندری و وزش باد و خیزش گرد و خاک کیفیت هوای استان به وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و در بعضی ساعات برای تمام‌ گروها خواهد شد. 

فلاح نژاد افزود: سامانه تندری مناطق مختلف این استان را در بر می گیرد و تا اواخر وقت روز جمعه هفته جاری ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد که با فعال شدن این سامانه  وزش باد و گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می شود. 

فلاح نژاد افزود : مردم  از انجام هر گونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود خودداری کنند. 

وی بیان داشت : افراد آسیب پذیر شامل کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی از تردد در فضای باز و حضور در سطح شهر خودداری کنند و در منزل استراحت کنند.

پیش بینی وضعیت جوی خراسان شمالی

رییس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی گفت: پایان هفته جاری هوای استان در مناطق مختلف بارانی است و با توجه به رگباری بودن بارش‌ها، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها وجود دارد.

مهری هاشمی دوین روز چهارشنبه اظهار داشت:جو ناپایدار از عصر امروز بر استان حاکم خواهد شد که سبب افزایش ابر، وزش باد شدید لحظه ای و بارش باران می شود و با توجه به رگباری بودن بارندگی، احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها برای فردا وجود دارد.

وی افزود: ناپایداری هوا تا اوایل هفته آتی در استان تداوم دارد. 

رییس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی گفت: تا اوایل هفته آتی، دمای هوا در مناطق مختلف استان چهار تا ۶ درجه سانتیگراد کاهش می یابد. 

وی گفت: در شبانه روز گذشته تندباد با سرعت ۶۸ کیلومتر بر ساعت، شهر راز در منطقه مرزی استان را درنوردید که بیشترین سرعت وزش باد در استان را داشت.

هاشمی دوین اظهار داشت: در این مدت سرعت وزش باد در ایستگاه سنخواست ۶۵، شوقان ۶۱ و در مرکز استان ۳۶ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. 

وی افزود: در شبانه روز گذشته کوسه شهرستان شیروان با کمینه دمای ۹ درجه سانتیگراد خنک ترین و اسماعیل آباد در شهرستان اسفراین با بیشینه دمای ۳۵ درجه سانتیگراد گرم ترین نقطه استان ثبت شده است.

رییس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی گفت: در این مدت کمینه دمای بجنورد ۱۲ و بیشینه آن ۳۳ درجه سانتیگراد بوده است.

میانگین بارندگی در خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

پیش بینی وضعیت جوی قزوین

کارشناس اداره کل هواشناسی قزوین از ادامه بارش‌های امروز در ساعات بعدازظهر و شب خبر داد.

مریم بهروزی روز چهارشنبه اظهار داشت: براساس نقشه‌های پیش‌یابی و تصاویر ماهواره‌ای، از بعدازظهر تا اواخر امشب موج جدید دیگری استان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که پیامد آن رگبار، رعد و برق و وزش بادهای لحظه‌ای در برخی مناطق خواهد بود.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده افزایش دما برای استان نخواهیم داشت، افزود: برای روزهای پنجشنبه و جمعه امواج ناپایدار ضعیفی منطقه را دربر خواهد گرفت اما پدیده غالب جوی برای روز پنجشنبه وزش بادهای به نسبت شدید شمالی خواهد بود.

به گفته این کارشناس هواشناسی، برای اوایل هفته آینده سامانه بارشی جدیدی وارد استان شده که اطلاعات آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

بهروزی اضافه کرد: در شبانه روز گذشته کوهین با ۱۰ و آبیک با ۳۱ درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب خنک‌ترین و گرمترین مناطق استان بودند و دمای هوای قزوین نیز طی این مدت ۱۱ تا ۲۹ درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان بوده است.

وضعیت جوی استان قزوین را ۹ ایستگاه سینوپتیک خودکار، چهار ایستگاه اقلیم شناسی، ۲۹ ایستگاه باران سنجی مکانیکی و ۲ ایستگاه جاده‌ای خودکار گزارش می‌کنند.

پیش بینی وضعیت جوی اردبیل

ساکنان اردبیل و پهنه گسترده‌ای از این استان در پی کاهش دما از عصر سه‌شنبه با هوای خنک بهاری همراه با بارش باران مواجه شده‌اند.

پهنه مرکزی استان اردبیل شامل شهرستان‌های اردبیل، سرعین، نمین، مشگین شهر و نیر بیشترین تاثیر را از سرمایش بهاری ناشی از رخنه ناوه عمیق از فراز دریای سیاه و فلات آناتولی به منطقه شمال‌غرب ایران دریافت کرده‌اند.

آسمان اردبیل از عصر سه شنبه با امواج متراکمی از ابرهای پایین موسوم به مه پوشیده شده  و از بامداد امروز نیز بارش باران ریزه در آن آغاز شده و به صورت پراکنده ادامه دارد.دمای هوا در صبح امروز در اردبیل ۱۴درجه می‌باشد.

دست کم طی یک هفته آینده وقوع تندرهای پی در پی به ویژه در ساعات عصر و اوایل شب برای اردبیل و اغلب نقاط این استان پیش بینی می شود.

این ناپایداری‌ها که طی چهارشنبه تا جمعه شدت خواهند داشت در مناطق کوهستانی با احتمال ریزش تگرگ و در بلندی های بالای ۱۸۰۰ متر با برف همراه هستند.

مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به اطلاعیه سطح زرد هواشناسی از ساکنان این استان خواست موارد احتیاط و ایمنی ازجمله خودداری از کوهنوردی و بیابان نوردی ؛ عدم استقرار در حواشی و بستر رودخانه ها و مسیل ها ؛ پرهیز از قرار گرفتن در فضاهای باز بیرون از شهرها برای در امان ماندن از خطر برخورد صاعقه و مواردی از این قبیل را رعایت کنند.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. ساکنان اردبیل ازط حوالی ۶ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد را به زبان ترکی قیرخ ایکیندی (چهل بعداز ظهر) می نامند و بر این باورند که در این بازه اغلب در ساعات عصر رگبار و رعدوبرق و توفان تندری در این شهرستان به وقوع می پیوندد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی