|

طرح هر کلانتری یک روحانی

پیامدهای طرح هر کلانتری یک روحانی چه خواهد بود؟

یکی از خبرهای جالب توجه در روزهای گذشته اعلام اجرای طرح «هر کلانتری یک روحانی» در استان یزد بود.

لینک کوتاه کپی شد

یکی از خبرهای جالب توجه در چند روز گذشته، اعلام اجرای طرح «هر کلانتری  یک روحانی» در استان یزد از سوی مسئول عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی این استان بود. حجت‌الاسلام اصغر زارع با اعلام این مطلب از «حضور یک طلبه-روحانی به صورت ثابت و استخدامی» در هر کدام از کلانتری‌های استانش خبر داد. وی همچنین در گفتگو با رسانه‌ها افزود: این تصمیم به منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی و عقیدتی و مشاوره‌ای اتخاذ شده و طلبه‌ها می‌توانند دوران خدمت سربازی خود را در عقیدتی-سیاسی بگذرانند.»

مدیر حوزه علمیه استان یزد نیز با استقبال از طرح «هر کلانتری یک روحانی» گفته است «حوزه علمیه آماده هر گونه همکاری با عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی است» و پیشنهاد برگزاری دروس اخلاق ویژه کادر و پرسنل نیروی انتظامی را مطرح کرده است.

دلیل حضور روحانیون در کلانتری‌ها

اولین سوالی که در مواجهه با طرح «هر کلانتری یک روحانی» برای هر فردی ایجاد می‌شود این است که طلبه‌ها و روحانی‌ها با استقرار در کلانتری قرار است چه کاری انجام دهند؟ آیا افراد روحانی وظیفه آموزش و مشاوره ارباب رجوع‌ها را به عهده خواهند گرفت که بخشی از آن‌ها آسیب‌دیدگان از جرایم و بخش هم متهمان و مظنونان به ارتکاب انواع جرم‌ها هستند؟ آیا روحانی‌های مستقر شده در کلانتری قرار است به مشاوره و آموزش ماموران قانون بپردازند؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال‌ها می‌توانیم به اظهارات روحانیون مسئول در عقیدتی سیاسی ناجا در گذشته مراجعه کنیم؛ در اواسط سال گذشته رییس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا در یک گفتگوی رسانه‌ای به برنامه این نهاد برای اجرای طرح تحول کلانتری‌ها اشاره کرد و گفت: «براساس این طرح کلانتری‌های سراسر کشور در دوره آشنایی پلیس با نحوه برخورد حکیمانه با مردم شرکت می‌کنند و برای مراقبت و تعالی رفتار کاکنان برای هر کلانتری، یک روحانی معین انتخاب و در همه آن‌ها، یک کارشناس مذهبی و تربیتی مستقر می‌شود.» بنابراین حجت‌الاسلام علیرضا ادیانی در این گفتگو از استقرار یک روحانی کارآزموده در کلانتری‌ها در آینده‌ای نه چندان دور با عنوان ناظر تربیتی-مذهبی برای کارکنان‌شان خبر داده بود.

از طرف دیگر پیش‌تر هم مسئول امور روحانیون سازمان عقیدتی-سیاسی ناجا ضمن تشریح فعالیت‌های این نهاد در نیروی انتظامی اعلام کرده بود: «فعالیت‌های نیروی انتظامی در ارتباط با مسائل اجتماعی، ناهنجاری‌های جامعه، فعالیت در حوزه دین، مبارزه با خرافات، بدعت‌ها، الزامات اخلاقی  و مانند آن است که برای انجام برخوردهای درست و اسلامی، نیاز بیشتری به حضور روحانی در این نهاد احساس می‌شود.»

بدبینی نسبت به حضور روحانیون در نهاد انتظامی

از سخنان پیشین مقام‌های مسئول عقیدتی سیاسی ناجا پیداست که هدف از حضور روحانیون در کلانتری‌ها، تقویت آموزش دینی ماموران قانون و در واقع نوعی نظارت بر آن‌هاست. البته از آن جایی که آموزش و درونی کردن آن، فرآیندی دوسویه بین فرد آموزش‌دهنده و شخص تحت آموزش است بنابراین تفسیر و برداشت ماموران قانون و کارکنان کلانتری‌ها از چرایی حضور روحانیون برای موثر بودن و کارآمدی آموزش ارائه شده مهم است.

به طور کلی با توجه به اجرای طرح‌هایی مانند استقرار روحانیون در بیمارستان‌ها و واکنش به آن در شبکه‌های اجتماعی، افکار عمومی طرح‌های این چنینی را فقط به عنوانتلاشی برای اشتغال‌زایی طلاب و روحانی‌ها می‌بیند. در چند روز گذشته هم بعد از انتشار خبر اجرای طرح هر کلانتری یک روحانی در یزد، کاربران در شبکه‌های اجتماعی طرح فوق را فقط در جهت تلاش برای اشتغال روحانیون دانستند.

بنابراین در شرایطی که افکار عمومی و احتمالا بخش زیادی از ماموران قانون با بدبینی به حضور روحانیون در این نهاد می‌نگرند، احتمالا آموزش و مشاوره‌های ارائه شده توسط روحانیون تاثیر و کارایی چندانی نخواهد داشت و حتی ممکن است تنش را در فضای کاری ماموران شاغل در کلانتری افزایش دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی