|

جراحی که کمتر از یک تعویض روغنی دستمزد می گیرد

دکتر مازیار غلامپور دهکی؛ نابغه جراح قلب ایران کیست و چرا مهاجرت کرد؟

مازیار غلامپور دهکی نابغه جراح قلب ایران بود که به دلیل مسائل مالی پس از 21سال فعالیت، ایران را ترک کرد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- پس از گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی و با اهتمام بسیار، می‌توان گفت که یکی از بهترین شاخص‌های خودکفایی کشور، در حوزه پزشکی بوده است. اما اکنون در بسیاری از حوزه‌ها به ویژه جراحی قلب اطفال با کمبود شدید پزشک مواجه هستیم و شاهد آن لیست انتظار طولانی و بلند بالای بیماران حتی تا ۲ الی ۳ سال آینده است.

یکی از دلایل آن هم این است که با توجه به مسیر رسیدن به این درجه پر پیچ و خم و سخت، حقوق و دستمزد مکفی پرداخت نمی‌شود و این خود عاملی برای برخی از پزشکان است تا ترک وطن بگویند. از جمله آن‌ها نیز می‌توان به دکتر «مازیار غلامپور دهکی» اشاره کرد.

4947398

رکورددار جراحی قلب نوزادان 

این پزشک نفر اول جراحی قلب کشور و رتبه برتر برد در این حوزه بود و پس از فارغ‌التحصیلی در ۳کشور فرانسه، انگلیس و آمریکا دوره‌های تخصصی را گذراند و پس از آن نیز در بیمارستان شهید رجایی به عنوان متخصص و جراح قلب کودکان مشغول به فعالیت شد. غلامپور از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران بود و بیمارانی از سراسر جهان داشت. او رکورددار جراحی قلب نوزادان است و لیست انتظار جراحی‌هایش تا سال  ۱۴۰۵ پر شده و نمی‌توانست کودک نیازمند جراحی غیراورژانسی را تا سال ۱۴۰۶پذیرش کند. 

این پزشک جراح قلب کودکان در ایران با ۲۱ سال سابقه و بدون یک دقیقه فعالیت در بخش خصوصی، برای هر عمل ۱۰، ۱۲ ساعته حتی ۴۰۰ هزار تومان هم دستمزد نمی‌گرفت. غلامپور جراح و از بزرگان و نوابغ پیوند قلب کودکان است و در حالی ایران را ترک کرد که لیست انتظار بیمارانش تا دو سال آینده پر بود.

دکتر+غلامپور

مسیر طولانی جراحی قلب اطفال و دستمز پایین

 دکتر غلامپور که اکنون از ایران مهاجرت کرده، در آذر ۱۴۰۲ طی مصاحبه‌ای  گفته بود: جراحی قلب اطفال مسیر و مدت طولانی دارد ۷ سال پزشکی عمومی، ۴تا ۵سال جراحی عمومی، طرح و سربازی برای آقایان، ۳سال فوق‌تخصص جراحی قلب بزرگسال و در نهایت ۱.۵سال دوره برای جراحی قلب اطفال و بعد هم ۵تا ۷سال دوره‌آموزی و حضور در سمینارهای جهانی برای قدرتمند شدن در این حوزه. تا همین جا هم یک پزشک به ۴۵تا ۵۰سالگی می‌رسد. بعد از گذشت این همه سال اگر قرار باشد هزینه دستمزد کارش به اندازه یک تعمیر فیلتر و تعویض روغن خودرو نباشد، چرا باید انتظار افزایش متقاضی را داشت؟ این عادلانه نیست، برای چنین جراحی‌های سختی، ارقامی به پزشکان این حوزه پرداخت می‌شود که حتی از بیان آنها هم شرمنده می‌شویم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • هادی حسن ابادی ارسالی در

    برو دکتر جان

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی