|

سهیل مهدی صحبت های خودش را هم فراموش کرده!

صحبت‌های سهیل مهدی در برنامه فوتبال برتر زمینه‌ساز یک جنجال بزرگ شد.

لینک کوتاه کپی شد

در پایان هفته بیست و سوم لیگ برتر جدول رده‌بندی لیگ برتر وضعیت حساسی دارد. به خصوص در صدر که فاصله بین استقلالِ صدرنشین با پرسپولیس که در رده دوم قرار دارد فقط یک امتیاز است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبالی؛ هنوز 7 هفته تا پایان لیگ باقی مانده است و امکان بالا و پایین شدن امتیازات و تغییر تیم صدرنشین بسیار زیاد است اما یک احتمال وجود دارد که هر چند بالا نیست اما نمی‌شود آن را نادیده گرفت.

ممکن است دو و یا حتی 3 تیم در روز پایانی امتیازات برابری برای قهرمانی و دوم شدن و حتی سقوط و گرفتن سهمیه و رتبه بندی داشته باشند.

 در این صورت معیار برتری و تعیین تیم بالاتر در جدول چیست؟ تا کنون دو بار این اتفاق در تاریخ ادوار لیگ برتر افتاده است. آن روزها معیار برتری تفاضل گل بود.

در لیگ هشتم استقلال و ذوب آهن در امتیاز 66 مساوی شدند اما استقلال با تفاضل گل بسیار بیشتر قهرمان شد. در لیگ پانزدهم هم استقلال خوزستان و پرسپولیس در امتیاز 57 مساوی شدند اما استقلال خوزستان با 3 تفاضل گل بیشتر قهرمان شد.

حالا هر چند احتمال این که امتیاز دو تیم (به طور مشخص پرسپولیس و استقلال) در هفته پایانی مساوی باشد زیاد نیست اما باید برای این احتمال هم از قبل قانون تعیین شده باشد.

ساعتی پیش در برنامه فوتبال برتر این موضوع مطرح شد و سهیل مهدی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ در این باره توضیحاتی داد. توضیحاتی که نشان می‌داد در چنین شرایطی قهرمان چطور تعیین می‌شود.

او گفت: «روال گذشته بالاترین امتیاز گروهی بود و بعد از آن تفاضل گل. در آن قانون هیچ اتفاقی نیفتاده به جز این که در طول فصل که مسابقات به صورت پویا برگزار می‌شود و تعیین قهرمان و تیم‌های سقوط کننده به صورت لحظه‌ای نیست، دست به رتبه‌ها نمی‌زنیم. 

در پایان فصل اگر دو تیم امتیاز برابر داشته باشند، ما بین امتیاز برابر و تفاضل برابر، «بازی رودررو» را گذاشتیم. این اتفاق می‌تواند بین دو یا 3 تیم بیفتد. ما این تیم‌ها را از جدول بیرون می‌آوریم. جدولی بر اساس رقابت بین این تیم‌ها تشکیل می‌شود و در این جدول باز بالاترین امتیاز و سپس تفاضل گل منظور می‌شود. اگر باز هم همه چیز مساوی شد برمی‌گردیم به قانون 2 قدیم که بحث گل زده بیشتر مطرح است.»

اینجا بود که محمد حسین میثاقی وارد عمل شد و سوال کرد: «پس در مجموع اولویت با بازی رودررو است. اما در مورد پرسپولیس و استقلال هر دو بازی مساوی شده است. یکی با تساوی یک بر یک و دیگری با تساوی بدون گل. تکلیف چیست؟» 

مهدی این طور پاسخ داد: «در این مورد گل زده در خانه حریف محسوب نمی‌شود. چون بازی، شکل پلی آف ندارد. گل زده در خانه حریف برای زمانی است که بازی پلی آف باشد!» 

بعد از این صحبت‌ها یک آیتم پخش شد اما وقتی دوربین به استودیو را برگشت سهیل مهدی در حال گوش دادن به یک مصاحبه قدیمی از خودش بود که در آن گفته بود در چنین شرایطی گل زده در خانه حریف اهمیت پیدا می‌کند. اما مهدی بعد از شنیدن آن مصاحبه گفت آن روزها اشتباه کرده است و البته مربوط به دوران دبیرکلی کامرانی فر بوده است! 

نکته این است که در مهر ماه 1400 حسن کامرانی‌فر سرپرست دبیر کلی وقت فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود در فصل جدید قانون تفاضل گل برای تعیین رتبه تیم‌ها حذف شده و بازی رودررو ملاک است.

واقعیت این است که قانون مسابقه رودررو در تمام دنیا برای مبارزه با تبانی وضع شده است. در همه لیگ‌های معتبر دنیا هم همین است. گافی که سهیل مهدی داده این است که وقتی بازی رودررو معیار قرار می‌گیرد دیگر تفاضل گل مهم نیست. به هر حال همین الان هم تفاضل گل استقلال و پرسپولیس فاصله زیادی با هم ندارد و ممکن است با یک یا دو بازی مقابل تیم‌های ته جدولی تفاضل‌ها به شدت بالا و پایین شود. وقتی دو تیم در بازی رفت و برگشت مساوی می‌شوند گل زده در خانه حریف اهمیت پیدا می‌کند. در بازی رودررو وقتی دو تیم مساوی می‌شوند تفاضل گل بی‌معنی است و چیزی که می‌تواند معیار برتری قرار بگیرد گل زده در خانه حریف است.

نکته بعدی این است که مهدی مدعی شده این قانون در همان ابتدای فصل به همه باشگاه‌ها ابلاغ شده است. اگر این طور است پس چرا تا الان تصور همه اهالی فوتبال چیز دیگری بود و الان در هفته بیست و سوم باید این موضوع علنی اعلام شود؟ آیا نباید چنین مساله مهمی زودتر اعلام می شد یا مصوبه رسانه‌ای می‌شد؟

نکته جالب این است که بعد از حرف‌های سهیل مهدی در فضای مجازی آشوب به پا شده است و کانال‌های هواداری دو باشگاه علیه هم حرف می‌زنند. یکی می‌گوید قانون تغییر نکرده و دیگری می‌گوید قانون به نفع پرسپولیس تغییر کرده است. این اتفاق در حالی افتاد که چند ساعت پیش‌تر سازمان لیگ به باشگاه‌ها هشدار داده بود که دیگر بیانیه ندهند وگرنه با جریمه سنگین مالی مواجه می‌شوند. حالا خود مهدی با ادعایی که در برنامه زنده فوتبال برتر مطرح کرد فضا را حسابی به هم ریخته است و به نظر می‌‌رسد اول از همه او باید دو میلیارد تومان جریمه شود! 

سهیل مهدی پس از پایان برنامه هم به تماس تلفنی «فوتبالی» پاسخ نداد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی