|

ژابی آلونسو تاریخ باشگاه لورکوزن و آلمان را تغییر داد!

روزی که ژابی آلونسو به تیم لورکوزن آمد، همه بدبین بودند اما حالا بزرگان اروپا او را می خواهند.

لینک کوتاه کپی شد

رقابتهای لیگ فوتبال آلمان، بوندس لیگا، با قهرمانی زودهنگام تیمی همراه بود که هرگز تجربه قهرمانی در لیگ این کشور را نداشت.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از خبرورزشی؛ بایرلورکوزن در حالی پنج هفته به پایان رقابتها به مقام قهرمانی رسید که حتی خوشبین ترین هواداران این تیم در ابتدای فصل کسب چنین عنوانی و پایان دادن به سلطه ۱۱ ساله بایرن مونیخ بر بوندس لیگا را تصور نمی کردند.

این معجزه، یعنی قهرمانی در هفته بیست و نهم بدون تحمل حتی یک شکست، با هنر مربیگری ژابی آلونسو مربی جوان اسپانیایی به دست آمد. ۱۸ ماه قبل زمانی که او هدایت بایرلورکوزن را برعهده گرفت این تیم برای فرار از سقوط می جنگید و حالا، تاریخ برای این تیم به گونه ای نوشته شده که فقط در افسانه ها می توان نظیر آن را یافت.

راینر کالموند، مدیر ورزشی سابق بایرلوزکون زمانی در مورد دنیای بی رحمانه فوتبال اینطور گفته بود: «اگر جام نبرید در فوتبال هیچ ارزشی ندارید.» لورکوزن در آلمانی لقبی تحت عنوان Vizekusen داشت که معنی آن «کوزن همیشه دوم»، در انگلیسی هم لقب Neverkusen را به آنها دادند که با استفاده از اسم لورکوزن به معنی تیمی است که هرگز دستش به جام نمی رسد. یک باشگاه طلسم شده که نقش ساقدوش های ابدی قهرمانان فوتبال آلمان را ایفا می کردند و توانایی رهایی از گذشته تلخ خود را نداشتند.

در شش سال اول قرن بیست و یکم، یعنی سالهای ۲۰۰۰ و بعد از آن لورکوزن چهار مرتبه به عنوان نایب قهرمانی بوندس لیگا رسیدو درسال ۲۰۰۰ آنها در حالی که در بازی آخر خود فقط به یک تساوی نیاز داشتند مقابل تیم اونترهاخینگ شکست خوردند و جام را از دست دادند. بایر دو سال بعد هم دوباره تحت فشار کم آورد و در سه بازی آخر خود در حالی که صدرنشین بود دو شکست را متحمل شد و جام را به بوروسیا دورتموند واگذار کرد.

در واقع در فصل ۰۲-۲۰۰۱ لورکوزن به معنی واقعی کلمه خودکشی کرد. آنها یک هفته بعد از اینکه قهرمانی بوندس لیگا را از دست دادند، در فینال جام حذفی آلمان هم شکست تحقیرآمیز ۴-۲ را متحمل شدند و چهار روز بعد از آن مقابل رئال مادرید در فینال لیگ قهرمانان اروپا شکست خوردند و در فصلی که شانس کسب سه گانه قهرمانی را تا هفته آخر داشتند بدون جام ماندند.

بایرلورکوزن در همه این سالها در پرورش و معرفی بازیکنان بزرگ به فوتبال جهان، فعال بود اما موفقیت از آنها فراری بود. میشائیل بالاک، ستاره سابق تیم ملی آلمان و لورکوزن در مصاحبه ای گفت: «کیفیت همواره در لورکوزن خوب بوده اما این تیم همیشه یک چیزی برای کسب موفقیت کم دارد»، او درست می گفت و آن یک چیز، ژابی آلونسو، بود که توانست به طلسم ناکامی این تیم پایان دهد.

ژابی آلونسو چگونه تاریخ فوتبال لورکوزن و آلمان را عوض کرد؟/ ساقدوش ابدی، آقای فوتبال شد

زمانی که آلونسو به دوران پرافتخار بازیگری خود پایان داد، پپ گواردیولا سرمربی سابق او در بایرن مونیخ از اینکه فوتبال جهان یکی از بهترین هافبکهای تاریخ خود را از دست می داد ابراز ناراحتی کرد اما خیلی سریع به فوتبال جهان یک دلگرمی داد: «او خیلی زود به عنوان مربی برمی گردد و هرجا برود حاضرم تضمین بدهم که او موفق خواهد بود.»

آلونسو پیش بینی گواردیولا را برآورده نکرد بلکه از آن بسیار فراتر رفت. در حقیقت، زمانی که از گواردیولا سرمربی فعلی منچسترسیتی در مورد کاری که شاگرد سابقش در حال انجام دادن آن در لورکوزن است سئوال شود، مربی اسپانیایی فقط گفت: «وای، شگفت انگیز است.»

یورگن کلوپ سرمربی لیورپول هم آلونسو را در میان مربیان مدرن و نسل جدید فوتبال، برجسته ترین دانست و به همین دلیل است که لیورپول تلاش کرد ژابی آلونسو را به عنوان جانشین کلوپ به لیورپول بیاورد و البته بایرن مونیخ هم برای پاک کردن افتضاحی که توماس توخل در این تیم به بار آورده به دنبال جذب ژابی است، هرچند که الونسو تصمیم گرفته یک فصل دیگر در لورکوزن بماند و شاید مقصد بعدی او در پایان فصل آینده، تیم سابق و رویای بزرگش یعنی رئال مادرید باشد.

جالب است که سال ۲۰۲۲ انتخاب ژابی به عنوان سرمربی لورکوزن با بدبینی ها و شک و تردید زیادی همراه بود! سیمون رولف مدیر ورزشی باشگاه می گوید: «ما در شرایط سختی بودیم و در ژابی قامت یک ستاره بزرگ را دیدیم اما او یک مربی کم تجربه بود که هرگز هدایت تیم بزرگی را برعهده نداشت.» او درست می گوید، ژابی در آن زمان فقط مربی تیم دوم باشگاه رئال سوسیداد بود: «اما من از همان روز اول به توانایی او اطمینان داشتم و ژابی هم به توانایی تیم ما اعتقاد داشت.»

مهمترین نکته این بود که همه بازینان تیم از همان روز اول مجذوب مربی جدید خود شدند، مربی ای که در دوران بازیگری یک برنده سریالی بود و نقش محوری در موفقیتهای تیمهای بزرگی مثل رئال مادرید، لیورپول و بایرن مونیخ داشت.

روز یکشنبه، فوتبال جهان به احترام ژابی کلاه از سر برداشت. او  به بایرن مونیخ اجازه نداد دوازدهمین قهرمانی متوالی در آلمان را کسب کند. طلسم شکست و لورکوزن با ارائه زیباترین فوتبال به قهرمانی رسید.

لورکوزن در هفته بیست و نهم با نتیجه ۵-۰ وردربرمن را شکست داد و با آمار شگفت انگیز ۷۴گل زده، ۱۹ گل خورده و صفر شکست، فاتح مطلق فوتبال آلمان شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی