|

شیوع کرونا؛ فاجعه در راه است؟

مسئولان کشور علاقه زیادی به امنیتی کردن موضوعات مختلف دارند، اما باید از این کار درباره کرونا به شدت خودداری کنند. این بیماری را با امنیتی…

لینک کوتاه کپی شد
ویروس کرونا به سرعت در حال انتشار در مناطق مختلف کشور است. هر روز بر تعداد شهر‌های درگیر با این بیماری افزوده می‌شود. وزارت بهداشت تا ظهر امروز اعلام شده که ۲۸ مورد کرونا شناسایی شده و ۵ نفر نیز فوت کرده اند. ده‌ها نفر نیز مشکوک به مبتلا به کرونا هستند. با این حال این آمار رسمی است و شایعات زیادی در این باره وجود دارد. وزیر بهداشت می‌گوید هیچ پنهانکاری در کار نیست، اما این برای افکار عمومی غیر قابل باور است.
ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان به سرعت در حال گسترش است. این ویروس در کره جنوبی نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده، در خاورمیانه در حرکت است و در اروپا و آمریکا نیز مورد‌های تازه از ابتلا به آن دیده شده است.
در ایران هم کرونا به سرعت در حال انتشار است. شهر قم در وضعیت اضطراری قرار دارد و در تهران نیز چند مورد ابتلا به کرونا ثبت شده هشدار‌هایی درباره احتمال شیوع کرونا در پایتخت وجود دارد، در اراک، رشت، بابل، همدان، زنجان و... نیز مواردی گزارش شده است.
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به ۲۸ نفر و تعداد افراد فوت شده به ۵ نفر رسید.
وزارت بهداشت لیستی از بیمارستان‌هایی که برای بمیاران مربوط کرونا در نظر گرفته شده آماده کرده است. بیمارستان‌هایی نیز برای تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده اند.
همه این اتفاقات در چند روز رخ داده است. متخصصان می‌گویند این ابتدای راه است و شرایط بدتر خواهد شد. پیش بینی می‌شود جغرافیای کرونا به سرعت وسیع شود و همه شهر‌های کشور را در بر گیرد. در این بین چند نکته مهم وجود دارد که قابل تامل است.
شیوع کرونا؛ فاجعه در راه است؟
شهردار یکی از مناطق تهران به کرونا مبتلا شده است
اول؛ اطلاع رسانی: در هفته‌های اخیر وزارت بهداشت بار‌ها اعلام کرده بود که درباره کرونا پنهان کاری صورت نخواهد گرفت و اساسا این بیماری را نمی‌توان از افکار عمومی پنهان کرد. اما ظاهرا این اظهار نظر خیلی هم صادقانه نبوده است. وزارت بهداشت تا روز چهارشنبه قویا ورود کرونا به ایران را رد می‌کرد، ناگهان در مدت زمان یک روز مشخص شد شهر قم کاملا درگیر این بیماری است، چند نفر جان خود را از دست داده اند و تعدادی هم مبتلا و یا مشکوک به ابتلا هستند. سوال جدی این است که آیا واقعا وزارت بهداشت از ورود کرونا به ایران بی اطلاع بوده است، یا اینکه پنهانکاری صورت گرفته است؟
از طرف دیگر تا روز جمعه وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به کرونا را ۵ نفر اعلام کرده بود و تعداد کشته شدگان را دو نفر، با وجود اینکه اخبار غیر رسی آمار بالاتری را نشان می‌دادند، اما وزارت بهداشت هیچ توضیحی در این باره نداد. صبح روز جمعه وزیر بهداشت ترکیه در یک نشست خبری گفت که با وزیر بهداشت ایران درباره شیوع کرونا صحبت کرده و آمار تازه‌ای اعلام کرد!
او گفت: ۱۸ نفر در ایران مبتلا هستند و ۵ نفر کشته شده اند و تا صد‌ها نفر نیز مشکوک به ابتلا هستند. این آمار با کمی تصحیح درباره افراد مشکوک به ابتلا ساعتی بعد از سوی وزارت بهداشت تائید شد. سوال این است که چرا ایرانیان باید اخبار دقیق کرونا را از وزیر بهداشت ترکیه بشنوند. وزارت بهداشت مدام می‌گوید اطلاعات و اخبار را از این وزارت خانه پیگیری کنند و به شایعات توجه نکنند، آیا این خواسته معقول است؟ حقیقت این است که هر شایعه شبانه‌ای فردای آن روز از سوی منابع رسمی تائید شده است.
برای نمونه شب گذشته اخباری مبنی بر ابتلای شهردار منطقه ۱۳ تهران به کرونا منتشر شد که امروز صبح تکذیب شد، اما ساعتی بعد شورای شهر تهران اعلام کرد که به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود. چرا؟ ناهیدخداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران خبرداده بابت دیدار‌های هفته پیش رئیس و اعضای این شورا با شهردار منطقه ۱۳ تهران، این شورا برای اقدامی پیش‌گیرانه، یک هفته تعطیل است. کدام یک را باور کنیم تکذیب را یا تعطیلی جلسات شورای شهر را. محسن هاشمی نیز ابتلای شهردار را به کرونا تائید کرده و گفته سه تست او مثبت بوده است.
در مورد دیگری باوجود اینکه روز گذشته رسانه‌ها از بستن مرز‌ها با عراق خبر دادند، مسئولان این اخبار را تکذیب کردند! اما روشن شده که خبر صحت داشته و عراق مرز با ایران را بسته و حالا هزاران کامیون در مرز مهران معطل مانده اند.
کندی و عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی و نامشخص بودن مرجع اطلاع‌رسانی از معضلات اساسی در این باره است، تازه بعد از چند روز سخنگوی دولت گفته "اتاق رسانه" در وزارت بهداشت تشکیل خواهد شد. مشخص نیست کار این اتاق از چه زمانی آغاز خواهد شد.
چند روز پیش نیز معاونت مطبوعاتی توصیه‌هایی درباره اطلاع رسانی درباره کرونا ارائه داد. بیشتر توصیه‌ها این ایست که رسانه‌ها از منابع رسمی اطلاع رسانی کنند و شایعه‌ها را منتشر نکنند، اما به نظر نمی‌رسد این توصیه‌ها در میانه این بحران و با کندی در اطلاع‌رسانی رسمی مفید باشد و به جایی برسد. مسئولان کشور علاقه زیادی به امنیتی کردن موضوعات مختلف دارند، اما باید از این کار درباره کرونا به شدت خودداری کنند. این بیماری را با امنیتی کردن نمی‌توان کنترل کرد.
در کنار انتشار اخبار درست، اطلاعرسانی پیشگیری هم باید مداوم از سوی رسانه‌ها به ویژه صداوسیما در دستور کار باشد. اطلاع‌رسانی باید علمی باشد نه بی پایه و اساس. باید از توصیه‌هایی همچون دود کردن اسفند و عنبرنسارا و ... خود داری شود چرا که کمترین تاثیر را دفع ویروس ندارد. حفظ بهداشت فردی و به ویژه شست و شوی مداوم دست با صابون مهمترین راه پیشگیری است.

شیوع کرونا؛ فاجعه در راه است؟

همراهان بیمار مبتلا به کرونا می توانند به گسترش این ویروس کمک کنند

دوم؛ کنترل جغرافیای کرونا؛ مهمترین مسئله این است که اجازه ندهیم این ویروس در کل کشور فراگیر شود، تحقق این مورد مهم بستگی به تصمیم‌های اساسی و سریع از سوی دولت دارد. برخی معتقد بودند که رفت و آمد‌ها به شهر قم محدود شود و به نوعی شهر در قرنطینه قرار گیرد. برخی کارشناسان خواستار تعویق انتخابات در قم بودند، برخی خواستار تعطیلی اماکن متبرکه قم هستند. هیچ کدام عملی نشد.
براساس گزارش‌ها همه مبتلایان در شهر‌های دیگر به نوعی با قم در ارتباط بوده‌اند. شاید اگر تصمیمی در همان ساعات اولیه گرفته می‌شد، بحران کنترل می‌شد. حمل بیماران مبتلا به کرونا توسط آمبولانس‌های خصوصی و انتقال به تهران از مواردی است که باعث ورود این ویروس به پایتخت شده است. مینو محرز عضو کمیته بیماری‌های عفونی در این باره گفته وزارت بهداشت درخواست قرنطینه را داده است، اما "تصمیم‌گیری درباره قرنطینه قم با وزرات بهداشت نیست و ارگان‌های دیگر باید این کار انجام دهند."او همچنین گفته که منشا بیماری احتمالا "کارگران چینی" در قم بودند.
پیشتر سخنگوی وزارت بهداشت نیز از تعطیل نشدن اماکن مذهبی قم انتقاد کرده بود. اما موضوع دیگر تعطیلی مدارس و اماکن عمومی همچون مدارس، برخی ادارات، سینماها، باشگاه‌های ورزشی، خوابگاه‌های دانشجویی و استادیوم‌ها و ... است. ۱۳ استاد پزشکی دانشگاه تهران پیشنهاد تعطیلی اماکن عمومی را داده اند، اما تاکنون تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است. به نظر می‌رسد دولت کاملا خطر کرونا را درک نکرده و نهاد‌هایی تصمیم گیرنده بسیار کند عمل می‌کنند.
گزارش‌ها از این حکایت دارد که پس از قم رشت و شهر‌های اطراف آن به دلیل برف یخبندان هفته گذشته و اجتماع مردم و مسافران در اماکن عمومی یکی از کانون‌های بیماری ارزیابی می‌شود، کارشناسان می‌گویند باید به سرعت اقدامات کنترلی در شمال و شمالغرب کشور آغاز شود. پیش بینی می‌شود کانون سوم کرونا استان‌های شرقی و جنوب شرقی باشد.
سوم؛ وضعیت امکانات بیمارستان‌ها؛ اوضاع در بیمارستان‌ها به هیچ وجه مناسب نیست. پزشکان و پرستاران بیمارستان‌ها خود در معرض آسیب کرونا قرار دارند و امکانات لازم برای حفاظت به ویژه در بیمارستان‌های شهرستان‌ها وجود ندارد. تصاویر منتشر شده از وضعیت بیمارستان کامکار و لباس‌های پرستاران و خدمه این بیمارستان که مرکز اصلی نگهداری بیماران کرونا در قم است، کاملا این موضوع را تائید می‌کند. این وضعت در تهران هم وجود دارد. حتی بیمارستان‌های تهران با کمبود ماسک و گان‌های مناسب برای پرسنل خود مواجه هستند.
در شرایط کنونی یکی از وظایف اصلی سیستم درمان تهیه امکانات حفاظتی مناسب برای کادر بیمارستانهاست. پیشنهاد شده است که خدمات آموزش مراکز درمانی متوقف شود تا بهتر بتوانند بر موضوع کرونا تمرکز کنند، پیشنهادی که هنوز تصمیمی درباره آن گرفته نشده است. مشکلات دارویی نیز در این بین وجود دارد. کیت‌های تشخیص کرونا فقط در چند مرکز در دسترس است و امکانات تشخیص این بیماری بسیار اندک است. از طرف دیگر باید اقدامات دیگری همچون ممنوعیت ملاقات بیماران، جداسازی راه‌های تردد در بیمارستان‌ها و ... نیز در پیش گرفته شود. بیمارستان‌ها حالا یکی از کانون‌های آلودگی هستند.
شیوع کرونا؛ فاجعه در راه است؟

لباس نامناسب کادر درمان بیمارستان کامکار

چهارم؛ بحران ماسک؛ کمبود ماسک در شهر‌های مختلف کاملا روشن است، حتی ماسک معمولی نیز در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود. این وضعیت در شهر‌هایی که هیچ گزارشی از کرونا هم نداشتند نیز وجود دارد. اگر هم ماسک باشد عرضه آن بسیار محدود و بازار سیاه آن داغ است. گفته می‌شود استفاده از ماسک خیلی موثر نیست، اما واقعیت این است اگر درصدی هم موثر باشد باید در ابعاد وسیع تامین شود.
وزارت بهداشت می‌گوید هیچ کمبودی برای ماسک وجود ندارد، اما واقعیت این را تائید نمی‌کند، هم کمبود شدید وجود دارد و هم سوداگری سیاه. در چین ماسک به صورت رایگان بین مردم توزیع می‌شود، در ایران نیز باید این کار انجام شود. غیر از ماسک گزارش‌هایی از کمبود الکل و ضدعفونی کننده‌های موثر هم در دست است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی