|

منظور از مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه چیست و شرایط گرفتن هر کدام چگونه است؟

مهریه از لحاظ استطاعت مالی زوج به مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه تقسیم می شود که هر کدام بار حقوقی متفاوتی دارند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- وقتی بحث ازدواج مطرح می شود یکی از مهم ترین مسائلی که بعد از گذر از توافقات اولیه در جلسات خواستگاری راجع به آن صحبت می شود مهریه است که گاها باعث ایجاد بحث های طولانی بین خانواده ها می شود. بماند که در مواردی کدورت هایی هم ایجاد می شود. تا همین چند سال پیش وقتی بحث مهریه مطرح می شد فقط راجع به تعداد سکه ها صحبت می شد و کسی به عند المطالبه بودن یا عند الاستطاعه بودن آن توجه نمی کرد اصلا نمی دانستند این جمله عاقد که می گفت با مهریه معین مثلا هزار سکه بهار آزادی که عند المطالبه یا عند الستطاعه بر ذِمه (عهده) شما است شما را به عقد دائم خانم فلانی در می آورم چه بار حقوقی ای دارد؛ در واقع این که در خطبه عقد عند المطالبه یا عند الاستطاعه گفته شود زمین تا آسمان شرایط آقای داماد برای پرداخت متفاوت می شود.

در چند سال اخیر که قیمت سکه حسابی ترمز بریده حساسیت مردم نسبت به این واژه ها خیلی بیشتر شده تا حدی که آن هایی که حواس جمع تر هستند حتی از مشاور حقوقی هم کمک می گیرند. آیا شما می دانید منظور از مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه چیست و شرایط گرفتن هر کدام به چه صورت است؟ اگر هنوز معنی دقیق این واژ ها را نمی دانید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم لازم است بدانید هر چیزی که مالیت داشته باشد می تواند به عنوان مهریه تعیین گردد پس لازم نیست حتما سکه بهار آزادی باشید؛ شما می توانید آموزش موسیقی، نقاشی، زبان، کمک به نیازمندان و .... را هم به عنوان مهریه تعیین کنید.

1583080_859

ویژگی ها و آثار مهریه عند المطالبه

عند المطالبه بودن مهریه به این معنی است که به محض امضای عقدنامه، زن اگر بخواهد می‌تواند با مراجعه به محاکم و دادگاه‌های خانواده یا مراجعه به اجرای ثبت تمام یا قسمتی از مهریه خود را بگیرد. البته در صورتی که مرد توانایی پرداخت نداشته باشد مهریه قسطی می شود اما مرد باید ثابت کند که استطاعت مالی ندارد.

ویژگی ها و آثار مهریه عند الاستطاعه

عند الاستطاعه بودن مهریه به این معناست که زن در صورتی می تواند مرد را ملزم به پرداخت مهریه کند که مرد استطاعت پرداخت آن را داشته باشد پس اگر توان پرداخت نداشته باشد زن این حق را نخواهد داشت. استطاعت مرد با توجه به اموالش سنجیده می شود اگر زن ثابت کرد که شوهرش مالی دارد می تواند از او بگیرد اما اگر مرد مالی نداشت و زن نتوانست در محاکم قضایی اموال و دارایی او را اثبات کند تا زمان استطاعت باید صبر کند. در مهریه عند الاستطاعه در صورتی که زوج توانایی پرداخت نداشته باشد مهریه قسطی نمی شود.

در مهریه عند الاستطاعه برای اثبات اینکه زوج توانایی پرداخت دارد زوجه باید هنگام تقدیم دادخواست فهرستی از اموال زوج را هم به دادگاه ارائه دهد اما برای مطالبه مهریه عند المطالبه نیازی به این کار نیست چرا که زوج اگر مدعی است که توانایی پرداخت ندارد خودش باید این مسئله را ثابت کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی