|

رژیم گیاه خواری از مزایا تا معایب آن

گیاهخواری مانند رژیم های دیگر غذایی مزایا و معایبی دارد که گیاهخواران باید از آنها باخبر باشند. رژیم غذایی گیاهخواری برای بخش هایی از بدن…

لینک کوتاه کپی شد

سالانه تعداد زیادی از مردم جهان برای داشتن شیوه زندگی سالم‌تر و پذیرش مسئولیت‌هایی با بار اجتماعی بیشتر، عادات رژیم غذایی خود را به سمت گیاه‌خواری سوق می‌دهند. گیاه‌خوار شدن یک روش برای سالم‌تر بودن و یا دوری از هورمون‌هایی است که در غذاهای حیوانات است. برخی دیگر به دلایل مختلفی از جمله احترام به حقوق حیوانات و یا نگرانی‌های محیط‌زیستی، رژیم گیاهخواری را انتخاب می‌کنند. چه در حال تلاش برای ورود آرام آرام به دنیای غذاهای گیاهی باشید چه در حال ایجاد یک تغییر کامل در رژیم غذایی خود، دانستن چند نکته می تواند مفید باشد. با ما در ادامه مطلب همراه باشید: 

 

 رژیم گیاه خواری چند نوع است؟

چندین نوع از رژیم‌های گیاهخواری وجود دارد:

گیاهخواری

اگر شما یک رژیم گیاهخواری را دنبال می‌کنید، به این معناست که گوشت، مرغ و یا ماهی مصرف نمی‌کنید. این دسته از افراد نیز براساس محصولات حیوانی که مصرف می‌کنند به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • گیاهخواران لاکتو-اوو، تخم‌مرغ و محصولات لبنی مصرف می‌کنند
  • گیاهخواران لاکتو محصولات لبنی می‌خورند اما تخم‌مرغ نمی‌خورند
  • گیاهخواران اوو تخم‌مرغ می‌خورند اما محصولات لبنی نمی‌خورند

downide-of-vegetarian-diets

 

وگان

اگر شما از یک رژیم وگان پیروی می‌کنید، شما گوشت، مرغ و ماهی مصرف نمی‌کنید. همچنین شما محصولات لبنی، تخم‌مرغ و دیگر محصولات حیوانی مانند ژلاتین یا عسل نیز نمی‌خورید.

 

نیمه‌گیاهخواری

کسی که نیمه‌گیاه‌خوار است گوشت مصرف نمی‌کند اما برخی غذاهای حیوانی را می‌خورد:

  • ماهی‌خواران؛ ماهی می‌خورند ولی بقیه انواع گوشت را نمی‌خورند.
  • پولو-گیاهخواران نیز مرغ می‌خورند اما ماهی و دیگر انواع گوشت را نمی‌خورند.

 

انعطاف‌پذیران

بقیه افراد چیزی را دنبال می‌کنند که به آن شبه‌گیاهخواری و یا انعطاف‌پذیری می‌گویند. افرادی که این رژیم را دنبال می‌کنند بیشتر از غذاهای مبتنی بر گیاهان استفاده می‌کنند اما ممکن است گاهی از گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، مرغ و ماهی در مقدار کم استفاده کنند.

98307

 

مزایای فوق العاده گیاه خواری بر روی سلامتی بدن چیست؟

 

فشار خون پایین

محققان برای برخی افراد، یک رژیم گیاهخواری می تواند راه خوبی برای درمان فشار خون بالا بدون دارو باشد.هنگامی که بیماران مبتلا به فشار خون بالا یک رژیم غذایی گیاهی را شروع می کنند، بسیاری از آنها می توانند نیاز به دارو را از بین ببرند.

 

کاهش آسیب به محیط زیست

این می تواند به محیط زیست برسد. اگر ما واقعا می خواهیم تاثیر انسان بر محیط را کاهش دهیم، ساده ترین و ارزان ترین چیزی که هر کسی می تواند انجام دهد این است که گوشت کمتری بخورد.

پشت بسیاری از اتصالات گوشت گاو و یا مرغ در صفحات ما سیستم پدیده ای ناپایدار، زمین و انرژی گرسنگی است که جنگل ها را ویران می کند، آلودگی اقیانوس ها، رودخانه ها، دریاها و هوا، بستگی به نفت و زغال سنگ دارد و به طور قابل توجهی مسئول تغییر آب و هوا

 

مناسب برای سلامت قلب

گیاهخواران تا یک‌سوم احتمال کمتری دارد که در اثر بیماری قلبی بستری شوند یا بمیرند. البته انتخاب غذا مهم است و نه گیاه خوار بودن یا نبودن. اگر می‌خواهید از فواید مربوط به سلامت قلب در رژیم خود بهره ببرید، این موارد را انتخاب کنید:

ایده این است که از غذاهای پرفیبر استفاده شود و غذاهایی انتخاب کنید که سطح قند خون را ثابت نگه دارند. با این کار، شما ممکن است کلسترول خود را کاهش داده و خطر حمله قلبی نیز کاهش پیدا کند.

5c1934f76e4c3-96546616

 

کاهش خطر سرطان 

مطالعات نشان میدهند که گیاهخواری با کاهش خطر برخی سرطان ها مثل سرطان سینه، سرطان روده، سرطان کولون و سرطان معده در ارتباط است و احتمال ابتلای به این بیماری ها را کاهش میدهد.

البته برخی مطاعات نتواستند رابطه علت و معلولی بیبن گیاهخواری و سرطان را اثبات کنند و در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

با این حال با توجه به محتوای فیبر بالا در رژیم گیاهخواران، کاهش خطر ابتلا به سرطان های گوارشی امری طبیعی است.

 

جذب آنتی‌اکسیدان را افزایش می‌دهد

خوراک سبک وگان معمولاً باعث افزایش مصرف غذاهای مفید مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، لوبیا، حبوبات و غلات سبوس‌دار می‌شود، که فرصت خوبی برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، فیبرهای غذایی و ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

 

کاهش افسردگی

طبق تحقیقات، یک گیاهخوار نسبت به نسخه غیرگیاهخوار خود ممکن است شادتر باشد. همچنین محققان کشف کرده‌اند که وگان‌ها در مقایسه با افرادی که گوشت و ماهی مصرف می‌کنند، امتیاز پایین‌تری را در آزمون‌های افسردگی داشته‌اند.

فاکتور تازگی نیز در غذاهای رژیم گیاهخواری، به‌خصوص هنگامی که با مواد ارگانیک تهیه شده باشد، در کاهش افسردگی موثر است. بنابراین می‌توان گفت که گیاهخواری در پاکسازی ذهنی و داشتن افکار مثبت تا حدودی نقش دارد.

 

از دیابت نوع 2 جلوگیری می‌کند

دنبال کردن یک رژیم گیاهخواری سالم ممکن است به جلوگیری و درمان دیابت نوع 2 و مشکلات در ارتباط با آن مفید باشد. این مسئله به انتخاب غذاهای کم شکر مانند غلات کامل، حبوبات و آجیل‌ها برمی‌گردد که سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارند. در یک پژوهش، گیاهخواران با احتمال نصف بقیه افراد غیرگیاهخوار در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

گیاه-خواری-و-کالری-مصرفی-روزانه

 

علائم آسم را کاهش می‌دهد

یک پژوهش قدیمی سوئدی نشان می‌دهد که رژیم گیاهخواری و به‌خصوص وگان، ممکن است علائم آسم را کاهش دهد. 22 نفر از 24 نفری که برای یک سال رژیم وگان داشتند، روند بهبود از جمله نیاز کمتر به دارو را در خود مشاهده کردند.

به نظر می‌رسد که برخی غذاهای حیوانی ممکن است پاسخ‌های آلرژی و یا التهاب ایجاد کنند و درنتیجه حذف این غذاها از رژیم غذایی می‌تواند این پاسخ‌ها را کاهش دهد.

 

سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد

نرخ پوکی استخوان در کشورهایی که بیشتر مردم آنها رژیم گیاهخواری دارند، کمتر است. محصولات حیوانی ممکن است واقعاً باعث خروج کلسیم از بدن شوند که باعث کاهش تولید استخوان و درنتیجه پوکی استخوان می‌شود.

در یک پژوهش، افرادی که به مدت 20 سال یا بیشتر رژیم گیاهخواری لاکتو-اوو داشتند، در سن 80 سالگی تنها 18 درصد مواد معدنی استخوانشان کمتر بود. همه‌چیزخواران و یا گوشت‌خواران در این پژوهش، در همان سن 35 درصد کمبود موادمعدنی استخوان داشتند.

روز-جهانی-گیاه-خواری---1-اکتبر-95675

 

مضرات داشتن رژیم گیاه خواری چیست؟

صرف نظر از فواید این رژیم باید توجه داشت که رژیم گیاه خواری برای برخی افراد مناسب نیست به خصوص گروه های آسیب پذیر مانند زنان باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان و ورزشکاران وجود دارد. که چند مورد آن را با هم می خوانیم: 

 

کمترین تراکم مواد معدنی استخوان

رژیم های گیاهی می توانند سالم باشند، در صورتی که به خوبی متعادل شوند و اگر با غذاهای مختلفی مصرف شوند. با این حال، حذف محصولات حیوانی از رژیم غذایی (رژیم های گیاهی) باعث کاهش مصرف برخی از مواد مغذی ضروری می شود و ممکن است بر سوخت و ساز سیستم استخوانی بدن تاثیر بگذارد.

این امر در دوران کودکی و نوجوانی بسیار مهم است، زمانی که رشد و بازده استخوانی شدیدتر می شود. هدف از این امر بررسی تأثیر رژیم گیاهخواری بر تراکم استخوان (BMD) و غلظت سرمی متابولیسم استخوان است.

vegetarianism

 

سطح پایین ویتامین ب ۱۲

ویتامین ب ۱۲ را تنها می توان از طریق مصرف گوشت، ماهی و لبنیات تامین کرد. حذف تمام مواد غذایی گفته شده گاهی اوقات مسئله ساز است و دچار کمبود ویتامین ها خواهید شد. کمبود ویتامین ب ۱۲ نشانه هایی مانند خستگی و ضعف دارد. به همین دلیل در رژیم گیاه خواری و وگان باید از مکمل های ویتامین ب ۱۲ استفاده کرد.

 

عدم توانایی برای عضله سازی

بدن ما برای عضله سازی نیاز به دریافت مقدار کافی از پروتئین های باکیفیت دارد که از طریق مصرف گوشت و مرغ به دست می آید.

 

کمبود آمینو اسیدها

آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین ها هستند. آمینو اسیدها به شکل گیری عضلات کمک می کنند و برای سلامت سلولی و عملکرد صحیح متابولیسم مهم می باشند. رژیم هایی که پروتئین پایین دارند مقدار کافی از آمینو اسیدهای ضروری بدن را تامین نمی کنند.

fruitvege-1024x683

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی