|

ترش خورا و عشق مزه های جدید، آش گوجه سبز رو از دست ندید که اگه دادید عمرتون برفناست!

آش گوجه سبز یکی از هیجان انگیز ترین آش های ایرانی هست که طعم ملس و رو به ترشی داره و در کنار خوشمزگی، خواص و فواید بسیاری هم داره.

لینک کوتاه کپی شد
شایانیوز- امکان نداره که ایرانی باشید و آش محلی و مختص به خودتون رو نداشته باشید، یعنی همیشه تویه خونواده های ایرانی مامانا یه قابلمه برمیدارن و یه سری چیزا میریزن توش و درشو میذارن و تا چند ساعت میذارن قل بخوره و در نهایت یه آشی میذارن جلوتون که 99 درصد مواقع طعم بینظیری داره ولی وقتی مواد و ترکیبات اون رو میبینید، با خودتون فکر میکنید که چه جوری میشه که این مواد کنار هم همچین طعم محشری بده در حالی که فقط تک به تک اون ها رو تصور میکنید اصلا جالب و جذاب نمیان که خب این هنر قدیمیاس که تونستن همچین مزه هایی رو خلق کنن.
کلا تجربه کردن طعم های جدید میتونه خیلی لذت بخش باشه خصوصا تویه این دور و زمونه که همه ی غذاها تویه فست فود و برنج خلاصه میشن، مردم از خوردن غذاهای سالم و مقوی فاصله گرفتن و این باعث شده که اینهمه اضافه وزن و بیماری های مختلف به  سراغمون بیاد، حالا شما فک کنید که یه غذا باشه که هم مفید باشه، هم خوشمزه و هم سالم، دیگه بیشتر از این چی میخواهید؟! آش گوجه سبز یه غذای فوق العاده و خوش طعم هست که برای کسایی که عاشق مزه های ترش توی غذا هستن خیلی گزینه ی خوبی هست، از فوایدی که این آش به خاطره داشتن گوجه سبز داره میتونیم به به کمک کردن اون به سلامت لثه و دندون ها به خاطر داشتن ویتامین C، بالابردن جذب آهن و جلوگیری از بیماری های ریوی مثل آسم اشاره کنیم، واقعا دیگه چی باید گفت راجبه این لعنتیه دوست داشتنی؟ پس دیگه مقدمه چینی بسه بریم که داشته باشیم طرز تهیه این آش دلبرررر رو.

آش464

مواد  لازم برای تهیه ی آش گوجه سبز

  • گوجه سبز : 500 گرم
  • گوشت چرخ‌ کرده گوسفندی: 300 گرم
  • پیاز متوسط: یه دونه
  • سبزی آش خرد شده: 750 گرم
  • بلغور گندم: دو پیمانه
  • لوبیا قرمز : نصف پیمانه
  • لوبیا چیتی : نصف پیمانه
  • عدس: نصف پیمانه
  • سیر: 4 یا 5 حبه
  • نعنا خشک: دو قاشق غذاخوری
  • روغن: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

آش458

طرز تهیه ی آش گوجه سبز

اولین قدم برای پختن هر آشی گرفتن نفخ حبوبات اون با آب هست که باعث بهتر پخته شدن جبوبات هم میشه، پس داخل یه ظرف مناسب حبوبات شسته شده رو بریزید و به اندازه ی یک یا دو بند انگشت بالاتر از سطح اونا بهشون آب اضافه کنید و چند ساعت یه بار آب رو عوض کنید، حالا حبوبات خیس خورده شده رو با مقدار مناسبی آب به مدت 40 الی 60 دقیقه روی حرارت متوسط قرار بدید. (البته این نکته رو در نظر داشته باشید که مدت زمان خوب پخته شدن حبوبات باهم مختلفه پس حتما بعد از گذشت این زمان اون ها رو تست کنید و در صورت لزوم اگر هنوز کامل نپخته بودن، زمان پخت رو بیشتر کنید)

حالا تویه این مرحله سبزی‌ها رو به خوبی بشورید و اون ها رو به شکل ساطوری ریز خرد کنید. (اگر میکسر یا سبزی‌خردکن دارید می‌تونید برای افزایش سرعت به این پروسه تویه این مرحله ازشون استفاده کنید) برای خوش‌رنگ‌تر شدن و آزاد شدن عطر سبزیجات بهتره که کمی اون ها رو تویه روغن تفت بدید البته انجام این کار اختیاری هستش.

آش874

تویه قدم بعدی یه قابلمه ی مناسب انتخاب کنید و کمی روغن داخلش بریزید، پیاز رو به شکل نگینی خرد کنید و تویه روغن کمی تفتش بدید تا پیازها طلایی رنگ  و سبک بشن. بعد سیرها رو له کنین و به پیازها اضافه کنید و با هم کمی تفتشون بدید تا عطر سیرها آزاد بشه، حالا وقت اضافه کردن ادویه هاتون هست و بعد از این مرحله مجددا مواد رو خوب تفت بدید تا ادویه ها خوب به خورد پیاز و سیر برن، گوشت چرخ‌ کرده ی گوسفندی رو به مواد قابلمه اضافه کنید و اون ها رو خوب هم بزنید و ترکیب کنید تا گوشت طعم دار بشه، حالا تو همین مرحله بلغور گندم رو که باید از قبل بشورید رو به محتویات داخل قابلمه اضافه کنین و هم بزنید.حالا شعله رو کم کنید و درب قابلمه رو هم بذارید و اجازه بدید که گوشت و بلغور گندم خوب بپزن.

حالا وقت رسیدگی به اصلی ترین جزء این آش یعنی گوجه سبزها رسیده؛ گوجه‌ سبزها رو خوب بشورید و چوپ اون ها رو جدا کنید و داخل یه قابلمه به مدت ده الی پونزده دقیقه اون ها رو با آب بجوشونید تا بافتشون نرم بشه، بعد از گذشت این زمان اون ها رو از روی حرارت بردارید و صبر کنید که خنک بشن و حالا از صافی که سوراخ هاش تقریبا درشت هستن، اون ها رو رد کنید تا هسته و پوستشون جدا بشه، البته که میتونید در ابتدای کار هم هسته ی این میوه رو خارج کنید و بعد گوشته شون رو بزید و با کمک مخلوط کن و یا میکسر لهشون کنید.

آش

و در آخر حبوبات پخته شده، پوره ی گوجه سبز و سبزی خرد شده رو به ترکیب مواد گوشتی که در ابتدا پختید اضافه کنید و به مقدار لازم روی اون ها آب و نمک بریزید و دره قابلمه رو بذارید و با حرارت ملایم به مدت 30 الی 60 دقیقه اجازه بدید که بپزن و آش به خوبی جا بیفته، حالا غذای شما آماده ی سرو هست، نوش جان.

اگر دوست دارید آشپزی های ما را دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی